maandag 7 maart 2016

Onderhoudsdag

Koud, regen en veel wind. Geen fietsweer en er ligt werk te wachten.

1. Een Birdy vouwfiets met derailleur. Met zijn 18" wielen betekent die combinatie dat de ketting centimeters boven de grond hangt. In de winter is dit een ideaal recept om pekel op te scheppen. Resultaat: een roestbruine ketting met vastgecorrodeerde schakels...


Pekelschade: schakels die vastzitten
De ketting moest dus dringend gereinigd en opnieuw gesmeerd worden. Deze keer was het de uitgebreide behandeling:
  • een bakje met 'Kettenreiniger' en een oude kwast dienen om de hele ketting grondig schoon te maken.
  • droogwrijven met een vod
  • smeren met KMC kettingolie, die nadien met een borsteltje goed tussen de schakels gewreven wordt
  • een poos laten staan, zodat de vluchtige stoffen kunnen verdampen
2. Giant Expedition. Dochterlief haar vintagebike: vroeg aluminium frame. Ook hier vooral een roestige ketting. Reinigen en smeren dus. Maar ook de snerpende V-brake vooraan vroeg nazicht.

3. Een lawaaierige motorketting in de E-Orca. Enkele maanden geleden werd die al eens gesmeerd, maar blijkbaar was het smeermiddel (KMC kettingolie) niet goed genoeg in dit geval. Het motorhuis ging er dus weer af, de ketting werd helemaal gereinigd en royaal met lithiumvet bestreken.

Aandrijving achter de motorbehuizing
Na een test was meteen duidelijk dat de aandrijving weer veel stiller functioneert. Het rendement zou ook wat hoger moeten zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten