fietstechniek, ervaringen met fietsen, relaas van verplaatsingen, aanpassingen aan fietsen en velomobiel
Flevobike Orca (36) - Thorax Tangens - Nazca Paseo - Heinzmann PAN eTR-U - Birdy Speed
▼
kilometerstanden
▼
vrijdag 22 april 2016
WAW: belangrijke vernieuwing
Sinds de WAW in Tsjechië geproduceerd wordt, is er gestaag verder aan ontwikkeld en verbeterd. Vanaf het begin viel op dat de kwaliteit van de afwerking beter werd en stilaan werd ook duidelijk dat het modulaire concept heel wat mogelijkheden bood. Fietser liet al lang de keuze tussen de normale staart en een raceversie - een voordeel van de afneembare staart - en Katanga maakt sinds kort een kortere neus met hooggeplaatste verlichting. Dat zijn allemaal leuke verbeteringen, maar het veranderde niets aan de basis. Nieuw voor 2016 is dat de WAW nu ook met achtervering uitgerust kan worden.
Foto: Katanga
Foto: Katanga
De tol die je ervoor betaalt:
hogere prijs (+ € 472)
1,7 kilogram meergewicht
Belangrijk is wat Katanga zelf vermeldt: op goede wegen maakt het geen merkbaar verschil uit op het vlak van comfort en wegligging.
Meer! meer! meer! 😊 Het kan aan ons verwende Nederlanders liggen, maar ik hoor veel te weinig nieuws over de WAW. Niets gehoord wil dus nuet zeggen geen nieuws. Vertel eens meer achtergronden, geschiedenis, ontwikkeling van de WAW. Er zijn genoeg NL lezers hier die dat willen weten. Toch?
Daar ga ik eens achteraan: op zoek naar de oorspronkelijke ontwikkelaars. Wat was hun doel, waarom maakten ze bepaalde keuzes? En dan het onderscheid tussen de Mk I tot IV. Het komt. Even geduld.
Ik heb op de link gedrukt en rondgekeken op die site maar tast een beetje in het duister wat Katanga precies is ? Is dat een een bedrijf(je) die WAW's "opklopt" zoals konigsegg met Mercedessen doet ? Of is het (een afdeling van) Fietser.be onder een andere naam ? Of nog iets anders ?
Te zien aan de korte veerweg van het geheel vind ik het niet heel raar dat het nog steeds straf geveerd zal zijn. Het doet me denken aan de elementen die ik bij de DF zag. Maar dat het geen verschil maakt met "composiet" vering dat gaat er bij mij niet in gezien dat milimeters "veerweg" door materiaabuiging moet geven. In mijn ogen is dat geen vering :-))
Maargoed, deze WAW is danwel nu de enige velomobiel die in theorie de eigenschappen benaderd die ik van een velomobiel wens. De vervangbare neus en steviger materiaalsoort ( en toch licht ) van de velomobel waren al sterke argumenten, het goed verkrijgbaar zijn van e-assist motoren ook en dan nu eindelijk echte achtervering. Kan er niet eens omheen als het tijd wordt voor vervanging, de competitie biedt niets vergelijkbaars.
Meer! meer! meer! 😊
BeantwoordenVerwijderenHet kan aan ons verwende Nederlanders liggen, maar ik hoor veel te weinig nieuws over de WAW. Niets gehoord wil dus nuet zeggen geen nieuws.
Vertel eens meer achtergronden, geschiedenis, ontwikkeling van de WAW. Er zijn genoeg NL lezers hier die dat willen weten. Toch?
Daar ga ik eens achteraan: op zoek naar de oorspronkelijke ontwikkelaars. Wat was hun doel, waarom maakten ze bepaalde keuzes? En dan het onderscheid tussen de Mk I tot IV. Het komt. Even geduld.
VerwijderenWel prettig als je over de kinderkopjes moet..........☺
BeantwoordenVerwijderenIk heb op de link gedrukt en rondgekeken op die site maar tast een beetje in het duister wat Katanga precies is ? Is dat een een bedrijf(je) die WAW's "opklopt" zoals konigsegg met Mercedessen doet ? Of is het (een afdeling van) Fietser.be onder een andere naam ? Of nog iets anders ?
BeantwoordenVerwijderenTe zien aan de korte veerweg van het geheel vind ik het niet heel raar dat het nog steeds straf geveerd zal zijn. Het doet me denken aan de elementen die ik bij de DF zag. Maar dat het geen verschil maakt met "composiet" vering dat gaat er bij mij niet in gezien dat milimeters "veerweg" door materiaabuiging moet geven. In mijn ogen is dat geen vering :-))
Maargoed, deze WAW is danwel nu de enige velomobiel die in theorie de eigenschappen benaderd die ik van een velomobiel wens. De vervangbare neus en steviger materiaalsoort ( en toch licht ) van de velomobel waren al sterke argumenten, het goed verkrijgbaar zijn van e-assist motoren ook en dan nu eindelijk echte achtervering. Kan er niet eens omheen als het tijd wordt voor vervanging, de competitie biedt niets vergelijkbaars.
Katanga is "het bedrijf(je)" dat de WAWs in Tsjechie produceerd (en verder verbeterd / ontwikkeld) voor fietser.be en de andere WAW dealers.
BeantwoordenVerwijderenAchtervering had enkele jaren geleden al voorzien moeten zijn, maar de aandrijving (ketting + derailleur), is die nu nog steeds onbeschermd ???
BeantwoordenVerwijderen