zondag 31 juli 2022

Vloeken in de kerk: ondersteuning op de ligfiets

Bij gewone fietsen is het al jaren normaal, maar in het ligfietswereldje zijn er toch nog rabiate tegenstanders van ondersteuning. Nou, dat zal mij een zorg zijn.

Enerzijds heb ik al vele jaren ervaring met elektrisch ondersteunde fietsen: de E-Orca (zo geleverd door Flevobike), mijn Heinzmann 'bukker' (omgebouwd naar middenmotor na problemen met de elektronica van het Heinzmann systeem) en ook de Thorax Tangens werd in 2017 voorzien van een (Bafang) naafmotor. Ik vind het een meerwaarde hebben.

Anderzijds was het een uitdaging. Middenmotoren voor inbouw nadien zijn ontwikkeld voor gewone, alledaagse bukfietsen. Het belangrijkste verschil met een ligfiets is dat alles een andere plek krijgt en daar zijn de kabels gewoon niet op voorzien. Je moet dus hier en daar wat aanpassen.

De Nazca Paseo is, zoals ik voorheen ook al schreef, uitgerust met een onderstuur. Vaak wordt de accu onder het zitje geplaatst - Terracycle maakt hier mooie systemen voor -, maar dat kan dus niet in dit geval. Daarom was het zoeken naar een geschikte plek (zie verder).

Goed. Een week geleden bestelde ik de motor met het display bij PSWpower. Die werd binnen de week geleverd en diezelfde dag begon ik met de ombouw.

Goed verpakt: de motor met alles wat erbij hoort

De hele inhoud van de doos
 
Het eenvoudigste was de motor zelf: pedalen, cranks en trapas werden van de fiets verwijderd en het motorblok met ingebouwde trapas werd in de bottom bracket geschoven. Het enige dat hierbij afwijkt van een gewone fiets is dat je een oplossing moet verzinnen om de motor vast te zetten. Er zit een koppelarm bij. Bij een bukker klem je die in de liggende achtervork. Die arm voorkomt dat het motorhuis gaat draaien bij het kracht zetten. Op de trapboom van een ligfiets kan je dat oplossen door een P-clip (buizenklem van RVS omwikkeld met rubber) te gebruiken.

Het motorblok komt op de trapboom

Omdat de koppelarm niet kan gebruikt worden op de ligfiets, wordt het blok gezekerd met een buizenklem achter de trapas.
 
Op een bukker zit de motor rond de bottom bracket - centraal onderaan de fiets - en van daaruit vertrekt de bedrading:

  • naar de snelheidssenor
  • naar de accu
  • naar het display en de bedieningseenheid

Hier zit de motor vooraan en alle bedrading gaat dezelfde kant uit: naar achter. Dat gebeurt dan weer over andere afstanden.

Ik koos ervoor om de snelheidssensor op het achterwiel te monteren. De Paseo is een klassieke 20/26. Een groter wiel betekent een preciezere meting. Het betekent wel dat ik een verlengsnoer voor de sensor diende te installeren. Gelukkig kan PSWpower dat ook leveren.

De accu kwam op de bagagedrager.


Die is niet vlak en uiteraard niet echt voorzien hiervoor, dus moesten wat uitvulstukjes gebruikt worden en montagepunten gevonden. Dat heeft weer onverwachte gevolgen: aangezien ik achteraan een hoekijzer gebruikte dat vastgezet werd op de montageplaats van het achterlicht, kan dat achterlicht weer niet tegen die plaat geschroefd worden.

Het display monteerde ik in eerste instantie op een bar end (Decathlon), maar die bleek net te kort: bij het veranderen van het ondersteuningsniveau, dat gebeurt bij dit display met een draaihendel, draaide de hele bedieningseenheid mee. Op de trike zat een ICE steun, die net een centimeter langer is. Die werd getransplanteerd naar de Paseo en zo werkte het wel.


Alleen: in de praktijk blijkt de plaatsing niet echt handig. Ik zit er bij het stilstaan met mijn (linker-)been tegen en tijdens het rijden is het scherm afgeschermd door datzelfde been. Ik zal dus voor een Terracycle oplossing moeten gaan.

