dinsdag 29 juli 2014

even naar Arzon - dag 20

20 juli - dag 3 van de terugrit

De tellerstand op de Oregon bij het vertrek: 242,3 km (op 0 gesteld bij het vertrek in Arzon).
Ik sta op om 7u en de temperatuur bedraagt al 19° C, weliswaar onder een wolkendek. De weersverwachting voor vandaag is wat minder gunstig: kans op buien en zelfs onweer.



Rond 10u30 ben ik in Savennières, waar de lucht er onheilspellend uit ziet. Gelukkig blijf ik gespaard van regen.



Savennières is een oude rivierhaven, waar de kaaien fraai opgeknapt zijn en waar replica's van de typische oude werkboten liggen.




Even later, om 11u15, kom ik aan La Pointe, vlak bij Angers. Dit is de plek waar de Maine, een grote rivier die door Angers loopt, in de Loire uitmondt.

Links de Maine, rechts de Loire
Vandaag is het zondag en ik leerde al dat in Frankrijk heel veel horecazaken op zondagnamiddag sluiten, dus maak ik meteen van de gelegenheid gebruik om de accu bij te laden. Ook dit is weer zo'n schitterend dorp in Midden-Frankrijk. Huizen in natuursteen, overal bloemen en gelegen langs een snelstromende rivier vol watervogels.



Hier zie je op een paneel ook hoe wispelturig de Loire kan zijn. Bedenk dat ik voor het nemen van de foto op een kade stond, zowat anderhalve meter boven het waterpeil.



Rond de middag passeer ik dan ten zuiden van Angers, nog steeds de "Loire à vélo" volgend. Het gaat lekker.

Nauwe doorgang
Onderweg rij ik langs talloze mooie, boeiende plaatsjes.



Handig, zo hoef je maar één muur te zetten
Als het zowat 15u is, kom ik door Saumur. Hier is het even zoeken en het is er ook niet zo mooi. Dit is de stad van de klassieke Saumur-schuimwijn. Waar je statige chateaus verwacht, zijn de producenten hier gehuisvest in saaie, grijze, vierkante gebouwen. Dit oogt eerder vervallen, met weinig oog voor het uiterlijk.

Als ik Saumur uit rij, gaat dat over een "itinéraire provisionel": een tijdelijke route. Dat is meteen duidelijk, want dit stuk is niet geasfalteerd. De ondergrond is eerder kleiachtig en hier en daar glibbert de Orca dwars door de bochten: geen grip, ondanks de Marathon Supreme achteraan.


Daar, op die hobbelige ondergrond, breekt de vlaggenmast van de Cyclone.


Dat vind ik ontgoochelend: ik heb die mast misschien drie maanden en het ding is al stuk. Ook de regenhoes is trouwens aan aardig verschenen: de "high visibility" fluogroene hoes is verkleurd tot een vrolijk geelgroen, maar niet meer zo opvallend zichtbaar. Voor €30 per onderdeel verwacht ik toch wel wat betere kwaliteit.
De vlag wordt losgemaakt en vlag en mastdelen worden in de Orca gestouwd. Nadien bekijk ik wel wat ik ermee kan aanvangen.

Even later, in Montsoreau, op een romantisch pleintje, parkeer ik de Orca voor een brasserie, waar ik voor alle zekerheid de accu bijlaad, ondertussen mijn eigen vochtgehalte op peil brengend. Terwijl ik daar zit, gaan de hemelsluizen open.

(foto met telefoon genomen)
Een kwartier lang valt het water met bakken uit de lucht en daarna is het weer afgelopen voor de rest van de dag. De regen laat wel zijn sporen na en meteen weet ik weer waar een regenhoes voor dient.





De dorpjes waar je doorrijdt, stralen allemaal dezelfde gezellige, romantische sfeer uit. Het is duidelijk dat de Loire (en de bijhorende wijnbouw) voor welvaart zorg(d)en.

  Tegen 17 u beslis ik een kleine omweg te maken en tot in Chinon te rijden: Chinon ligt namelijk niet aan de Loire, maar aan de Vienne. Anderhalf uur later kom ik aan op de gemeentecamping, die zowat aan de voet van een imposante burcht ligt.


Zoals gebruikelijk komen heel wat mensen vragen stellen over de Orca, terwijl ik mijn kampplaats opzet.
Na het avondeten volgt een kort bezoek aan het historische centrum. Dat is gewoonweg prachtig!



Dit is één van die vele stadjes waar de tijd is blijven stilstaan, met als gevolg dat de authenticiteit van het oude centrum bewaard gebleven is.

Km vandaag: 124
Km totaal (terugrit): 366;3

Ook vandaag verliep de rit grotendeels over rustige, zeer goede fietspaden. Ook vandaag kruiste ik veel trekkers op de fiets. Dit is een vrij populaire rit voor lange-afstandsfietsers (de totaalafstand bedraagt ruim 800 km), ook voor gezinnen. De meeste stukken doen me denken dat dit eigenlijk een prima route is om helemaal met een groepje velonauten af te leggen.
Al bij al was het een schitterende rit, langs grotendeels perfecte fietswegen, door mooie dorpen en de hele tijd langs de Loire.

1 opmerking:

  1. Hallo Jan,

    Voor € 30,-- mag je inderdaad wel een wat betere kwaliteit vlag verwachten! De vlag die op BOB staat is een kinderfietsvlaggetje, en koste NOK 30,-- dat is circa € 3,75 en die staat er al een jaar op zonder stuk te gaan. Klagen dus, bij de procucent van de kar!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen