maandag 17 oktober 2016

Tripje door Zeeland

Laat me de aanloop nog even herhalen: een fietsbuddy zei dat ze eind september enkele dagen door Zeeland wilde fietsen. Dat leek me een leuk idee en dus kon ik mee. Samen is leuker dan alleen.

Het plan was vaag: een dag of vier, vijf en in Zeeland en kamperen. Geen velomobiel, maar een gewone ligfiets.

Dat laatste is al een uitdaging: een meerdaagse kampeerrit met de Seiran had ik nog nooit gedaan. Zouden alle spullen mee kunnen? Een tent, slaapmat, slaapzak, basis kookset, kleding ... Gelukkig beschik ik over Ortlieb ligfietstassen, want daar kan al heel wat in.

De spullen worden klaargelegd, de tassen gemonteerd en alles wordt geladen. Het is duidelijk nodig om ook de Radical toptas te monteren. Voor één keer ben ik gelukkig met dat onding. Daarmee lukt het om alles mee te nemen, maar er is echt geen plaats over.

Dag 1

Zondag 25 september hebben we om 9u afgesproken. De eerste track loopt van Gent naar Breskens. Daar zullen we de boot nemen naar Vlissingen.


Koffiepauze in Breskens, wachtend op de veerboot
Op weg naar Vlissingen

Het is een schitterende nazomerdag, dat merk je meteen op de boot: we zijn zeker niet alleen. Zoals gewoonlijk trekken de ligfietsen de aandacht, zeker met de volle bepakking erop.

Vanuit Vlissingen nemen we een variant op de LF1, die ons dwars over het eiland leidt.


Walcherense klinkerweg
Via Middelburg fietsen we naar Vrouwenpolder. Vanaf Middelburg trekt de hemel dicht en voelen we zelfs wat druppels, maar later klaart het weer op.


Middagpauze bij een Italiaans restaurant in Middelburg
Weidse zichten, wind in de rug, alles vlak... Dit is duidelijk Zeeland.
Algauw zijn we aan de waterkering, met rechts van ons het Veerse Meer. Ik vraag me af hoe dit eruit zag voor dit alles van de zee gescheiden werd.
Zo komen we op Schouwen-Duiveland, waar we op zoek gaan naar een minicamping voor de nacht. Dat valt niet echt mee zo op het eind van het seizoen. Op de eerste minicamping sturen ze ons wandelen: 'een eindje verder is er nog één'. Dat blijkt een camping vol stacaravans te zijn. Niet wat we zoeken. Na wat rondrijden langs Burgh-Haamstede komen we uiteindelijk aan een bescheiden minicamping (voor de Vlamingen: in Nederland is vaak een kleine camping met een vijftiental plaatsen verbonden aan een boerderij).

De tenten worden opgezet en we verkennen even het dorp. Dag 1 is goed verlopen.

Er is wel één zaak waar ik niet gelukkig mee ben: de Seiran heeft het lastig met al dat gewicht achterop en heeft voortdurend de neiging om met zijn kop te schudden. Hij stuurt vaag en dat is niet aangenaam. Ik besluit de Ortliebtassen maximaal naar voor te verplaatsen. Da's niet zoveel werk, want het QL2 systeem maakt dat je zonder gereedschap de haken kunt verplaatsen.


De route. 107 km afgelegd, op het gemak.

Dag 2

Eind september heb je al behoorlijk wat dauw. De tenten zijn dus vochtig, net als het gras. We maken ons ontbijt in de schuur, waar tafels en stoelen staan voor de gasten.

De Ortliebtassen worden vooruit verplaatst.


De linkertas op de nieuwe positie
Nadien ruimen we alles op en vertrekken weer. Eerst gaan we westwaarts, omdat daar een grote, veel gefotografeerde vuurtoren staat.

Het is al na enkele omwentelingen duidelijk: de tassen wat naar voor verplaatsen heeft de rij-eigenschappen sterk verbeterd.
 
Nieuw voor mij: ook in Nederland worden duinengebieden verknoeid om de meervermogenden hun optrekjes te laten planten. Nieuw-Haamstede lijkt op één grote omheining, waarachter grote huizen staan, verscholen tussen het groen. Het is net alsof Duitsland dit gebied ingepalmd heeft, aan de nummerplaten te zien.
Daarna pikken we de draad weer op en fietsen langs de LF1 (Noordzeeroute) verder noordwaarts. Het pad slingert door de duinen: heen en weer en op en neer. Op een bepaald moment schakelt Anne verkeerd.


Te voet de duin op: schakelen lukt niet meer
De ketting haakt zich vast in de voorderailleur, een schakel gaat open en de boel zit klem. 


