kilometerstanden

zondag 29 mei 2016

Flevobike - dag 2: groot onderhoud

Na 28.000 km was het tijd: groot onderhoud voor de E-Orca.

Mechanisch nazicht

Bij Flevobike beschikken ze over een fantastisch toestel om langs alle kanten aan de Orca te kunnen werken: met vier bouten (de gaten zitten klaar in de bodem van de Orca) wordt de velomobiel op een bok vastgezet, waarna hij 360° om zijn lengteas kan draaien. Zo kun je overal zonder moeite bij.
Klaar om de bodemplaten (over de ketting) los te maken

De bodemplaten zijn los. De afdekking van de achterbrug ook.
Ondersteboven, op de kant: allemaal geen probleem
De hele aandrijflijn werd onder handen genomen. De primaire ketting was nog niet op, maar toch zowat 75 % versleten. Die werd dus vervangen. Bij Flevobike liggen kettingen op lengte klaar. Hierdoor is slechts één sluitschakel nodig.
Verrassend genoeg was de secundaire ketting - van de Rohloffnaaf naar het achterwiel - nog zo goed als nieuw, terwijl die veel meer vermogen moet verwerken. Die ketting krijgt namelijk het gezamenlijke vermogen van mijzelf en de ondersteuning toegediend. Anderzijds is deze wel helemaal afgesloten van de buitenlucht. Even reinigen en opnieuw smeren was voldoende.

Zicht op de secundaire ketting
Ketting, Rohloffnaaf en achteras verwijderd
Met de motoraandrijving was er wat meer aan de hand: de veer achter de kettingspanner in het motorhuis was gebroken. Wat oorzaak was en wat gevolg, is moeilijk uit te maken, maar op het tandwiel dat van de motoras naar de Rohloffnaaf gaat, was een tand afgebroken. De motorketting was ook helemaal versleten, terwijl ik die al vernieuwd had. Voorlopig moet een nieuwe ketting volstaan: tandwielen zijn niet voorradig en er moet ook een vrijloopsysteem op komen dat meer koppel kan verwerken. Flevobike is in blijde verwachting van een levering door Daum. 

Dit is tot op heden een zeldzaam probleem met de Orca: de vrijloop van de motor loopt vast. Dat komt wellicht omdat het systeem te licht uitgevoerd is (komt van Daum). Er is een nieuwe as in de maak: 14 mm in plaats van 12. Hier kan een forser vrijloopsysteem in komen en daarmee zou het euvel eindelijk van de baan zijn. Het probleem was gekend, maar de oplossing was niet evident.
 
Komt wel en dan wissel ik dit zelf. De lagers van de motoras waren in prima staat, net als de motor zelf. Ik denk niet dat er veel e-bikes zijn waarbij je kunt zeggen dat de motor 30.000 km of meer meegaat. Prima kwaliteit!

Veiligheidshalve werden de lagers in beide voorwielen vervangen: die waren verdacht. Als je een lager laat draaien en je hoort het knarsen, is er wat fout. Hiervoor worden lagers van Sturmey Archer gebruikt: die beschikken over betere dichtingen.
Vier kogelkoppen werden meteen vernieuwd omdat de toestand twijfelachtig was. Als je toch bezig bent...


Een blik onder de bodemplaat: de besturing

Onderhoud van de elektronica

De connectoren van beide accu's en van de Cycle Analyst werden vervangen door een betere kwaliteit. Hiermee zou wisselen van accu probleemloos moeten verlopen: tot nu durfde dat wel eens moeilijkheden opleveren, omdat de verbindingen niet foutloos waren (had ik ook zelf gedaan). Nadien heb ik de parameters voor de ondersteuningscurves nog bijgesteld, aangezien ik enkel de twee laagste van de vier gebruik ('eco' en 'normal'). Nu liggen ze wat dichter bij elkaar, waardoor ook 'high' en zelfs 'high plus' bruikbaar worden. Dit kan enkel met een 'factory'-display, waar je als gewone klant niet over beschikt.

De maximum stroom beperkte ik wat verder. Waar die eerst op 16 A stond ingesteld, is dat nu 12 A geworden. Ruim voldoende, volgens mij en (vooral) de heren Vrielink, en gezonder voor het hele systeem. Als de stroom beperkt wordt, verminder je het maximumkoppel, waardoor de overbrenging toch wat minder te verwerken heeft. Theoretisch zou ook de autonomie hierdoor wat groter moeten worden.
De software was nog up to date, dus daar bleven we verder af.

