vrijdag 17 juli 2015

Veelzijdigste (lig)fietstas

Dit beeld zal wel bekend overkomen, zeker bij ligfietsers in de Benelux.


Dit is de tas die zowat de standaard is bij elke ligfiets, waarbij enkel de kleur varieert.


Wie met een ligfiets rijdt, heeft er bijna zeker zo een of is van plan er eentje aan te kopen.
De mijne kwam bij de aankoop van de Seiran mee. En nu denk je: "natuurlijk, dat ís gewoon de veelzijdigste tas."
Niet dus. Bij mij ligt die meestal stof te verzamelen op een rek in de garage.

Mijn favoriet, zowel op de Kobra, op de Seiran als op de Birdy, is deze.


Deze is niet eens van een fabrikant die spullen specifiek voor liggers maakt, maar gewoon van het alom gekende Agu.

Agu Yamaska 475 KF ofte Agu Rack Pack
Wat vind ik er beter aan? Enkele zaken.


Eerst en vooral past het Rack Pack veel beter op een standaardbagagedrager.


Te breed, waardoor deze altijd scheef zakt.
Zowat even breed als een bagagedrager
De Radical toptas wordt met maar liefst vier riemen vastgelegd en nog past hij niet perfect.

Het Agu Rack Pack past op elk van mijn fietsen (behalve de Orca). Het enige wat je ervoor nodig hebt, is een bagagedrager. 

De tas wordt met vier klittenbandstroken rondom de buizen vastgelegd. Meer hoeft niet. Er zitten ook zijtassen in ("smileys" in het Agu-jargon), die weggeklapt worden als je ze niet nodig hebt, maar redelijk wat extra ruimte bieden als het nodig is (3 l). Meestal zit in één zo'n zijtas alle herstelmateriaal dat ik meeneem (binnenband, pomp, sleutels, ...).

Rack Pack met opengeklapte zijtassen op de Seiran
Om een idee te geven: een groot brood of een opgevouwen regenjas past er netjes in. Aan de onderkant zit een elastiek met een haakje om de tas vast te maken als hij opengeklapt is.
Bovenaan heb je nog een netje, om bijvoorbeeld een drinkfles in te stoppen en aan de zijkant zitten twee lussen met velcrosluiting. Daarmee verraadt het Rack Pack zijn oorsprong als fototas, want hier kun je een statief onder vastleggen. Een ander teken hiervan is dat de binnenkant van het hoofdvak helemaal gepolsterd is en er zitten enkele stukjes bij om het in vakken te verdelen, precies zoals bij een (compacte) fototas.
Achteraan zit nog een vakje met een regenhoes en daar tegenaan een lus om een achterlicht te bevestigen.

Rack Pack met openklapte zijtas op de Birdy
Het ding doet zijn werk al jaren feilloos en het is niet eens duur: voor rond € 60 kun je deze kopen. Dat is nog niet de helft van de prijs die je betaalt voor een Radical toptas!

Mocht de ruimte toch onvoldoende zijn, dan kan je - alweer door middel van een rits - de tas een tweetal centimeters verhogen.

De Radical toptas M heeft wel het dubbele aan opbergruimte - maar liefst 20 l - en er zijn ook nog twee voortasjes voor drinkflessen. Maar: voor woon-werk en gewone, recreatieve ritten heb ik geen nood aan 20 liter. De helft is ruim voldoende.

De basisuitrusting (voor woon-werk) bestaat meestal uit het volgende:
  • brooddoos + tussendoortjes
  • portefeuille
  • telefoon
  • (fototoestel - Fuji X20)
  • een lichte regenjas (joggingjasje)
  • fietspomp
  • reservebinnenband
  • sleutelset
Dit alles kan zonder enig probleem in het Rack Pack. Op het werk maak ik de vier klittenbandlussen los en neem de tas mee naar binnen. Met de Radical tas is dat al veel omslachtiger. Neem daarbij dat die eigenlijk te groot is, uit één vak bestaat (wordt algauw een rommeltje) en ruim het dubbele kost, dan is voor mij de rekening al snel gemaakt.

Toegegeven: voor langere of meerdaagse ritten kan de Radical Topcase een betere keuze zijn, maar dan kies ik algauw voor de zijtassen (ook M) of een set normale fietstassen. De toptas zou daarop een aanvulling kunnen zijn.

Over andere bagageopties volgt nog een bericht.

6 opmerkingen:

  1. ik heb nu een radical en wil niks anders meer ,super want ik allemaal kan me sleuren .
    paar schoen 4liter water is geen enkel probleem .
    trip naar de Ardennen zal ook uitwijzen of reis tas is of niet
    denk dat persoonlijk keuze is tassen
    de tas dat ik heb gaat er op 3ec af 2snel rugzakklik systeem en klaar is het

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Jan,

    Ik herken dat wel, die uitzakkende Radical Design tassen. Ik heb ook een middelgrote. Op mijn Seiran (2x24) heb ik verder ooit een grote bagagedrager laten monteren, zodat er zelfs 4 grote Ortlieb tassen aan de fiets kunnen. Geweldig, ik kan ermee verhuizen.

    Groeten, Wilco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, voor die grote Challengedrager informeerde ik ook bij Elan: maar liefst € 170 kost deze! Erg veel geld voor wat gelaste aluminiumstangen.

      Verwijderen
    2. Die gestroomlijnde bagagebakken zijn natuurlijk erg mooi. Af en toe kom ik echt wel in de verleiding een 2de handsje over te nemen!
      Probleem daarmee is alleen dat ze erg kwetsbaar zijn voor een valpartij. En als je bagage er door de lengte niet in past heb je pas echt een probleem. De bagagedrager is dan altijd nog het veelzijdigste.

      Verwijderen
  3. Vaude Silkroad Plus is ook een goed alternatief of de M of L kan natuurlijk ook afhankelijk wat je aan ruimte nodig hebt. Groet Joost

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet de "smileys" van de Agu, maar inderdaad een mooi alternatief voor een prima prijs. Goede tip!

      Verwijderen