Dit zit goed vast
Met twee tangen, een kettingpons en wat geduld krijgen we de boel weer min of meer in orde (Anne is o.a. fietshersteller). Onderweg blijkt wel dat de derailleur dit niet leuk vond: hij sleept tegen het grootste blad vooraan. Je ziet op de foto hierboven al wat aan de hand is.

Eindelijk een leuke afdaling en dan mag je niet fietsen...
Als we aan de de noordkant van Schouwen-Duiveland aankomen, zijn we meteen aan de grens van Zeeland: het volgende eiland - Goeree-Overflakkee - ligt in Zuid-Holland.
Dat houdt ons niet tegen.

De weersverwachting stelt dat vanaf donderdag de kans op regen aanzienlijk groter wordt, dus beslissen we dat we hier aan ons noordelijkste punt aangekomen zijn. We rijden vanaf nu een eind oostwaarts en zullen zo ongeveer heel Goeree-Overflakkee doorkruisen.


Schier eindeloze polderwegen
In Stad aan het Haringvliet zit een verdeler van Hobie kajaks en daar willen we ook wel even een kijkje nemen. Dat zal vandaag niet meer lukken, want het tempo ligt lager. Dat we de wind niet meer in de rug hebben, heeft daar zeker ook mee te maken.
Op dit eiland liggen echt pareltjes van dorpen. Het is hier ook duidelijk minder toeristisch dan in Zeeland: het aantal campings is veel minder en het binnenland (nou ja, je zit overal op een boogscheut van het water) is uitsluitend landbouwgebied.

Uiteindelijk komen we uit in Den Bommel, langs de Haringvliet. De VVV-infozuil in Middelharnis had ons hier naartoe geleid: hier zou een minicamping zijn. Niet dus... Langs dezelfde weg ligt wel een andere 'camping', annex feestzaal, maar die ziet er erg doods uit en vlak ernaast loopt de N89, stampvol vrachtverkeer.
Gelukkig installeerde ik 'Archies Campings' op de Garmin en die leidt ons naar alweer een boerderijcamping 'De Lage Werf', waar de kampeerwei nieuw aangelegd is. Ook het sanitaire blok, geïntegreerd in een schuur, is nagelnieuw en ademt design.

Kampeerstek bij Den Bommel
Deze keer reden we 75 km. Dat lijkt me voor een ligfiets en toerrijden een eerder normale afstand.

Dag 3

Na het ontbijt pakken we het probleem met de voorderailleur van Annes fiets aan: die is verbogen, waardoor de ketting niet op het grootste blad raakt en de derailleur continu tegen dat blad sleept. Op enkele minuten krijgen we dit in orde, met gebruik van twee flinke tangen.

Van hieruit draaien we weer zuidwaarts. De wind is verder aangewakkerd en zit recht op kop, dus het tempo wordt nog wat lager. 't Zijn wel ligfietsen, maar in vergelijking met een velomobiel is de wind wel duidelijk merkbaar.
In Oud-Tonge stoppen we aan een restaurantje, lekker in de zon, voor het middageten. Het is hier zalig rustig.

Volgens de kaart en de GPS kunnen we via Bruinisse verder. Daar is aan de oostkant van het eiland een veerpont die ons naar Anna Jacobapolder kan overzetten. Daarvoor moeten we de hele verbinding over het Grevelingenmeer over, tegen de wind in. Dit stuk fietste ik in juli ook, tijdens het 'rondje Oosterschelde' met onze Antwerpse ligfietsvrienden. Mooi is het wel, maar helaas blijkt de veerpont niet meer te bestaan...
We moeten dus de hele weg terug om via een andere verbinding in het noordwesten van Brabant te belanden, bij Sint-Philipsland. Dit is echt een mooi gebied, met ruige natuur.


Bruinisse: bijzonder fietsenstalling




Tussen het Grevelingenmeer en Sint-Philipsland


Het Schelde-Rijnkanaal tussen Oud en Nieuw-Vossemeer
Ook hier zijn de campings niet dik gezaaid. De eerste is een 'natuurcamping', waarvoor je een lidkaart moet hebben. Je kunt die ter plaatse kopen, maar daarmee zou de prijs voor de overnachting meteen verdubbelen. Niet dus.

Op de tweede camping geven ze niet thuis. Dit is er ook eentje in familie Flodder-stijl, dus niet echt ons ding. Archies geeft nog een optie in de juiste richting, maar wel 7 km verder, in De Heen.
Daar komen we op de viersterrencamping De Uitwijk. Het seizoen is afgelopen, dus is het geen probleem: we hebben het hele domein voor ons alleen.


