De Orca is ontwikkeld met het oog op elektrische ondersteuning. Daarvoor is een accu nodig en die neemt natuurlijk ook ruimte in beslag. Sinds vorige zomer bedacht Flevobike hiervoor een eenvoudige en geniale oplossing: de accu wordt vooraan bovenop de kettingkast gezet. Daar raak je niets anders kwijt en hij hindert totaal niet. Daarenboven wordt de accu met een slot op de houder vergrendeld. Kan het nog beter?
Het "vooronder" van een E-orca |
Toen André Vrielink me een nieuwe motorunit kwam brengen, ergens in januari, had hij ook een vloerpomp mee voor me. Zoiets is altijd handiger dan een compact pompje, hoe goed dat ook mag zijn. Hij stelde voor de pomp linksachter te bevestigen, waar je die tot helemaal achterin kunt schuiven. Met wat schuim erachter en tegen de zijkant wordt gerammel voorkomen en met een eenvoudig spanriempje leg ik de pomp vast aan het buizenframe.
De vloerpomp in de bagageruimte |
Het nadeel is natuurlijk evident: een pomp heb je niet elke dag nodig (liefst niet), maar die plaats is niet meer beschikbaar voor andere bagage.
Velomobiel.nl lanceerde recent een nieuw product: carbon panelen om voor de wielkasten van de Quest te monteren. Zo kun je die onbenutte ruimte ook weer gebruiken: het worden "bagagebakken". Uiteraard is dat niet de meest bereikbare plaats, want je moet voor de voorwielen reiken om erbij te kunnen. Het is wel een aangewezen plaats voor allerlei zaken die je niet frequent nodig hebt, zoals - juist - een pomp en allerlei herstelspullen (reserve binnen- en buitenband, plakspullen, gereedschap, ...). Daarbij moet je wel op het gewicht letten, want dit is allemaal massa die voor de vooras terechtkomt én je zorgt er ook best voor dat alles flink vastzit, zodat je hele velomobiel geen rammelbak wordt (of dat je materiaal eruit valt). Fietser.be bedacht een poosje geleden een gelijkaardige oplossing, waarbij een "motorkap" de toegang tot die ruimte vergemakkelijkte. Daar zijn ze ondertussen weer van afgestapt, want het bleek toch niet zo praktisch.
Een goed idee verdient navolging. Zou zoiets in de Orca ook kunnen? Vooral omdat die vooraan toch ook wat loze ruimte biedt.
Wel wat ruimte voor de wielkasten |
Dan kunnen zaken zoals een reserveband en die vloerpomp uit de nuttige bagageruimte verdwijnen, zodat die weer vrijkomt voor dingen waar je wel snel bij moet kunnen, zoals een (rug)zak met kleding, een fototoestel, kampeermateriaal, ...
Uiteraard kan het. Ik zal enkel moeten nadenken over de vorm, het materiaal en de bevestiging. Glasvezel/epoxy is mogelijk en relatief eenvoudig om mee te werken. Eerst zal ik met karton een model maken.
Of ik verzin iets met klittenband om de pomp vast te zetten vooraan tegen een wielkast, rammelvrij en zo dat de pomp niet zomaar kan verdwijnen bij de eerste de beste hobbel in de weg. Met één of andere tas vast te maken, kun je ook bergruimte creëren voor dergelijke spullen: stofvrij en gesloten, zodat je moeilijk wat kwijt kunt raken onderweg.
Het nadeel is evident: meer bergruimte nodigt uit tot het benutten ervan en dat leidt weer tot meer gewicht. Het moet nuttig blijven, maar voor lange (meerdaagse) tochten kan het wel de nodige extra ruimte bieden.
Een andere evidente vraag: is het nodig? Niet voor de dagelijkse woon-werk rit, dat is duidelijk. Maar om boodschappen te doen is wat meer bagageruimte alvast nuttig. Voor meerdaagse trips, zeker als daar kamperen bijkomt, is het zelfs eerder aangewezen om de last zo goed mogelijk te verdelen, zodat de achterveerpoot niet alles te dragen krijgt.
Uiteindelijk is het nog maar half februari. Er is tijd zat om na te denken over de zin ervan en dan eventueel te bedenken hoe ik dit kan aanpakken.
Greenmachinist 16 feb 2014
BeantwoordenVerwijderenDag Jan,
De Orca heeft toch een bevestigingspunt om een aanhanger mee te kunnen nemen?
Voor je meerdaagse tochten lijkt me de E-Orca uitstekend geschikt om bijv. een Radical Cyclone of iets dergelijk mee te nemen.
Het vloerpompje is op de foto niet zo goed te zien, dus ik kan de omvang daarvan moeilijk inschatten.
Het is inderdaad zo dat wat je niet vaak nodig hebt of hoopt dat je het niet vaak nodig hebt daar bevestigd dat je er geen last van hebt
Ook al zou dat tot gevolg hebben dat je er minder goed bij kunt komen.
