Checklist
Eerst en vooral: op Google docs bewaar ik een checklist. Zo moet ik niet bij elke reis de denkoefening maken wat mee moet. De kans op vergeten van onontbeerlijke onderdelen wordt zo ook erg klein. De lijst kan continu gewijzigd en aangevuld worden.De checklist is in rubrieken verdeeld. Zo zijn er bijvoorbeeld rubrieken voor alles wat met de tent te maken heeft, kook- en eetgerei, kleding, gereedschap ...
Alles heeft een plaats
Mijn uitgangspunt: onderweg moet ik makkelijk de eigen energie kunnen aanvullen. Eten en drinken, minstens het essentiƫle, moet binnen handbereik liggen. Mijn lichaam bevat nu eenmaal niet veel vetreserves, dus het is belangrijk om de verbruikte energie aan te vullen onderweg. Is die op, dan kan het gebeuren dat ik van het ene moment op het andere niet meer verder raak. Dan is het cruciaal dat er snel opneembare voeding bij de hand is.Voor het zitje monteerde ik een drinkbushouder op het frame. Daar zit die absoluut niet in de weg en je vindt de drinkbus blindelings.
Drinbus voor het zitje en Radical M tassen links en rechts |
Ook naar zaken zoals een portefeuille mag je niet ver moeten zoeken.
Zoals ik al enkele keren meldde, past een set Radical banaantassen (maat M) perfect links en rechts van het zitje. Ik gebruik ze omgekeerd: met de ritsen naar binnen. Zo kan ik makkelijk aan de spullen die erin zitten, ook al rijdend. Indien ze goed gevuld zijn, dienen ze ondertussen als armsteunen.
Alles erin heeft een vaste plaats:
- technische spullen, zoals herstelkit, reservebanden, sleutels en dergelijke zitten samen (links bij mij)
- papieren, voeding (energierepen, fruit), poeder voor de energiedrank... zitten samen in de rechtertas
Ook het fototoestel (Fuji X20) zit binnen handbereik: rechts vooronder het zitje.
Slot en kabel zitten ook niet ver. Daar moet je ook niet naar zoeken indien je de velomobiel even wil laten staan voor een kort bezoekje aan een plaats of als je over de middag ergens een hap wil eten.
Een kaart - back up voor de Garmin Oregon gps en om het overzicht te behouden - en eventueel een routeboekje stop ik tegen de zijkant achter de linkertas.
De tent, slaapzak, slaapmat en andere essentiƫle kampeerspullen zitten achter me in de Orca. De reden hiervoor: dat is heel snel bereikbaar. Bij slecht weer kan op enkele minuten de tent opgezet worden en de slaapplek ingericht.
Het enige wat ik hoef te doen, is het zitje voorover klappen. Dan kan ik meteen bij de tent en wat er essentieel in hoort.
Alles wat minder snel nodig is, zoals reservekleding, kookspullen ... zitten in de fietskar. Een keer de tent opgesteld is, kan de Cyclone van wielen en dissel ontdaan worden en zo kan die in de tent. Dan kan in alle rust alles ingericht worden.
Bij mooi weer maakt het allemaal minder uit, maar op gure dagen ben je maar al te blij dat je weet waar alles zit en dat er een logische orde is.
Omdat bij zo'n reizen zowel de Orca als de Cyclone goed vol zitten, moest ik een oplossing verzinnen voor het dakje. Als de zon niet te hard schijnt of als het niet regent, rij ik graag open. Normaal gaat het dakje dan achter het zitje in de Orca. Dat lukt niet met alle bagage erin. Maar het past dan wel prima op de Cyclone.
Zoals ik al zei: als je alles systematisch op dezelfde plek stopt, hoef je niet telkens weer te zoeken wat waar zit en hoort.
Is dit nu 'de beste oplossing'? Neen, hoor; het is wat voor mij goed werkt. Misschien is het een inspiratiebron voor wie net begint aan reizen met de velomobiel.
Met 30 jaar fietsvakantie-ervaring kan ik dit alleen maar bevestigen. Werk met een checklist en geef alles een vaste plek.
BeantwoordenVerwijderen