Deze week had ik een afspraak in Sint-Amands (opleiding geven bij de klant: het gemeentebestuur). Volgens de routeplanner ligt dat op ongeveer 40 km van huis, dus nam ik niet de bedrijfswagen die ik voor de gelegenheid gereserveerd had, maar de Orca. Het beloofde toch een schitterende dag te worden.
De rit naar Sint-Amands
Sint-Amands ligt aan de Schelde, stroomafwaarts van waar ik woon aan diezelfde rivier. Dat wil zeggen dat ik het hele eind over een jaagpad zou kunnen rijden.Noem het 50 km fietssnelweg; de Schelde kronkelt en slingert namelijk door het landschap, dus is de afstand langs de rivier langer.
Daarom koos ik ervoor om in het doorgaan hier en daar een grote lus af te snijden.
Extra leuk is dat ik net voor het einde nog met een veer de Schelde over moet.
wachten op de veerboot van 9u |
In januari, bij valavond en in de regen |
Ruim plaats voor de Orca. Op een zonnige weekenddag is dit uitgesloten. |
Terugweg
Na afloop van de opleiding bleek dat de accu's van de Oregon 450 leeg waren. Natuurlijk had ik uitgerekend deze keer geen reserve bij... De zon was nog steeds van de partij en de wind, hoewel ik die tegen had, was erg zwak. Het werd dus de lange, "toeristische" route: helemaal langs het jaagpad. Dat oogt bij momenten als een circuit: breed, goed asfalt en slingerend.Leuk! Je kunt voluit gaan en tot op de grens in de bochten. Vooral omdat er op zo'n doordeweekse dag weinig andere fietsers te bespeuren zijn. Doorrijden kun je niet op een jaagpad waarbij je de fietsers in aantallen per m² uitdrukt.
WenZ, de beheerder van de jaagpaden, kondigde ergens onderweg aan dat er werken waren in het kader van het Sigmaplan. Minder leuk: op het plan stond niet waar die werken begonnen en ook niet waar je ergens stond ten opzichte van de onderbreking. Er werd ook nergens een omlegging aangeduid, dus zou ik het er maar op wagen. Zoals ik op de lezing op CV ook zei: ik wil niet dat de velomobiel me teveel beperkt in de mogelijkheden.
Off road dan maar.
Dit zag er haalbaar uit. Geen idee hoe ver het zo zou blijven. |
Twee sporen, mooi droog |
De sporen blijven droog, maar daartussen en ernaast is het puur modder |
Dit is ook hard werken |
Het resultaat: een smerige velomobiel.
Eigenlijk was het wel genieten: zoiets is altijd een uitdaging. Natuurlijk doe je dat enkel indien tijd minder belangrijk is, want snel gaat het niet.
De laatste kilometer: één van de slechtste kasseiwegen in Vlaanderen |
Kan jij nu vertellen waar die werken aan het Sigma plan ergens zijn?
BeantwoordenVerwijderenStroomafwaarts bekeken: linkeroever net voorbij het veer van Schellebelle tot net aan de brug bij Wichelen, indien ik het goed onthouden heb. Wegomlegging via Dendermondse Steenweg, volgens het plan (maar ik zag, zoals gezegd, geen wegwijzers). Ofwel kan ik niet goed zoeken, ofwel is de site, zoals zo vaak, voor insiders, maar ik vond het niet op de site van WenZ.
VerwijderenIk rij daar wel meer en tussen het belveer (Schellebelle) en Veerstraat (Wichelen)
Verwijderenis dat al langer afgezet, tot voor kort kon je daar niet door vanwege afgezet door hekkens.
Ik heb daar een omweg (zelf uitgezocht) via de gewone weg.
Ze zijn daar een nieuwe dijk met een overstromingsgebied aan het aanleggen net zoals in Berlare.