De mogelijkheid om bagage kwijt te kunnen in de Orca of Versatile zijn legio zeker in vergelijking met vele andere velomobielen.
groet
Greenmachinist
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
VerwijderenJazeker: er is een bevestigingspunt voor een Radical Cyclone. Ik heb zelfs de geschikte bout hiervoor meegekregen. Zo'n Cyclone staat ook op het verlanglijstje.
VerwijderenBagageruimte is er zeker genoeg in de Orca/Versatile; het is vooral een kwestie van die ruimte optimaal te benutten. Als je in een WAW kijkt, is het evident dat de afneembare neus en staart de capaciteit sterk beperken. In een Quest bijvoorbeeld is het dan weer de bereikbaarheid die wat moeilijker ligt. Die velomobielen zijn dan ook met een ander doel ontworpen. Dit is een belangrijk pluspunt van de Orca!
ik sleur in mijne waw toch ook altijd een grote pomp mee . niks zo frustrerend als met zo een klein pompje 6 bar in een pand te proberen te pompen.
BeantwoordenVerwijderenik heb een stuk dikke elastische koord links voor in de neus vastgemaakt die de pomp redelijk goed vasthoud .
ik heb de indruk dat je door het redelijk grote instapgat wel makkelijk aan een eventuele bak voor de wielen kan . dus alles van reserveonderdelen en gereedschap zou daar uit de weg zitten .
Dat is inderdaad ook mijn idee: die ruimte is relatief goed bereikbaar. Kwestie is vooral om het aan te pakken op een manier die geen afbreuk doet aan de afwerkingskwaliteit van de Orca.
VerwijderenZeker voor vakantie begint het bij de uitrusting: compacte en lichtgewicht spullen zijn essentieel. Liever de wandelafdeling bij de buitensport zaak dan de fietsvakantie-afdeling. En bij een tent niet alleen op het gewicht letten, maar vooral ook op de vorm en afmetingen van de ingepakte tent. Soms scheelt het om de stokken los in te pakken. Bij een slaapzak kan een compressiezak of een Dry Bag helpen (lucht eruit persen en de vorm wordt veel handiger). Helaas is voor een compacte slaapzak dons haast een vereiste. Met de Marathon Greenguard is in mijn ervaring de kans op een lek zo klein dat ik zelf de reserve buitenband thuislaat en een compact pompje meeneem. Het zijn allemaal keuzes.
BeantwoordenVerwijderenIn plaats van bakken voor de voorwielen, kan je daar ook een bidon-houder monteren. Niet voor water, maar voor een bidon met gereedschap. Je komt daar gemakkelijker bij dan bij een volledige bak, en het is precies iets wat wel ruimte inneemt, maar wat je waarschijnlijk toch altijd bij je wilt hebben. Ik weet alleen niet of de wielkast van de Orca voldoende ruimte laat voor de moeren van de bidon-houder. Dat is een kwestie van eerst de onderdelen (moer met plaatring) aan de binnenkant plakken en kijken of het aanloopt. Dan weet je de positie en kan je gaan boren.
VerwijderenIk heb de bidonhouder met popnagels vast gezet aan een plaatje kunststof wat ik nog had liggen. Aan de onderzijde van het plaatje heb ik velcro geplakt. Het andere stuk van de velcro op mijn fiets geplakt en het geheel zit vast ( ik heb wel de sterke velcro gebruikt. Als je deze erg vaak los haalt wordt het wollige gedeelte wel helemaal los getrokken en werkt deze niet meer is mijn ervaring)
Groeten Remco
@Remco: mijn ervaring is dat alles wat je plakt uiteindelijk loslaat.
VerwijderenHet zit nu bijna een jaar vast met elke dag een bidon er in.
VerwijderenMaar als het los komt lijm ik het weer vast met secondenlijm.
Gr. Remco
Ik zal nog wel een post wijden aan het materiaal voor het kamperen, maar de basis is dat er al heel wat in huis is en dat wil ik gebruiken. De tent is niet de kleinste, maar ook niet groot en redelijk licht (Vaude Mark UL 3P). Als mat is er een Vaude Norrsken en de slaapzak is ... dons en met een compressiezak (Lafuma). Het lukte vorig jaar om alles in de KidCar Combi te proppen; nu is er ook nog de ruimte in de velomobiel (toen was ik met de Birdy). Het blijft natuurlijk opletten: hoe meer plaats er is, hoe meer je mee wil nemen en dat heeft gevolgen voor het gewicht.
VerwijderenZo'n gereedschapsbidon in een houder is een heel mooie suggestie. Dat zal ik eens bekijken. Ook voor de pomp zoek ik wel een plekje vooraan. Als ik die al niet voor mezelf nodig heb, dan is het soms handig om een andere fietser uit de nood te helpen.
BeantwoordenVerwijderen