(foto: Terracycle)

Aangezien de zaak pas vrijdag gemonteerd raakte, heb ik er nog maar 35 kilometer mee gereden. Wat is nu het verschil? Enerzijds merk ik de extra massa op beide uiteinden van de fiets af en toe. Dat heeft een kleine, maar merkbare invloed op het rijgedrag. Da's ook weer logisch: op een fiets met een klassiek frame zit de massa centraal rond de trapas (motor en accu), terwijl dit hier helemaal voor- en achteraan zit. Ik merk het verschil wellicht enkel omdat ik ook weet hoe de fiets reageerde zonder die extra massa.

Anderzijds: de motor maakt amper geluid - iets meer dan het bandengeruis en veel minder dan de kettingrol op de weerkerende ketting - en maakt het fietsen lekker ontspannen. Technischer stukken (onverhard, klimmen...) zijn hierdoor zeker makkelijker. Het wordt een beetje afwachten hoe de SRAM DualDrive zal omgaan met het extra vermogen.
De motor is ook een prima starthulp: er is bij benadering een kwart van een pedaalomwenteling nodig eer de motor vermogen levert.

Te verbeteren:

  • de accubevestiging is nu op twee punten in de achterste helft. Daar moet een derde punt vooraan bij komen, maar daarvoor moet ik een passtuk maken.
  • de kabel van de snelheidssensor (nog zonder verlengkabel) is nu net te kort.

Ombouwkosten

  • Motor en bediening (PSWpower): € 275
  • Verlengsnoer snelheidssensor: € 5
  • Montageplaat accu (Aliexpress): € 24,79
Dat maakt een totaal van € 305.

4 opmerkingen:

  1. Ik zat eergisteren ergens in Drenthe een halfuur op een bankje en we keken naar alle fietsen die langskwamen. Op af en toe een enkeling na waren alle fietsen elektrisch, ik schat zo’n 95 procent. Zelfde beeld deze zomer in Duitsland, waar meer heuvels zijn. Ik vind het een goede ontwikkeling als mensen daardoor meer en verder gaan fietsen. Dat betekent ook meer aandacht voor fietsinfrastructuur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oja, ik kan om een of andere reden niet inloggen, zal met cookies accepteren van Google te maken hebben. Maar de groeten van Belle. Wegens de vijandelijke houding jegens elektrisch ondersteunde ligfietsen geen lid meer van de NVHPV.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, zo komen ligfietsen in alle vormen nog meer in het verdomhoekje terecht. Wat mij betreft, moet niemand verplicht elektrisch rijden, maar dat betekent niet dat je moet beslissen dat anderen dat niet mogen. Anderzijds: HPV staat voor 'human powered' en in die zin is de houding wel te begrijpen. De evolutie gaat wel een andere richting uit, dus het clubje wordt waarschijnlijk steeds kleiner?

      Verwijderen
  3. Misschien wat laate reactie. Maar wellicht heeft iemand er wat aan. Heb nu een Bafang achtige motor (Shonjung?) gemonteerd in mijn DF-XL. De gewichtsverdeling merk ik uiteraard niks van met 3 wielen. Het extra gewicht ook niet, want daar heb je de motor voor! Hij heeft een vrijloop en de weerstand is erg laag. Bij de Quest schijnt geen probleem te zijn met de toegenomen Q factor. De neus is ruim en bol aan de voorkant. Bovendien open voetgaten. Ik ondervond in mijn DF wel ruimte gebrek. Mijn rechter voet (maat 46) kwam tegen de wand aan. Ik moest over op nog kortere (waren al 155) crancks. Nu 145 mm en ook recht. Speciaal laten maken in duitsland. De winst zit hem vooral in het optrekken in de stad. Dat is minder moeizaam. Ook bij een blangere brug of stijle dijk wil ik nog wel eens aanzetten. Verder fiets ik op eigen kracht. Enkel bij hele lange afstanden (100+) speelt mijn long covid op en ben ik blij met wat extra hulp aan het eind. Ik verwacht deze winter dat hij ook wel eens op rechte einde te hulp moet schieten als de wind tegen is of erg koud en het niet zo wil vlotten meer. Voor mij is een motor dus zinvol ter ondersteuning. Maar ik fiets in principe liefst zelf. Oh ja. Ik heb helaas afschijt moetebnemen van mijn ovale bladen. Diir de vrijloop op de motor werken ovalen niet. De stand van de cracks veranderen telkens als je benen stil houdt. Bij het vervangen van cranks moet je ook rekening houden dat de as een vierkante 'stadsfiets' bevestiging heeft. Dus geen spiebaan shimano oid.

    BeantwoordenVerwijderen