zaterdag 19 maart 2016

Vooruit en achteruit

SRAM iLight D7 naafdynamo: diagnose

Het onderhoud van de Seiran leidde tot iets wat ik al gevreesd had: de naafdynamo is EOL. 'End of life'. De lagers bleken vast te zitten - vastgeroest - en de lagerschalen sleepten in de naaf.


De naaf is hierdoor uitgesleten. Dat kan niet hersteld worden.




Vastgeroest is naar mijn mening vaak het gevolg van een foute behandeling vroeger. Er zijn mensen die een fiets, ook de draaiende delen, met een hogedrukspuit behandelen. Daarmee haal je de smeermiddelen uit de lagers, die kort daarna aan hun einde komen.

Theoretisch kan daar natuurlijk wel wat aan gedaan worden: de zittingen uitfrezen en een grotere maat lagers plaatsen, bijvoorbeeld. Economisch is dat geen echt verstandige zet. EOL dus. Lagers zomaar vervangen heeft geen zin, want er zal altijd speling op zitten.

Dat betekent twee zaken:
  • voorlopig zit in de Seiran geen naafdynamo meer - de originele (Deore) naaf zit weer in het wiel -, dus ook de Luxos U doet het niet meer.
  • terug naar het originele plan. Er komt een Shutter Precision SD8 naafdynamo in.

Gebruiksgemak

Anderzijds monteerde ik op de achterbrug een adapter en een zijstandaard.

Adapter voor een zijstandaard
Seiran met zijstandaard
Zo kan de fiets eindelijk op zichzelf staan. Elke medaille heeft zijn keerzijde: dit voegt gewicht toe.

Voorderailleur

De voorderailleur werd ondertussen zo goed mogelijk afgesteld. De bovenkant van de derailleur moet zo dicht mogelijk tegen de ketting aan zitten, zodat je minimaal kracht moet gebruiken bij het schakelen. Dan blijkt dat dit eigenlijk niet goed kan, omdat de hoek tussen de derailleur en de ketting fout is, althans volgens de fietsenmaken. Een conceptfout? In elk geval schakelt het nu heel wat vlotter. 

7 opmerkingen:

  1. Een standaard in het midden van de fiets is natuurlijk wel stabieler, maar dit is wel een mooie oplossing.

    Op mijn Seiran zat ook zo'n standaard, maar die was te kort. Dus eraf, scheelt weer gewicht ;-)

    Ik begrijp het verhaal over de voorderailleur wel, maar hoe vaak gebruik je dat ding nou?
    In de XS staat de voorderailleur standaard op het grootste blad en die komt daar bijna nooit af.
    Op de Seiran staat die op het middelste blad. Schakelen gaat prima, maar of het nou iets lichter of iets zwaarder schakelt maakt mij niet zoveel uit.

    De meeste fietsenmakers vinden een Ligfiets sowieso een conceptfout :-) Mooi, dat je er één gevonden hebt zonder vooroordelen.

    In Zutphen zit zelfs een fietsenmaker die de Roeifiets echt een geweldig apparaat en een prachtig stuk techniek vindt. Vooral de vrijloop.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jan en mezelf wonen niet in nederland en kunnen een extra voorblad goed gebruiken.
      Ik heb 3 voorbladen in mijn mango+ en heb ze alle 3 nodig.
      Iedere dag klim ik naar het werk

      Verwijderen
    2. Wim, jij hebt, denk ik, een Seiran 26? Ook dit vind ik bizar op de Seiran 24: de verzetten zijn identiek (voor zover ik weet). Dat betekent dat de ketting vooraan bijna continu op het grootste blad ligt en achteraan gebruik ik vooral de versnellingen 6 tot 8. M.a.w. de verzetten zijn te kort. Soms, in de Vlaamse Ardennen bijvoorbeeld, gebruik ik het middelste blad.

      De standaard van Ursus is instelbaar. Het lijkt goed te werken, maar het zal pas over enige tijd zijn dat ik zeker ben of dit een goede keuze was. Veel alternatieven zijn er trouwens niet.

      Verwijderen
  2. Dan moet je voorwiel toch wel ERG zwaar gelopen hebben! Of je hebt hem zelf nog een keer nat weggezet. Soms zijn gewoon die sealings niet zo best (meer). Nadeel van oliekeringen is dat het vocht dat er eenmaal in zit niet meer zo even uit kan lopen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Neen, het liep niet erg zwaar. Het piepte wel meer en meer, maar deed dat wel vanaf de eerste meters. Nu, met de Deorenaaf er weer in, gaat het inderdaad wel vlotter. Zo reden we zaterdagavond met de ligfietsers een rit van 46 km, met een kruissnelheid die vaak 30 km/u bedroeg (3 roetsen, 2 velomobielen en één 'gewone' ligfiets) en dat ging tot mijn verrassing vrij vlot met de Seiran.

      Verwijderen
  3. Ha Jan, heb net m'n roets terug bij Derk Thijs want de lagers maakte na de rit naar Santiago wel erg veel herrie. Rijden door veel regen was er de oorzaak van. Derk schreef me: 'Zoals verwacht hebben je freewheellagers behoorlijk geroest, ook je sperlager zat vol met roest- water- olie mengsel maar lijkt het nog te doen, ik heb het sperlager wat uitgewassen met wd 40 en er weer wat olie ingedaan. Ik heb de neiging het sperlager ook te vervangen'. Gelukkig is de dure sperlager niet vervangen en m'n wiel loopt weer als een zonnetje dus kan ik in juni (zoals je las op m'n blog) weer een mooie lange tocht maken. Hopelijk ben ik weer op Cycle Vision (2/3 juli) kunnen we weer verhalen met jou en Joop uitwisselen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik snap niet dat sommige lagers zo kwetsbaar zijn. In andere fietsen geven ze na tien jaar of meer nog geen krimp.

      CV zal er voor mij niet in zitten, vrees ik. Misschien ben ik dan wel op weg naar Limoges en (ruime) omgeving. Maar de planning ligt nog niet vast en vorig jaar was het best gezellig, dus wie weet...

      Verwijderen