Wie al met een velomobiel reed, weet het: dit is verslavend. Het zoemen van de banden over het asfalt; de wereld langs je heen zien razen, nogmaals versterkt door het lage standpunt; het inhalen van arme fietsers die zich moeizaam door de lucht moeten duwen (ze weten niet beter); comfortabel geleund in je zitje malen je benen de kilometers erdoor.
Elke reden is goed om weer in je bolide te stappen. Waar de pers onlangs verontwaardigd deed over de "ontdekking" dat de meerderheid van de Vlamingen (in Nederland is het wellicht amper anders) zelfs om brood of vlees gaat met de auto, neemt de velonaut voor alle verplaatsingen zijn futuristische voertuig. Wat zeg ik: je verzint boodschappen om toch maar weer een eind te kunnen rijden. Die bakker om de hoek? Niet ver genoeg. Het brood aan de andere kant van de stad is beter!
En soms, heel soms, laat je je meeslepen door je enthousiasme. Snelheid werkt verslavend. Het lage zichtpunt versterkt het snelheidsgevoel, meer nog dan op een open ligger. Dan vergeet je dat er ook wetten van de fysica zijn. Who cares? Fuck physics! Alleen: die fysica vergeet jou niet.
De brug afrijdend met gestaag toenemende snelheid, neemt het windgeruis toe en de banden roffelen over de oneffenheden van de weg. Beneden volgt een 180° bocht, erg kort, met kans op tegenliggers, dus die moet echt aan de binnenkant genomen worden. Je hangt naar binnen, zoveel mogelijk, om de snelheid erin te houden. Dan gaat het binnenwiel de lucht in. Het evenwichtsgevoel wordt plots verstoord. De heerlijke sensatie van "mij overkomt niets" blijkt een illusie.
Gelukkig is er op dat moment geen tegenligger. Snel tegensturen doet de velomobiel weer op drie wielen belanden en met iets meer respect voor de wetten van de zwaartekracht en denkend aan het zich verplaatsende zwaartepunt gaat de rit verder. Soms moet het wat spannend worden.
Een vierwielvelomobiel, dat zou wel wat kunnen zijn! Dan kunnen twee wielen tegelijk het luchtruim kiezen!
Ik zou eerder denken aan een kantelende velomobiel,........ lekker hangen in de bocht. !
BeantwoordenVerwijderenJa, een keer die er is, zal het minstens het proberen waard zijn! Ik ben wel benieuwd hoe die zal reageren op zijwind en vooral op windstoten...
VerwijderenVooral windstoten....
VerwijderenJaren geleden, misschien wel 20 jaar hebben wij een Flevotrike van een stroomlijnkap voorzien, dit was geen succes, eerder levensgevaarlijk! Het grootste gevaar was de openbare weg waar je ingehaald werd door vrachtwagens, door het zog en de winddruk bestaat de kans op een slingerbeweging, ik hoef niet uit te leggen wat er kan gebeuren in het verkeer.
Ik hoop werkelijk dat de VeloTilt in deze situatie stabieler is, anders is het een mooie wedstrijdfiets, niets meer en niets minder.
Voor de toekomst geloven wij bij Flevobike dat de 4-wiel velomobiel de meeste kans maakt.
Stabieler en meer bagage (kratje boodschappen en/of een kind) zijn de belangrijkste punten.
Ondertussen zijn er meer fabrikanten die deze voordelen ook zien...
Komt ook omdat fietspaden vaak niet of zelfs verkeerd verkant zijn, terwijl autowegen wel gebouwd worden op de snelheid van de gebruikers.
VerwijderenDat had gekund, behalve dat er op die plaats geen fietspad ligt... Als de weg goed verkant is, maak ik daar dankbaar gebruik van.
VerwijderenDeze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderenIk denk itt Arjan en hoop dat de Velotilt wel de oplossing kan zijn. Door het tiltmechanisme even tijdelijk te blokkeren bij het paseren van een vrachtwagen. Wat met de Flevotrike niet kan.
BeantwoordenVerwijderenKantelen in de bocht is niet alleen slimmer, het is ook leuker dan moeten remmen en je verzetten!
Mijn ervaring met de Flevotrike is dat dit inderdaad heel leuk fietsen is, aan de andere kant is het ook erg leuk om tegen de grenzen van een 3/4 wieler te gaan zitten en gecontroleerd op twee wielen rijden :-)
VerwijderenEigenlijk is het allemaal leuk zolang je zelf maar de baas blijft over het voertuig.