zaterdag 13 augustus 2011

conceptfout verlichting

Het is volop zomer, dus verlichting is op dit ogenblik geen hot item. Maar toch: ik wil voorbereid zijn op de donkere dagen, vooral omdat ik op het werk overeengekomen ben om meer met de fiets te rijden en ik weet uit ervaring dat jaagpaden in het donker echt donker zijn.

Net zoals met de Gforce wil ik de FAW van binnen en van buiten kennen. De meeste zaken zijn makkelijk bereikbaar, maar de verlichting en de toeter en sirene zitten in de neus verstopt, dus moest die eraf.
Ik had al gemerkt dat de koplampen wel veel licht geven, maar ook dat ze nogal trillen. Een keer het hele systeem duidelijk zichtbaar, was ook de reden hiervoor gevonden. De drager voor de lampen is op twee plaatsen op het tussenschot vastgezet. Dat betekent dat er verticaal beweging mogelijk is en vandaar de trillingen.
Op de foto's duidde ik de denkbeeldige verbinding tussen beide punten aan met een rode streep.



Nu kan ik op zoek gaan naar een eenvoudige, mooie oplossing om die verticale speling op te vangen. Die lijn (twee ophangpunten) moet een driehoek worden. Daardoor wordt de stijfheid veel verbeterd. Dit zou regelbaar moeten zijn, zodat ik ook de hoek van de lampen kan bijregelen. Nu schijnen ze naar mijn zin te kort voor de fiets.

Jammer ook dat het gewone ledspots zijn, met dus een ronde lichtbundel, maar je kunt niet alles hebben. Een echt fietslicht monteren zou betekenen dat ik het hele systeem moet ombouwen van 12 naar 6 volt of een spanningsomvormer moet gebruiken, die dan ook weer verlies geeft. Lekker zo laten dus, maar wel verbeteren.

2 opmerkingen:

  1. Alleweder verlichting is altijd 'custom'. De originele velichting trilde altijd uit het aluminium (breuk). Mijn ultieme oplossing was een stuk verwarmingsbuis op drie of vier 'zadels'. Voordeel was dat op de buis alles geklemd kon worden dat ook op een stuur kan (twee koplampen en een grote dingdong met touwtje ala quest/mango). Een probleem bij jouw oplossing is volgens mij de afstand van het zwaartepunt tot het tussenschot. Een extra steuntje (of twee) zal daar inderdaad bij kunnen helpen. misschien zo'n uitschuifstrip met vleugelmoer om het instelbaar te maken?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jouw voorstel, een extra steuntje, is waar ik ook aan denk. Binnenkort verslag hiervan.

    BeantwoordenVerwijderen