woensdag 23 februari 2011

vouwfietsen

Dochterlief wou met haar vriend een weekend weg. De trein was voor haar doel een aangewezen vervoermiddel, maar zowel het vertrek- als eindstation lagen een eind van huis en de bestemming, dus moest ook die afstand nog overbrugd worden.
De Belgische spoorwegen beschouwen fietsen blijkbaar nog altijd als hinderlijke dingen die treinreizigers niet nodig hebben, dus treinen waarop je zonder moeilijkheden een fiets kunt (en mag) meenemen, zijn dun gezaaid.

Daar bestaat wel een oplossing voor onder de vorm van vouwfietsen. Die tellen niet als fiets, maar als bagage en zo mag je ze gewoon onder je bank schuiven. Handig toch ? Zo stimuleert de overheid de verkoop van vouwfietsen.

Onlangs vertelde een buitenlandse delegatie me dat ze nog nooit zoveel Brompton fietsen gezien hadden als in Gent. Nu weet je meteen waarom dat zo is: met een gewone stadsfiets moet je (bijna) niet op de trein stappen en wie beroepshalve dagelijks naar Brussel trekt, moet zich dus wel een degelijke vouwfiets aanschaffen.

Goed. Vouwfietsen dus. Dat staat niet in mijn garage (wel terreinfietsen, trikes, hybride fietsen, BMX, ...), dus moesten we op zoek.

De eerste die ze kon gebruiken was een schitterende Brompton.


Natuurlijk moest ik die ook eens proberen. Dat met Brompton zo hoog opgelopen wordt, is duidelijk terecht. De fiets kan heel compact opgevouwen worden en dat gebeurt op een doordachte manier: de ketting komt tussen voor- en achterwiel terecht, alle gevouwen delen worden vergrendeld zodat de fiets niet onverwacht openzwaait en eens weer gemonteerd is alles geborgd, zodat de fiets ook niet onder je ineenklapt. En dan heb je een klein pakketje, makkelijk te vervoeren en dan nog met wieltjes op de bagagedrager, zodat je de opgevouwen fiets naast je mee kunt rollen.
Naafdynamo, zes versnellingen (gecombineerd naaf en derailleur), zadelhoogte makkelijk in te stellen, achtervering (polymeerblok), ... Qua comfort is het geen trekkingfiets met 28" wielen, maar het rijdt toch lekker. De enige minpuntjes die ik op zo'n korte tijd merkte, zijn de flexibiliteit van voorvork en stuur (wen je wel snel aan) en het feit dat de stuurhoogte niet instelbaar is.

De andere fiets was een iets oudere Easybike vouwfiets, ook weer met achtervering. Daarvan heb ik geen foto. Een duidelijk voordeel van deze fiets is dat di achterveer instelbaar is en dat het om een echte veer gaat. Anderzijds is het vouwmechanisme veel minder uitgewerkt en is de fiets niet vergrendelbaar in opgevouwen toestand. De nieuwprijs lag wellicht ook veel lager (€ 200 werd me gezegd)...

Wat het rijcomfort betreft, leunen ze dicht tegen elkaar aan, volgens dochter en haar vriend.

6 opmerkingen:

  1. Wil je een zeker rijcomfort, dan kan ik jullie alleen maar een Birdy aanraden. In vergelijking met een Brompton is die fiets op dat vlak echt wel superieur. Natuurlijk blijft de Brompton kampioen als het op compact vouwen komt, maar als het over comfortabel rijden gaat, staat de Birdy wel als eerste in de rij. Niet goedkoop, die Birdy, maar tweedehands zijn er wel zaakjes te doen. Altijd welkom als je een Birdy wil testen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het compact opvouwen is het belangrijkst.
    Mijn vrouwke heeft een dahon en kan deze niet tussen 2 banken in de trein opbergen. Dat is natuurlijk erg vervelend.
    We hebben er ook al over nagedacht om over te stappen naar een brompton

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, mocht ik dagelijks ook de trein op en af moeten, zou ik zonder enige twijfel voor een Brompton gaan. Bij ons wordt de vouwfiets hoofdzakelijk gebruikt in combinatie met de wagen (grote gezinswagen, dus staat compactheid niet onmiddellijk bovenaan onze bekommernis). Door m'n vrouw die in hartje Brugge werkt. Kasseien hier, kasseien daar, kasseien overal! :-( Daarom onze bekommernis naar goed rijcomfort, wat je in die omstandigheden met een Brompton zeker niet haalt. Daarnaast gebruik ik de Birdy wel eens als toerfiets als ik een (Pré)RAVeL in Wallonië affietst. Bijna steeds neem ik dan de trein, wat niet onmiddellijk een probleem vormt daar er in de weekeindes toch overvloed aan plaats is op de trein.
    Maar goed: een leuke tweedehandse Brompton aan een redelijke prijs zou ik ook niet afslaan... Nog een fiets erbij! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste,

      Kan je de Birdy aanraden als toerfiets?
      Ik ben namelijk op zoek naar een werkelijk goede fiets die snel is maar toch de mogelijkheid heeft te worden gevouwen..als het rijcomfort tenminste vergelijkbaar is met een goede toerfiets.
      Ik dacht aan de Birdy Rohloff. Graag uw mening.

      Verwijderen
    2. Wat vouwfietsen betreft ben ik een absolute beginneling, dus: neem mijn mening met een korrel zout. Wat Rohloff betreft, is er voor zover ik weet geen enkel equivalent. Daarenboven hou ik van naafversnellingen, omwille van de goede afscherming.
      Een vouwfiets is geen toerfiets, dat is zeker. Het grootste verschil is de wielmaat en dat heeft consequenties: kleine wielen zijn gevoeliger voor putten, maar de vering vangt dit wel gedeeltelijk op. Anderzijds blijft het een vouw-fiets en dat kan dan weer niet met een toerfiets. Een Birdy kan wel uitgerust worden met tassen voor en achter, dus qua bagagecapaciteit is die dan weer wel vergelijkbaar. Kijk even op http://www.birdy-freunde.de/ Lees ook even over Bike Friday (nu een model met NuVinci N360).

      Verwijderen
  4. 't Was handig dat ze die vouwfietsen konden gebruiken, maar het is niet direct iets dat ik zou kopen: geen nood aan. En de garage staat al vol ;-)

    BeantwoordenVerwijderen