De fiets in de huidige toestand |
Zo'n werkje houdt niet veel in: wat vijlen, passen en nog wat vijlen. Zo ga je door tot het past.
Daarna volgde een testrit en meteen diende een volgend probleem zich aan. De trapas is enkele millimeters smaller dan de vorige. Daardoor raakte het kleinste blad de liggende achtervork. Om die reden verplaatste ik de bladen naar de buitenkant. Het probleem met dat contact was meteen opgelost en zoonlief vond het geniaal in zijn eenvoud.
De vroegere toestand |
Nieuwe positie (ondertussen is alles netjes gereinigd) |
Dus moest een andere benadering gekozen worden. Waarom ingewikkeld maken als het eenvoudig kan: de bladen gingen er weer af en met een stevige tang werden de drie armen op de crank wat naar buiten gebogen. Met de rolmeter tegen de onderbuis aan konden we ze alle drie gelijk buigen: 3 mm extra. Daarna kwamen de bladen weer aan de binnenkant. De oplossing bleek perfect. Alles past en met afstellen van de voorderailleur kwam het helemaal goed.
Fijn fietsje overigens: vanmorgen reed ik er een tiental kilometers mee. Snelheden tussen 25 en 30 zijn zonder veel inspanning te halen.
Deze is te leuk om te laten liggen: BIJvijlen? Knap hoor Jan! Ik kan enkel maar AFvijlen...........;-))
BeantwoordenVerwijderenAha, maar dat is een van de mooie kanten van de Vlaamsche spraak. Vele mensen gaan naar de kapper om hun haar te laten bijknippen.
VerwijderenDe kapper die kan BIJknippen kan schatrijk worden......
VerwijderenVlamingen zitten ook nooit in de bus, maar OP de bus (dat is ook zo met de trein) maar we zitten dan weer wel netjes IN de auto en IN het vliegtuig.
VerwijderenEn ook "pakken" we de bus of de trein, wat in Nederland dan overkomt alsof we het gestolen hebben en we zelf gaan sturen.
De "Vlaemsche" spraak heeft toch wel iets. Of niet soms ;-)
Kwestie van taalgebruik, niet? AF-vijlen klinkt voor mij als 'gewoon een stukje weghalen', terwijl 'bijvijlen' eerder geconnoteerd lijkt aan 'bewerken', 'op maat maken'. Vijlen is natuurlijk altijd materiaal weghalen, dat is evident. Ik ben en blijf Vlaming en onze taal blijkt af en toe flink af te wijken van wat boven de Moerdijk gangbaar is. En ja: Noorwegen ligt daar ook een heel eind boven ;-)
VerwijderenWeet ik allemaal jongens, ik ben van net boven de grens weet je nog? Zeeuws-Vlaanderen heeft meer gemeen met België dan met Nederland, en de taal scheelt ook niet heel veel met het vlaams. Ook in Zeeuws-Vlaanderen "pakken" we de bus, en we "trekken" een foto i.p.v. een foto te nemen.....
VerwijderenHet was duidelijk even de knuppel in het hoenderhok gooien, en jawel, het werkte........;-))
Zo echt "Vlaemsch" zijt ge dan weer niet.
VerwijderenBij ons (kan ook sterk beperkt zijn tot bij ons thuis) smijten ze een stok in het hondekot :-p
Mooi opgelost allemaal. Toch ben ik niet bepaald fan van die crankspieën Verschillende diktes links en rechts leidt al tot pedalen die niet meer in een lijn staan.
BeantwoordenVerwijderenHet is ook niet zonder reden dat de recentere systemen helemaal anders werken. In dit geval kies ik ervoor om de fiets zoveel mogelijk in originele staat te houden.
VerwijderenHoi Jan, mijn reactie heeft niets met dit bericht te maken, maar ..
BeantwoordenVerwijderenik zag gisteren (26-02-17) in Hoorn NH een zwart-witte Orca (met staartvin) rijden.
Was jij zo een eind uit de buurt ... of rijdt er nog een zelfde hier rond ??
Ik hoor het graag. groet, Piet
Hier zijn het normale werkweken, dus zo ver raak ik dan niet ;-) Jo2p (op het forum ligfietsers.be) rijdt sinds kort ook met een zwartwitte Orca met lichtvin. Ik ken zijn thuisbasis niet, maar de kans is groter dat je hem spotte.
Verwijderen