Nu, met de eFAW, is er geen hoofdsteun en ik heb er ook geen nood aan. De stabiliteit in bochten is toch wat minder dan bij een open trike, want je zwaartepunt ligt hoger en je kunt ook niet naar binnen hangen. Dus is mijn conclusie dat ik mezelf beter wat meer kan beschermen, temeer daar het erg onwaarschijnlijk is dat je een rol kunt vermijden door je met je armen af te duwen. Het lijkt me dan veiliger om zoveel mogelijk binnen de kooi van de velomobiel te blijven !
Een fietshelm dus. Deze week testte ik al even met de B-Twin helm die ik al enkele jaren heb en op de bukker gebruik. Die zal redelijk veilig zijn, past mooi op mijn hoofd en is behoorlijk comfortabel. Ondertussen is het al eind augustus en de voorbije weken waren niet echt droog te noemen. Een conventionele fietshelm zit vol ventilatie-openingen en laat dus al het regenwater door. Probleem...
Een collega-ligger had nog een Ekoi City+ helm liggen, met alle accessoires erbij. Dat leek handig: een opklapbaar vizier zoals bij een jethelm voor de motor, een knipperend rood lichtje achterop en daarbovenop een afsluitbare ventilatie-opening !
De kritieken op de helm zijn gemengd. Gisteren haalde ik de zijne af en testte hem meteen. Vandaag - ik haalde een nieuw tandwiel voor de Nexus 8 naaf - wist ik meteen wat die in de regen waard was. Het vizier blijkt handig en beperkt het zicht niet. Ik heb wel de indruk dat het optisch niet helemaal zuiver is. De strip waarmee je de bovenkant kunt afsluiten werkt prima: er kwam langs daar geen water binnen. Langs de kier tussen het vizier en de helm dan weer wel, maar heel beperkt. Toch bleek dat dit een fris-weer-helm is: veel te warm met de huidige temperaturen.
Het lijkt er ook op dat Fransen een anders gevormd hoofd hebben: de helm klemt voor- en achteraan en is te breed op de zijkanten. Zouden ze hun ontwerp op een bolvorm gebaseerd hebben ? Het is natuurlijk mogelijk dat de band waarmee je de omtrek kunt regelen zich nog wat moet zetten: de helm is amper gebruikt.
Ik vraag me ook af hoe goed de helm zal beschermen. Een fietshelm werkt, voor zover mijn kennis reikt, volgens twee principes:
- schuurbestendigheid (voor als je met je hoofd/helm over het wegdek schuurt)
- schokabsorptie (impact dempen)
Een andere frequente klacht is de zwakke bevestiging van het vizier en dat kan ik bevestigen. Omdat het snel aandampt als ik stilsta, klap ik het vizier elke keer open. Het is al geregeld voorgevallen dat het daarbij aan één of beide kanten loskomt van de helm. Niet handig. Laat dat vizier nu zowat het belangrijkste argument zijn om voor deze helm te kiezen en dan blijkt dat niet betrouwbaar te werken !
Ik laat de helm nog even wat liggen en test opnieuw als het wat frisser geworden is. Zeg zo ongeveer 10 graden minder. Daarna volgt de beslissing.