kilometerstanden

vrijdag 12 december 2014

Ruitjes: resultaat na een week guur weer

Voila, 't is gelukt. De ruitjes zitten een week in de Orca en de weergoden reageerden met storm, rukwinden en regen. Perfect om te testen.

Bleef ik droog? Neen. Was het droger? Ja.


Hiermee bedoel ik: de regen spat nog altijd op op het schuimdekje en waait van de rand van het ruitje vooraan, dus komt nog stuifwater binnenwaaien. Maar het lijkt erop dat veel meer water dan voordien buiten blijft. Als de ruitjes vol waterdruppels hangen, betekent dat dat ze die druppels buiten gehouden hebben.

Vandaag was de ultieme test: veel wind, windstoten van meer dan 70 km/u en na de middag veel, heel veel regen. De hele kap blijft op zijn plaats (vroeger durfde die licht opengaan bij felle zijwind, doordat het dakje werkt als een vliegtuigvleugel) en de regen bleef buiten, waar die hoort. Ook houden de ruitjes de harde zijwind buiten. Het zicht blijft onbelemmerd, dus dat zit ook goed.

Opdracht geslaagd dus.

5 opmerkingen:

  1. Dag Jan,
    Het opvangen van regendruppels in een zacht materiaal zoals klittenband of grove fleece, voorkomt dat deze uiteen spatten en als stuifwater in je gezicht komen. Ik ben nu bezig met het uitzoeken welk materiaal het beste is.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt, Wim. Ik had al gelezen dat je daarmee bezig bent. Op de OBT zullen we wel horen hoe ver je ermee staat, veronderstel ik.

      Verwijderen
    2. Dag Wim, bij vracht auto spatlappen zie je soms een soort van "harige" bekleding aan de binnenzijde, dit zorgt ervoor dat de waterstralen veranderen in een soort fijne nevel het lijkt mij wat overdone want van dichtbij is het net zwart kunstgras maar zoiets werkt wel perfect

      Verwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je zou zeggen dat het niet moeilijk zou moeten zijn van bijvoorbeeld piepschuim isolatieplaat een model Orca kap te snijden/schuren en daarvan een mal maken voor een gesloten glasvezel/carbon kap. Je hebt al doorzichtig materiaal gebruikt dus een vizier ervoor fabriceren zou je ook makkelijk moeten afgaan.

    Dat is wat knutselwerk / kost wat geld maar dan heb je iets dat nog meer comfort biedt tegen nog slechtere weersomstandigheden. Zo'n kap kun je echt compleet winddicht ( op ventilatie luchtstroom na voor vizierontwaseming / transpiratiedamp afvoer ) en regendicht maken. En fungeren als (om)valhelm.

    Zo'n flexibele kap lijkt mij goed voor de lente/zomer/herfst wanneer je niet exact weet hoe het weer gaat uitpakken of bescherming tegen de zon. Voor echte koude en heel slecht weer lijkt mij een dichte kap veel beter. Zeker als je geen auto hebt en de velomobiel eigenlijk altijd gereden wordt.

    BeantwoordenVerwijderen