Dag 4: eerst heen en weer naar Stad aan het Haringvliet, naar de Hobiedealer. Daarna nog een heen-en-weerrit via Bruinisse en op het eind de speurtocht naar de camping. 72 km afgelegd.

Dag 4

De nacht was bijzonder zacht en droog. Geen condens op de tenten, geen dauw op het gras. Zo kunnen we de spullen droog en erg vroeg opbergen.
Omdat voor morgen regen verwacht wordt, besluiten we tot Antwerpen te rijden en daar de trein te nemen tot in Gent. Dit is bekend terrein en helaas ook wat minder mooi om te fietsen. Geen beelden geschoten.

Ongeveer 70 km gefietst en nog 50 km getreind.

Slotbedenkingen

Om in gezelschap te fietsen is een open ligfiets aangenamer dan een velomobiel. Dat mag duidelijk wezen: het praat iets makkelijker. Maar - heel evident - je bent meer onderhevig aan de weersomstandigheden. Het voordeel daarvan is dat je ook nog meer betrokken bent bij de omgeving en dat het stiller rijdt.

Pakken moet ook met meer beleid gebeuren. We volgden blijkbaar allebei dezelfde logica: alle spullen voor de tent en puur kamperen zaten in één tas. De rest - kleding, eten, bestek ... - in de andere.

Op deze trip testte ik een alternatieve stroomvoorziening voor de Garmin Oregon 450 uit: die werd aangesloten op de usb-poort van de B+M Luxos U koplamp.

Op de stuurstang zie je de usb-aansluiting
Als de snelheid onder 20 km/u zakt, valt al snel de spanning weg. Dan schakelt de Oregon over op de eigen (oplaadbare) accu's. Dat hangt samen met de gekozen naafdynamo (een Shutter Precision SD-8, bedoeld voor kleine wielen). Zo kon ik toch 4 dagen doen met één setje Eneloop cellen, waar anders een set per dag nodig is.
Daarbij moet ik ook vermelden dat bij die snelheden - rond 20 km/u - de koplamp uitgeschakeld moet blijven. Anders is er geen energie genoeg om ook de gps te voeden.
Een mogelijkheid was de versie voor 28" wielen nemen, maar mijn normale kruissnelheid bedraagt eerder 25 km/u en dan is de SD-8 beter: minder weerstand en een lager gewicht.

De Ortlieb fietstassen voldeden ruimschoots. De Seiran 24 vormt de beperking: door de kleinere wielmaat komen de tassen tegen de achterbrug en dat leidt tot slijtsporen. Anderzijds is dit voor mijn 1,70m een prima wielmaat.

We legden zo'n 330 km af. Geen lekken. Enkel een gebroken ketting, die vermoedelijk vooral het gevolg was van het feit dat Anne de dag ervoor de componenten van één ligfiets op een andere overgezet had. De tijd om alles goed af te stellen ontbrak.
Haar Challenge Wizard is een prima bezadigde toerfiets, maar duidelijk trager dan de - ook al niet zo snelle - Seiran. Het maakte eigenlijk weinig uit: om Zeeland te leren kennen, hoef je niet te racen, maar het landschap te ondergaan.

Rekening houdend met het gegeven 'open ligger' had ik regenkledij mee: een compacte, lichte regenbroek (Patagonia), een kajakvest (Tribord, Decathlon) en een paar Goretex handschoenen. Vooral die vest neemt plaats in. Gelukkig hadden we onze regenkleding niet nodig. 

3 opmerkingen:

  1. Je hele blog gelezen en de mooie foto's gezien. Wat de pontjes betreft: die varen alleen maar in het zomerseizoen - september zou daar feitelijk nog bij moeten horen. Het is een jaar of wat geleden weer ingesteld onder de noemer : maak/doe een rondje met een pontje. Maar ze varen niet erg regelmatig, zo'n 4 x per dag en dan is het wel gedaan. Je hebt inmiddels meer van Zeeland gezien dan ik ;-)....... al kan ik je ooit misschien de Pluktuin in Aagtekerke laten zien, het duinpad tussen Vlissingen en Zoutelande/Domburg, de Middellandse Zeetuin, en zo meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Jan, heerlijk verhaal. Op mijn Seiran 24 heb ik een grote bagagedrager. Ik kan dan zelfs met 4 ortlieb tassen rijden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi, Wilco. Het was een lange post... Dat was in het voorjaar de keuze: ofwel een grote bagagedrager ofwel die tassen. Ze zijn ruim genoeg, hoor. Mocht dat niet het geval zijn, dan is er nog altijd de Radical Cyclone.

      Verwijderen