Het concept ziet er ook picobello uit:
- de ideale plaats - zo hoog mogelijk en van alle kanten zichtbaar
- een groot verlicht oppervlak
- aantrekkelijk ontworpen
Dat betekent dat er een concept is en een eerste exemplaar. Dat exemplaar moet in de dagelijkse realiteit bewijzen of het idee leefbaar is. Hoe stevig is het gemaakt? Overleeft het Belgische kasseien, verkeersdrempels, schokken, stormwind, ...
Dat is de puur mechanische kant.
Hoe houdt de elektronica het? Sneuvelen de leds niet bij de eerste flinke regenbui?
Dat zijn zaken die je pas weet na een hele poos testen. Niet vandaag, niet morgen, niet volgende week, maar misschien over enkele maanden. Zeg maar: als het de winter overleeft.
Wie in de rij gaat staan en roept: "ik wil er ook één", zal nog even geduld moeten oefenen. Hoeveel vertrouwen we ook mogen hebben in het kunnen van de heren bij Flevobike, testwerk is en blijft noodzakelijk.
Indien dan blijkt dat het idee in de praktijk ook degelijk is, moet een volgende stap gezet worden. Is serieproductie haalbaar? Wat zal de productiekost zijn en wat moet dan de verkoopprijs worden? Zijn klanten bereid om er dat bedrag aan te besteden?
En dan - ook belangrijk: het ontwerp is bedoeld voor de Orca. Dat wil zeggen dat de helling en ronding van de basis gemaakt zijn om op de staart (of smurfenmuts, zo je wil) van de Orca te passen. Bij een andere velomobiel kan de vorm afwijken en dan moet het ontwerp ook aangepast worden, wil je geen spanningen in het materiaal veroorzaken en wil je de 'vin' mooi rechtop zien staan. Meer modellen dus, meer ontwerpwerk en dus wellicht een hogere kost.
Dat wil ook zeggen dat de bedrading nu bedoeld is voor plug and play, maar dan enkel in een Orca. Ook dat moet anders, indien het met meer modellen compatibel moet zijn.
Kort: op dit moment kan nog niet gezegd worden hoe degelijk het toplicht is. Als je zoiets (ver)koopt, moet het product betrouwbaar zijn.