donderdag 22 september 2016

Werkverkeer kan ook leuk zijn

Mijn vaste werkplek ligt ergens tussen Gavere en Nazareth. Ruimer gesteld: tussen Gent en Oudenaarde. Een deel van de job houdt in dat ik opleidingen geef. Dat gebeurt ook weer op enkele vaste locaties in Vlaanderen. Eentje daarvan is te vinden in Herent, dicht bij Leuven.

Meer en meer van de verplaatsingen maken de collega's en ik met de trein. Bij mij betekent dat:
  • met de Birdy van thuis naar het station (7 km)
  • met de trein tot Leuven
  • met de fiets van Leuven naar Herent (5 km)
Tussen Leuven en Herent ligt een heuvelrug. Dat is intrigerend. De makkelijkste route loopt vanaf Leuven langs het kanaal naar Mechelen en dan via de fietssnelweg F3 naar Herent. Dat alles klinkt indrukwekkender dan het is, want het gaat over amper 5 kilometer.
In vogelvlucht is het minder ver, maar dan ligt er een flinke heuvelrug in de weg dus. Heuvels, dat dient toch om te beklimmen? Dus: deze week, na de opleiding, nam ik een andere route, over die heuvels.

Dat bleek toch wat stukken onverhard te bevatten.

Eerst een zandweg tussen wat akkers en die ging al gestaag omhoog.


Dan kwam die heuvel. Een mooi uitzicht, maar daar maakte ik geen foto van. Daarna moest ik naar Leuven en volgens OSMAnd was er een kortere weg voor de fiets. Je moet wel wat haar op de tanden hebben. 



De foto's doen de realiteit geen recht: dit ging vrij steil naar beneden, met hier en daar een trede. Op een korte, hoge vouwfiets doe je dat door achter het zadel te hangen en met voorzichtig sturen en remmen (afstappen kan ook, maar dat wilde ik niet).

In Leuven volgt dan nog een leuke afdaling (langs abdij Keizersberg) en dan is het afgelopen.

Hoe gaat dat met de Birdy? Het off road gedeelte gaat verrassend goed, ondanks de kleine wieltjes (18") en de laaghangende derailleur. De vering voor en achter helpt daarbij flink.
De snelle afdaling op asfalt verteert de fiets minder goed. 40 is haalbaar, daarboven wordt het link: de stabiliteit gaat dan flink achteruit. Meer riskeer ik niet hiermee. Vermoedelijk is het frame niet stijf genoeg daarvoor. Gelukkig zijn de remmen van goede wil.

Het is vooral leuk dat het kan: zomaar even tussendoor, op weg naar het station, een verrassende route vinden en heelhuids beneden raken. 

4 opmerkingen:

  1. Als je naar je werk kan fietsen is het altijd een stuk leuker om naar je werk te gaan! En nog veel leuker als je dag erop zit, want dan mag je naar huis toe, en jawel, weer fieten! ☺

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat voor wielbasis heeft zo'n Birdy eigenlijk?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er is ondertussen een nieuwe versie. Bij die bedraagt de wielbasis 101 cm. De specificaties vind je hier: https://www.r-m.de/en/folding-bike/birdy/birdy-speed-17B02/#17B02_130111

      Verwijderen
  3. die hellingen ken ik. Komen idd niet helemaal tot hun recht op de foto. Lijkt me ee serieuze uitdaging op een Birdy...

    BeantwoordenVerwijderen