De dag tussenin, woensdag, had ik afgesproken met Ben, bij Fietser.be, om het lichtmastprobleem voor eens en altijd op te lossen.
Dat lichtmastprobleem, dat was het probleem dat de mast het aanhechtingspunt teveel belastte, waardoor de blindklinkmoer losgetrokken werd.
De mast was om die reden tijdelijk gedemonteerd en ik voelde me even tijdelijk minder zichtbaar in het verkeer.
Maar goed: Ben - die altijd vol eenvoudige, creatieve oplossingen zit - zou dit varkentje wel even wassen. Hij ging na wat nu eigenlijk het probleem was, bekeek de diverse opties en kwam met een poepsimpele manier om voor een onwrikbare bevestiging te zorgen.
Het gat dat er al was, zit net achter de rolbar. Net in het midden is daar een V-vormige opening in gemaakt waar de kabelbundel uitkomt die het achterlicht en de achterste knipperlichten bedient. Onderaan in die rolbar werd een gaatje geboord, waar de draadstang door zou komen.
Moer op uiteinde draadstang, onderaan de rolbar |
Hetzelfde van onderuit gezien. |
Onder de mastvoet is een kunststof halfhard schijfje gezet om de druk wat beter te verdelen.
Op mijn verzoek is de mast ook 10 cm ingekort: nu meet die nog 17 cm. Dat bleek voldoende om het voorste licht over het dakje te laten schijnen.
Het lampje is zichtbaar boven het dakje. |
Het resultaat: een ingekorte en stevig vastgemaakte mast met Comet lampjes |
Hoi Jan, dat je het zelf eerder niet bedacht had. Ziet er picobello uit.
BeantwoordenVerwijderenWilco.
Ja, het is eigenlijk zo evident. Maar goed, het lijkt nu echt prima in orde.
VerwijderenEen grote verbetering. Een velomobiel is geen zeilboot.
BeantwoordenVerwijderen[quote]ik voelde me even tijdelijk minder zichtbaar in het verkeer.[/quote]
BeantwoordenVerwijderenje geeft het zelf aan, gevoel
in werkelijkheid zal het weinig verschil maken of het een 15cm 50cm of geen mast is.
Ik heb me nog nooit onveilig gevoeld door de achterverlichting.
Waarom die "lichtmast"? Voornamelijk om drie redenen.
VerwijderenIn druk (stads-)verkeer kan het wel degelijk een verschil maken: die lampjes zitten meer op ooghoogte van de automobilisten. Buiten dat verkeer maakt het vermoedelijk weinig verschil.
De tweede reden is dat de combinatie van een vast en een knipperend licht meer opvalt. Vooral omdat dit geen flikkerend Hema-flutlampje is, maar eentje dat zowat 50 lumen produceert.
De derde reden heeft dan weer niets met veiligheid te maken: zo ben ik van het gezeur van goedmenende automobilisten af, die "zo'n ding" toch maar gevaarlijk vinden. Nu zeggen diezelfde automobilisten dat de Orca zeer goed zichtbaar is. Dat is ook gevoel, subjectief, maar er zijn geen opmerkingen meer over stealth-voertuigen en fietsers met zelfmoordneigingen, toch niet naar mij toe.
Hallo Jan,
BeantwoordenVerwijderenSimpel en doeltreffend opgelost, je had het inderdaad zelf kunnen bedenken! Maar om het nu nog een "mast" te noemen.........Nou ja, de zichtbaarheid is weer verzekerd, daar ging het om!
Groeten, Adri.
Half maart wil ik weten hoe "de mast" zich stelt op je Orca.
BeantwoordenVerwijderenIndien het een zeer positief verhaal is mag Ben er bij mij ook een plaatsen.
Mooi gerepareerd en de lengte lijkt nu ook beter in verhouding. Ik zou er echter nooit van uitgaan dat het overige verkeer je ziet. Te vaak meegemaakt dat mensen je recht in je gezicht aankijken maar toch je op jouw weghelft tegenoet blijven komen. De interne processor is dan nog aan het verwerken wat het is dat ze zien. Totdat de informatie is 'binnengekomen' lijkt het wel of ze verwerpen dat ze iets zien.
BeantwoordenVerwijderenO, maar daar ga ik nooit van uit, hoor. Defensief rijden blijft primeren.
VerwijderenEen velomobiel is zo ongewoon dat sommigen zo kijken naar "dat ding" dat ze de regels vergeten en dat het niet doordringt dat "dat ding" ook wel eens voorrang kan hebben en dat er een mens in zit. Omdat ik in dat geval die mens ben, zorg ik in eerste instantie voor mijn eigen veiligheid.
Die "mast" met bijkomende verlichting is niets meer dan een extra veiligheidsmaatregel.