dinsdag 26 januari 2016

Operatie 'lichtzwaard': gewogen en te licht bevonden

Misschien merk je het af en toe aan de blog: foto's maken hoort al jaren tot de favoriete bezigheden.

Als ik, met de decennia foto-ervaring in het achterhoofd, bekijk hoe het zuignap-fotostatief (waarop ik de lamp wil bevestigen) in elkaar zit, ben ik erg kritisch voor wat betreft de stevigheid en dus de levensduur van het speeltje.


Anderzijds: voor iets meer dan € 3 bij Dealextreme hoef je niet te klagen. Het is een poging waard, vooral omdat het ding toch werkloos lag te wezen.

Natuurlijk is het niet zo eenvoudig: een camerastatief betekent dat er een boutje op zit, met schroefdraad. Dat is - logisch, toch - geen metrische draad, maar een afwijkend formaat. Je kunt ook niet zomaar een fietslamp daarop schroeven, want een fietslamp heeft geen vatting zoals een foto- of videocamera. Er moet dus een verloopsysteem bedacht worden.

Jan trekt wat laden en kastdeuren open, waar een ruime voorraad 'ooit bruikbare rommel' in zit, alles fietsgerelateerd. Daar komen uit:
  • een eindje aluminium buis, zelfde diameter als een fietsstuur
  • een bout, net wat langer dan het buisje
  • een metalen hoekprofiel, geschikt om aan één kant het buisje op te monteren en aan de andere kant het zuig-statief
  • een eindje touw, geschikt als veiligheidslijn (waar leg je dat nu weer aan vast?)
Zo kan ik aan het knutselen slaan. Na maximum 10 minuten is de meccano-constructie gebruiksklaar. De test moest wachten tot vanmorgen, op weg naar het werk.

Na 100 m bewijst het veiligheidslijntje zijn dienst: de boel hangt naast de Orca te bengelen. Eerste halt dus: de zuignap weer bevochtigen en opnieuw vastzetten. Even trekken aan de constructie maakt duidelijk dat het het glasvezelvlak is dat buigt en dat de zuignap nu stevig vastzit. Ik zet weer aan, maar na een kilometer begeeft de constructie het. Ondanks de montage van de lamp zo dicht mogelijk bij het L-ijzer (om de hefboom zo klein mogelijk te houden) heeft de beugel het begeven, precies in de vouw.


Small Sun, houder en half hoekijzer
Gewogen en te licht bevonden. Letterlijk te licht, van constructie.
Het veiligheidslijntje bewijst dus voor de tweede keer zijn nut.

De boel wordt opgeborgen. Na thuiskomst wordt wel een nieuw hoekprofiel gefrabriceerd, deze keer uit steviger materiaal! Daar bovenop wordt het dubbel uitgevoerd.




Vandaag volgde een nieuwe test.De zuignap hield het. Het hoekprofiel ook. Maar:
  • de constructie oogt lomp. Dat past niet bij de afwerking van de Orca.
  • er lopen twee kabels vanaf de lamp naar binnen
  • het geheel hindert mijn zicht
  • door de grote lengte trilt de lamp voortdurend
  • als ik de lamp langs het jaagpad inschakel (zonder tegenliggers), zie ik eigenlijk niet meer dan met de ingebouwde verlichting
Na één enkele woon-werk rit is het duidelijk: het sop is de kool niet waard. Dit biedt geen enkele meerwaarde. Toch niet in die mate dat ik het beetje extra licht de lompe constructie en alle bedrading ervoor tolereer. 

2 opmerkingen:

  1. Jan, heb je niet de in hoogte verstelbare koplampen in de Orca?

    Mijn broer had >15 jaar geleden in zijn Alleweder al verstelbare koplampen, die hij met een simpel kabeltje hoger kon richten om tegenliggers een koekje van eigen deeg te geven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In een Orca zitten twee koplampen. Ik heb de linker lamp wat dichter gericht en de rechter recht vooruit. Die wordt ook bediend door een knop op de rechter stuurknuppel. Een lichtclaxon dus. Die gebruik ik als er zo'n 'Chinese lichkanonnier' op me afkomt. Dit was niets meer dan een experiment voor de lol. Ik had het materiaal toch liggen. Een mens moet iets doen met zijn tijd, niet,

      Verwijderen