Er zijn wegenwerken aan de gang in de gemeente en we zullen het geweten hebben. De aannemer zal de volgende signalisatie wel met de beste bedoeling gezet hebben, maar de logica kan ik absoluut niet volgen.
Laten we beginnen met de permanente signalisatie, want die is tenminste duidelijk:
- op 100 m is er een school, aangegeven door bord A23 met onderbord.
- enkele richting, aangegeven door bord C1
- enkel het openbare vervoer mag in de tegengestelde richting in deze straat, zoals aangeduid wordt op het bijhorende onderbord.
- Ook fietsers en bromfietsers (klasse A) mogen in de tegenrichting rijden (onderbord M3)
Daarnaast moet je weten dat deze straat zich in een zone 30 bevindt. Dat wordt aan elke toegang aangegeven met het bord F4a.
Dan komen we bij de creativiteit van de aannemer:
- Dat hij aangeeft dat er werken in uitvoering zijn, is logisch.
- Je mag er in die richting niet in, maar als je het toch doet, mag je maximum 30 km/u ?
- Dat de weg versmalt, is dan ook weer een logische aanduiding, want er wordt gewerkt.
- Mocht je toch in die straat rijden, dan hebben je tegenliggers voorrang (bord B19) ?? Zou dat ook voor de bus gelden ? Wat de fiets betreft: dit is een kaarsrechte straat. Als je een beetje hersens hebt en je ziet dat de hele rechterkant open ligt, dan rij je beter een blokje om.
Zelfs al rij je maar 30 km/u (wat de meeste automobilisten niet doen, zie een vroegere post), dan heb je toch heel wat tijd nodig om alle signalen te registreren. Indien de aannemer zich zou beperken tot relevante borden, dan was het nog te doen, maar zo ?
En een week eerder, enkele straten verder, was het op de volgende manier uitgewerkt:
Hier is de vertreksituatie eenvoudiger: enkel fietsers en bromfietsers klasse A mogen tegen de richting rijden. De aannemer vond dit waarschijnlijk ook al te simpel en voegde willekeurig borden toe. Je mag er niet in, maar doe je het toch, beperk dan maar je snelheid (we zitten in dezelfde zone 30 !); het bord D1 wijst erop dat je links van de hindernis moet passeren (tja, waar anders ?)
Er waren ook nog borden over: het bord A31 dat de werken aanduidt, staat er voor alle zekerheid tweemaal!
Ook hier weer: de straat is niet breed, er kan aan één kant geparkeerd worden en die kant staat gewoonlijk vol. Indien een auto van de andere kant komt, heb je in normale omstandigheden amper plaats voor je fiets en meestal denken automobilisten dat hun auto aan de rechterkant veel breder is dan in realiteit, dus krijg je als fietser niet meer dan 10 cm breedte... Dus: wie zijn verstand gebruikt, neemt 50m verder de volgende straat in deze omstandigheden.
Anderzijds is de aannemer hier wel het bord B19 vergeten. Er zijn hindernissen aan beide zijden.Wie heeft hier voorrang bij het kruisen
En alweer: wie de weg hier niet kent, moet razendsnel ontcijferen welke borden relevant zijn. Voor je het weet, ben je de verkeerde kant op.
“Mocht je toch in die straat rijden, dan hebben je tegenliggers voorrang (bord B19) ?? Zou dat ook voor de bus gelden ?” Normaal heeft de bus voorrang volgens mij, omdat de auto’s de geparkeerde auto’s aan hun kant hebben. Nu heeft de bus de werken aan zijn kant. Tja…..!
BeantwoordenVerwijderen“….dan heb je toch heel wat tijd nodig om alle signalen te registreren” Dat dacht ik ook toen ik dit weekend vanaf de Dampoort de Kasteellaan opreed: net voor het kruitspunt en voor de oversteekplaats voor fietsers en voetgangers, staat zo’n nieuw parkeergeleidingsbord met 8à 10 parkings erop vermeld. Onmogelijk die te lezen, te kunnen beslissen of je nu verder de rotonde volgt dan wel afslaat en ook nog voetgangers en fietsers op te merken…..