dinsdag 3 januari 2023

Magritte is Belgisch

'ceci n'est pas une pipe' is wellicht het meest gekende werk van Magritte. Vaak wordt gezegd dat dit typisch Belgisch is: lachen met absurde toestanden.

Reflectie

Onze Federale Overheidsdienst Mobiliteit houdt ook van absurdisme. Zo is in alle stilte een nieuwe regel ingevoerd voor de velomobielen.

Ik dacht meteen: 'he, wat, geen zichtbare wielen?'. Bij een Quest kan ik me daar nog iets bij voorstellen, maar neem mijn E-Orca bijvoorbeeld.

Ik kan zo voor de vuist nog wel wat andere velomobielen met zichtbare wielen opsommen.

Via het forum meldde mede-velonaut Rik dat het gewoon onbegonnen werk is om hierover te praten met die overheidsdienst: hun 'experten' weten het beter. In elk geval: het is te laat. De wet is verschenen in het staatsblad en officieel in voege getreden op 1 december 2022.

Gelukkig dat dit in alle stilte gebeurd is. De politie zal het wellicht ook (nog) niet weten.

Dat bijna alle velomobielen af fabriek geleverd worden met reflectie op de zijkant zal de Belgische overheid worst wezen. Zij hebben blijkbaar besloten dat er niets op zit en dat de wielen onzichtbaar zijn, dus is een wet gemaakt. Europese normen? Niet nodig: wij doen het wel op onze manier. De reflectie moet dus geel of oranje zijn (waar het vaak wit is). 

't Is wel op zijn Belgisch: 'een (...) reflecterende strook op de beide zijkanten...' is redelijk vaag. Aangezien het om een juridische tekst gaat, hoort daar geen interpretatie bij. Misschien bedoelen ze 'over de hele lengte' en misschien 'op ooghoogte', maar dat is niet gedefinieerd. Het kan dus een strookje van 1 mm breed en 1 cm lang zijn, maar ook een band van 5 cm breed over de hele lengte. Zolang het maar een strook is en geel of oranje reflecterend.

Na wat zoekwerk vond ik het nodige materiaal en gisteravond heb ik de E-Orca up to date gebracht.

Links en rechts zit er nu een oranjegele reflecterende band op: 19 mm breed en pakweg een halve meter lang.

Hopelijk doet niemand hier moeilijk over: opvallend licht wordt wit gereflecteerd...

Plaats op de weg

Positief is dan weer dat alle ligfietsen sinds 1 oktober 2022 op de rijweg mogen rijden indien de snelheid beperkt is tot maximum 50 km/u. Daarvoor was er een wetswijziging geweest waardoor we met de velomobiel verplicht op het fietspad moesten. In de praktijk werd daar niet naar gekeken en bij mijn weten is geen enkele velonaut er ooit op aangesproken geweest.

In de wet staat het zo: 'Daar waar de snelheid beperkt is tot 50 km/u of minder, hebben de bestuurders van ligfietsen en velomobielen, die een breedte hebben van maximum 1 meter, de keuze tussen het fietspad, het deel van de openbare weg aangeduid door het verkeersbord D10 of de rijbaan.'


2 opmerkingen:

  1. De Nederlandse wetgeving kent de woorden 'ligfiets' of 'velomobiel' helemaal niet.

    De Orca is overigens het perfecte voorbeeld van een velomobiel die een meer dan geringe hoogte heeft. 94 cm, toch? Mijn Mango zou 95 cm zijn; past nog mooi onder de slagboom door. Al had ik het het idee dat je in een Orca een stuk hoger zit dan in een Mango.

    Hoe zit het met fietsen > 1m breed? Helemaal niet toegestaan in België?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben toch al een paar maal aangesproken geweest op mijn plaats op de weg. Telkens op een correcte en vriendelijke manier maar heel duidelijk was het toch allemaal niet. Ik kwam er telkens van af met een, van hun kant welgemeende: 'voorzichtig zijn hé' ;-)

    BeantwoordenVerwijderen