Ik wilde toch nog langsgaan om een stuk af te halen, dus kon ik mooi enkele zaken combineren. Een nieuwe, onbekende trike bekijken: dat moet je me geen twee keer vragen. Blijkbaar was ik wel de enige die dit de verplaatsing waard vond, want verder waren er enkel de producent, Brecht, de koper en nog een Velomo-eigenaar.
Velomo gebruikt enkele systemen die afwijken van het normale. Het voornaamste doel: het gewicht verminderen.
Vergelijk bijvoorbeeld de voorvering van deze Velomo GTI maar eens met die van mijn Thorax Tangens.
Het concept is ook weer eenvoudig: een dubbel uitgevoerde bladveer over de hele breedte, maar dan wel in glasvezel en carbon. Net zoals bij de Tangens geveerd, met een constante spoorbreedte, maar voor een fractie van het gewicht.
Vering van de Tangens |
In vergelijking met een conventioneel veerelement ongetwijfeld een pak lichter. Ook de hele achterbrug is licht en stijf. Ter vergelijking nog eens de Tangens.
Ook dit wijst op de sportieve doelstelling: Ginkgo wielen. Smal, licht en mooi gemaakt. Op de remtrommels zitten zelfs koelribben.
Omdat de Velomo trikes op maat (en dus op bestelling) gemaakt worden, is wel wat mogelijk. Zo werd deze uitgerust met een Pinion 1.12. Toch weegt de hele trike amper 14 kg!
Nog iets bijzonders dat Velomo gemeen heeft met de befaamde Windcheetah: helmstok- of tillerstuur.
Op dit beeld zie je dat de koper niet voor het uiterste ging. Er zit een bagagedrager op (enkel voor zijtassen bedoeld). Op die bagagedrager zie je een achterlichtje: hij koos voor een Cat Eye Rapid X2 Kinetic. Dit is een oplaadbaar achterlicht met remlichtfunctie door middel van een accelerometer.
Ook het spatbord achter is een extraatje, maar dat lijkt me eigenlijk onontbeerlijk in onze contreien.
Het mag duidelijk zijn: de Velomo GTI is ontworpen als een sportieve trike. Weinig gewicht, lage rolweerstand, minimale luchtweerstand (kijk eens naar de hoek van het zitje).
Spatborden op de voorwielen lijken me net zo onontbeerlijk eigenlijk......die zitten er dan weer niet op. Als je een bocht maakt in regenweer spat je al het water van de banden op jezelf, niet echt wenselijk lijkt me......
BeantwoordenVerwijderenIk had er geen foto van gemaakt, maar helemaal achteraan de voorbanden zaten 'moddervangers': een soort rudimentaire spatbordjes. Optioneel levert Velomo spatborden in twee breedtes, voor 35 en 55 mm banden. Die zoudende bovenste helft van het wiel helemaal inkapselen. Maar je hebt gelijk: ik zou er ook meteen voor gekozen hebben.
VerwijderenVoor die prijs kan je natuurlijk ook gewoon een velomobiel kopen ;-). Dan zit je ook nog eens droog :-D. Maar denk dat deze fiets in de heuvels wel wat lichter klimt. Dus het ligt er maar net aan wat je prioriteiten zijn. Het is zeker een mooi fietsje.
BeantwoordenVerwijderenDat klopt. De andere man die erbij was, beschikt over een Velomo trike en een DF velomobiel ;-)
VerwijderenDie Velomo mag je gerust naast een ICE VTX zetten: zowat dezelfde prijs, maar dan mis je nog de vering.
Verder zou ik deze naast een DF zetten en dan kom je toch weer pakweg 4000 euro duurder uit. Er zijn goedkopere velomobielen, maar er zijn ook goedkopere trikes.