kilometerstanden

dinsdag 9 december 2014

De snelste Orca ter wereld?

't Is bijna winter. We zijn het er als fietsers ongeveer allemaal over eens dat je minder snel vooruit gaat als de temperatuur daalt. Volgens de laatste inzichten zou dat vooral met een toegenomen rolweerstand van de banden te maken hebben.

Tijd om even achterom te kijken naar enkele cijfertjes, van het seizoen waarin hoge snelheden wel haalbaar zijn.

Topsnelheid met de Orca op vlakke weg: 60 km/u. Sneller was onmogelijk; ik schat dat de trapfrequentie op dat moment minstens 120 bedroeg en dat was in de hoogste versnelling. Voor alle duidelijkheid: dit was een sprintje met een hele lange aanloop en rugwind. De normale kruissnelheid ligt heel wat lager.
Plaats: het jaagpad langs de Schelde, zowat aan De Pinte, ergens in het voorjaar.

Absolute topsnelheid: 81,1 km/u. Daarvoor was een eerder lange afdaling nodig, met de juiste hellingsgraad, geen zijstraten, geen bochten en een voortreffelijk wegdek (nieuw geasfalteerd). Sneller hoeft echt niet, want de Orca is daar niet voor gemaakt.
Plaats: Montjean, aan de Loire, tijdens de zomer-fietsvakantie.

Ik voel geen behoefte om één van die records nog scherper te stellen. Nu weet ik wat kan en vooral die snelle afdaling voelde akelig dicht bij de grens van wat de Orca aankan.

Een grens die tot op heden nog niet bereikt is, is een dagafstand afleggen van 200 km. Enkele keren ben ik dicht daarbij gestrand, in die zin dat de aankomst bereikt was na net geen 200 km. Nog een rondje rijden om aan dat cijfertje te raken is weinig zinvol.
Maar ooit lukt het wel eens: de aanloop naar de Oliebollentocht dit jaar benadert die grens alweer.

6 opmerkingen:

  1. Het ziet er naar uit dat jouw Orca met jou erin sneller is dan mijn Quest met mij erin :-))

    Zelfs naar beneden vallend bij het aquaduct Enkhuizen gaat mijn Quest niet sneller dan 61 km/u....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 1. Die snelheid haal ik ook enkel bij een "gecontroleerde val" ;-) en de omstandigheden waren toen ideaal.
      2. Ooit wil ik toch eens aan 100 km/u raken, met de geschikte fiets... Met waar ik nu over beschik, is de Kobra het meest waarschijnlijke voertuig hiervoor, maar dan zal ik toch wel een erg lange helling nodig hebben, zoals één van de befaamde Franse cols.

      Verwijderen
    2. "Ooit" is als de kinderen uit huis zijn?

      Verwijderen
  2. Hallo Jan,

    De langste rit die ik ooit met de Strada deed was slechts 120 km, dus 200 blijft ook nog wel even buiten bereik denk ik.
    En de snelheid? Die 100 km/u is niet ver meer weg, maar dan moet ik wel even een andere helling vinden dan waar mijn snelste records gezet zijn, daar zitten net te veel bochten in. Sneller dan de 98, 6 km/u die ik daar afgelopen zomer reed zie ik niet meer zitten, dan gaat het teveel op risico nemen lijken.......

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Jan,

    De 200 kilometer doe ik de laatste jaren meestal wel een paar keer per jaar, maar 71 kilometer p/u in de Strada vond ik hard genoeg. Ik wil de controle houden. Misschien dat de 70 mm trommelremmen toch wat te licht zijn voor een veilig gevoel bij hogere snelheden. En ze zijn mogelijk wat heet geworden van de zomer, ze piepen nog steeds... Ik heb ze al bijgeschuurd, maar dat heeft slechts een beetje geholpen.

    Groeten,

    Wilco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb 90 mm trommels. Die volstaan ruimschoots in de meeste gevallen, maar zoals ik al schreef: met een flinke lading + Radical Cyclone erachter in een steile en lange bergaf krijgen die trommels het ook te heet. Vermoedelijk zijn schijfremmen dan de enige afdoende oplossing. Piepen deden de trommels enkel toen ze oververhit raakten - aan het geluid wist ik dat het tijd was om ze te laten afkoelen (stoppen dus) -, maar nadien deden ze het weer zoals anders. Een nieuw setje remmen kost nu ook de wereld niet!

      Verwijderen