woensdag 30 maart 2022

Groot onderhoud

Neen, het zijn niet enkel ligfietsen. Vorig jaar ging ik samen met de schoonzoon een fiets voor hem kiezen. Daarna werd mijn oude vehikel weer bij me thuis afgeleverd, nadat hij het een jaar gebruikt had om te pendelen door weer en wind. Een keer ik er tijd voor had, zou die fiets een grondige revisie krijgen. Na 18 jaar mag dat al een keer. Dat wil niet zeggen dat de fiets voordien niet onderhouden werd, maar nu was er echt flink wat werk aan.

De fiets in het tijdelijke atelier (zolderkamer)

Enkele zaken vielen meteen op en stonden vooraan op het programma:

  • redelijk wat speling op de vooras (met Shimano naafdynamo)
  • flink meer speling op de achteras

Dat pakte ik dus eerst aan.

Cassette en rollerbrake zijn verwijderd

Ondanks de vaak gehoorde bewering dat je een naaf met naafdynamo van Shimano niet kan afstellen, is dit iets dat relatief vlot kan gedaan worden. In deze naaf zitten gewone, klassieke kogellagers (cup and cone). Ze waren wel helemaal drooggelopen, dus werd er een flinke hoeveelheid vet toegevoegd. Het zou natuurlijk wel kunnen dat nu vrij snel opnieuw speling optreedt. Dat valt af te wachten.

De rest werd duidelijk tijdens de inspectie:

  • de ketting is helemaal op (kettingslijtagemeter toonde meer dan 100% slijtage aan)
  • de cassette is aan vervanging toe
  • het middelste van de 3 kettingbladen is ook versleten
  • de derailleurwieltjes zijn versleten
  • de derailleurkabel (achter) is uitgerafeld
  • de remblokken voor (V-brakes) zijn op
  • de banden voor en achter (Conti winterbanden 37-622) liggen omgekeerd op de wielen
  • aan de voordrager ontbreekt een bout; aan de andere kant zit er geen afstandsbus tussen de vork en de drager
  • het glas op de Philips SafeRide led-koplamp ontbreekt. Bij regen zal die lamp wellicht sneuvelen
Eerste idee: 'dat valt nog mee', maar eigenlijk is het beter dit meteen te vervangen

Het basisidee achter het vervangen van de cassette en de kettingbladen (geklonken, dus meteen de hele set) is dat je een nieuwe ketting binnen de kortste keren stuk rijdt als je die combineert met versleten tandwielen.

Dat betekende dus een flinke boodschappenlijst:

  • ketting KMC X9
  • cassette Sunrace CSM96 (11-32T)
  • crankset Shimano FC-M371 (26-36-48T) met 170 mm cranks
  • Red cycling grips
  • Shimano V-brake remblokjes
  • SRAM derailleurwieltjes
  • Selle Royal Respiro Soft zadel
  • Axa Blueline 50 voorlicht
  • Conti Contact Speed Reflex 37-622 banden

Dat is geen high end materiaal, maar dat hoeft niet. De fiets zal gebruikt worden als reserve. Zowel zoon- als dochterlief hebben er altijd graag mee gereden, net als ikzelf. Daarenboven is er nu een beperkt aanbod, waardoor je het moet doen met wat te krijgen is, tenzij indien je bereid bent lang te wachten of bij veel verschillende leveranciers te bestellen (en telkens verzendkosten te betalen).

Intussen werden de versleten grips verwijderd, het roestvrij stalen stuur grondig gepoetst en alle overbodige stukken (overblijfselen van een oude Sigma fietscomputer, extra beugel op de bagagedrager, versleten kettingbeschermer ...) belandden bij het afval.

Poetswerk: alles ontvetten.

Werken aan de aandrijflijn (afstellen derailleur)

 De SRAM X9 derailleur werd eraf gehaald en grondig gereinigd, waarna alle scharnierpunten opnieuw gesmeerd werden. Daarna werd de fiets weer opgebouwd met de nieuwe stukken.
Klaar voor gebruik (voorlicht en banden zijn onderweg uit Duitsland)

Ondertussen is de fiets grondig getest. Het rijgedrag kende ik al lang: stabiel, maar toch heel wendbaar. De fiets is verrassend licht, vooral vergeleken met de andere fietsen die ik heb. En hij schakelt en rijdt nu voorbeeldig.

Het kostte wat (ongeveer € 270 voor alle vervangstukken), maar de oude Trek is die kosten zeker waard. De meeste stukken die vernieuwd werden, zijn ook gewoon slijtagedelen (ketting, tandwielen, remblokken) en dat is een normale kost bij gebruik.

Wat nog moet gebeuren, is de wielen richten. Daarvoor wacht ik op aangenaam lenteweer; dan kan dat in de zon op het terras gebeuren.

Zoonlief neemt de fiets binnenkort mee als vervangfiets: de Campagnolo body in zijn vintage racefiets heeft er de brui aan gegeven. Campa werkt met andere maten dan Shimano, dus ik heb niet het materiaal om hieraan te werken. Wellicht moet er een andere (tweedehandse) wielset in en zolang zal de Trek zijn plaats innemen.


5 opmerkingen:

  1. Wat voor fietscomputer was het? Ik ben nog naarstig op zoek naar een voetje voor een sigma 1606 L....
    Niet weggooien alsjeblieft!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zal nog eens zoeken, maar ik vrees dat het al te laat is. De computer zat er ook niet meer op, dus ik weet niet welke het was.

      Verwijderen
  2. Curieuze combinatie, roller- met V-brakes. Beide op zich goede systemen maar de laatste wat lichter en de eerste gaan nogal eens aanlopen. De tweede ook wel natuurlijk maar dan is de oorzaak ten minste goed zichtbaar (velg of veertjes)!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gelukkig kreeg ik de naaf in orde, want een nieuwe vinden met rollerbrake en geschikt voor een cassette is niet evident. Niet voorzien voor B-brakes of schijfrem, dus veel opties zijn er niet. Gelukkig V-brake vooraan want daar haal je de meeste remkracht. In elk geval werkt die rollerbrake feilloos vanaf het begin.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bovendien zie ik dat je de baard in de keel hebt gekregen. Er zit geen capo meer op de gitaar (-:

      Verwijderen