kilometerstanden

woensdag 16 juli 2014

Met de Orca in en rond Arzon

Eerst laat ik jullie wat meegenieten van de omgeving, met de Orca als figurant.


Dit is een "piste cyclable" in Arzon. Deze fietsroutes liggen compleet los van de autowegen en de wegbedekking bestaat uit gemalen dolomiet. Het is duidelijk dat dit recreatieve paden zijn, maar de aanduidingen zijn prima en verbeteren van jaar tot jaar. Hier reed ik ook al met de Birdy vouwfiets en met de Gforce trike. Ook in het dorp zelf (dat in de zomer verviervoudigt wat het aantal inwoners betreft) zijn op de hoofdassen fietspaden voorzien.


Saint Gildas-de-Rhuys - port aux Moines: één van de vele typische haventjes in de baai van Quiberon. Bij laagtij vallen deze allemaal bijna of helemaal droog. Bij sommige is er een drempel aan de ingang, waardoor er wat water blijft staan, maar bij vele is dat niet het geval. Met een zeiljacht met een kiel heb je dan wel een probleem...

Le Logeo: een klein jachthaventje in de Golfe de Morbihan. Hier valt het niet droog, maar de uitdaging is de sterke stroming: tot 6 knopen of meer. Als die op zijn sterkst is, lijkt het op een rivier die door de zee stroomt. Dat dwarsen is een hele uitdaging!

Nog wat beelden van het schiereiland, dat Presq'ile de Rhuys heet.


In Arzon draait alles rond de pleziervaart. Vooral zeiljachten - hoe groter, hoe liever - vind je hier. Dit is de belangrijkste en nieuwst haven van de gemeente: Le Crouesty. Reusachtig groot (voor een jachthaven) en tot de laatste plaats bezet.
 

Dit is de andere haven van Arzon: Port Navalo. Deze is oud en ligt net achter de ingang van de Golfe de Morbihan. Hierdoor - in de ingang kan de stroming erg sterk zijn -  is die bijna enkel bereikbaar bij het keren van het tij. Wel veel schilderachtiger. Zoals op vele plaatsen zijn hier geen pontons. Je meert aan bij een boei - ze zijn genummerd, niet vrij te kiezen - en met je "annexe" vaar je naar de wal. Die "annexe" is in veel gevallen niet meer dan een plastic bakje, rechthoekig, met een paar riemen. Bij de grotere jachten is het een opblaasboot - genre Zodiac - met buitenboordmotor. Als je erop uittrekt, leg je de bijboot aan de boei tot je terugkeert. Wie een rondvaart maakt, neemt de bijboot natuurlijk mee.


Ook dit is Le Crouesty, maar dan met een beeld van aan boord van mijn lokaal transportmiddel.


Dit is waar het om gaat (uiteraard samen met de vrienden hier): P'tit Loustic II. Voor de liefhebbers: dit is een Bénéteau First 32, een sportieve cruiser.
De Orca wordt hier gebruikt voor korte uitstapjes - als er tijd is - en om boodschappen te doen.

Dan de reactie van de mensen hier tegenover de Orca. Zoals een vriend hier ter plaatse het zei toen ik een ligtandem zag langskomen: "daar kijkt men niet van op, want je ziet van ver dat het een fiets is. De stroomlijn van de Orca maakt zoiets raadselachtig. Iedereen vraagt zich af wat daaronder zit." Dat merk je duidelijk. Als ik aan de jachthaven toekom en uitstap, staan geregeld tien tot twintig omstaanders vragen te stellen en het interieur te bewonderen. Dat loopt makkelijk uit tot tien minuten of een kwartier en dan moet ik het gesprek afbreken om toch maar te kunnen vertrekken, want de ene is nog niet vertrokken of de volgende komt eraan. Dat maakt de velomobiel niet zo handig in de haven, want ik durf die er zeker niet uren na elkaar onbewaakt laten staan. Al is het niet met slechte bedoelingen, mensen kunnen er hun vingers niet afhouden.

Of je nu met een velomobiel of een ruimtetuig afkomt, de verwondering en interesse kan niet groter zijn. Tot op heden was er maar één wijsneus die volhield - uiteraard zonder de minste ervaring - dat het gevaarlijk is, dat er een vlag op moet, dat ... Dat alles uiteraard vanuit de visie van een automobilist. Zo'n mensen kom je overal tegen.

2 opmerkingen:

  1. Weer van die foto's met prachtige heldere kleuren! Geniet ervan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nice photos. It's always nice to see the water no matter where one lives.
    Greetings from Canada
    Kevin

    BeantwoordenVerwijderen