De kabel van de sensor voor de Cycle Analyst was door. Vermoedelijk veroorzaakte een tak of zo dit, bij het meedraaien in het wiel. De kabel werd vervangen. Ook de sensorkabel naar het motordisplay werd opnieuw aangesloten.

Dan waren er nog wat prulletjes:
  • de drukknopen van het dakje (kant van het deksel) zijn vernieuwd
  • de sporing werd bijgesteld
  • de spanzitting is weer opgespannen
  • de veerpoten werden opengemaakt en van nieuw vet voorzien
  • de rubberrand aan de neus is gedicht (er kwam soms wat regenwater door)
Een testrit maakte meteen duidelijk dat zo'n onderhoud resultaat heeft: de E-Orca reed heel wat stiller en alles reageerde net wat sneller. Ook werkten het motordisplay en dat van de Cycle Analyst weer helemaal zoals het hoort.

Ondertussen kon ik nog maar eens een blik werpen op de componenten van de Orca.


Dit is bijvoorbeeld het scharnierpunt van de achterbrug. Gefreesd uit aluminium, daarna voorzien van een keramische coating en voor de volledigheid daar bovenop een teflon film. Minimale wrijving, maar niet goedkoop! Zulke details staan in geen enkele brochure, maar ze maken duidelijk dat de heren bij Flevobike hun werk grondig doen.

Dat is ook duidelijk tijdens zo'n onderhoud. Toen Arjan de achterbrug weer dichtschroefde, werd de hele naad verzegeld en werden uitsluitend nieuwe boutjes gebruikt. Geen half werk.

De Orca is klaar voor de volgende 30.000 km. 

5 opmerkingen:

  1. Dat is grondig werk!
    Ging de rit terug ook naar wens?
    Groet, René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is dan ook precies waarom ik naar Flevobike trok... De rit terug wordt het vervolg van deze post. Nog even geduld.

      Verwijderen
  2. Indrukwekkend verhaal. Hoewel bij VM.nl als bij Intercitybike ook veel kennis aanwezig is, ben ik onder de indruk van die werkbank bij Flevobike. Wel eens gezien bij antieke auto's herstel.
    Onderdelen op voorraad krijgen werkt bij alle 3 kennelijk niet zo gestroomlijnt als in de autowereld.
    De expertize van hun eigen product en steeds maar weer doorontwikkelen en verfijne op detail hebben ze allen gemeen met elkaar.
    1 puntje lijkt Flevobike verder mee te gaan in de autowereld. Preventief vervangen van onderdelen om storing te voorkomen. Daar ben ik voorstander van maar niet eerder tegengekomen in velomobiel land. Daar moest ik altijd uitdrukkelijk op aandringen en zelfs dan nog...
    Ook een standaard checklist voor periodiek preventief onderhoud is slim. Een lijst je met jlachten en wensen van de klant werkt ook wel, maar de kans is dan groot dat iets over het hoofd wordt gezien en kort na bezoek alsnog stuk gaat of slecht werkt. Zou een aandachtspuntje kunnen zijn. Flevobike zit kennelijk al op die lijn als ik het goed begrijp.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er werkt gewerkt op basis van twee lijstjes:
      - opmerkingen die ik genoteerd had als 'to do' of 'na te zien'
      - punten waarvan de heren Vrielink uit ervaring weten dat ernaar gekeken moet worden.
      En ja, het is een grondig onderhoud. Dat is wat ik gevraagd had, anders was het niet nodig om naar Dronten te trekken.
      Een groot onderscheid met de autowereld: het gaat hier over veel kleinere aantallen. Ik vermoed dat bijna 2/3 van de (ongeveer 90) Orca's in Duitsland rijden. Die komen die nooit terug bij Flevobike, maar wel bij Flevelo. Hoeveel onderdelen moet je dan op voorraad hebben? Ik kom er in een volgende post nog op terug.

      Verwijderen
  3. Flevobike is het meest high-tech en ze maken schitterende fietsen. Het nadeel is dat er wel makkelijker problemen kunnen ontstaan, zeker met e-ondersteuning. Maar met zoveel kilometers vind ik dergelijk onderhoud niet exceptioneel.

    BeantwoordenVerwijderen