woensdag 22 maart 2017

Bucketlist 2017

Terugblik: 2016

Voor 2016 was er een ambitieus plan, naast alle gewone voornemens: ik zou een 'rondje Frankrijk' rijden in de zomer.


Deel 1 van het rondje
Helaas stak de werkrealiteit er een stokje voor. Het was zo druk dat de geplande vijf weken vakantie er niet van af konden.
Daarna volgde een onmogelijk te bereiken trefpunt (in de Haute-Savoie, in de Franse Alpen). Onmogelijk met de combinatie trein en fiets op korte tijd. Die frustratie was dan weer de directe aanleiding om een einde te maken aan drie autoloze jaren.



De 'nieuwe' auto werd wel gekozen in functie van recreatieve verplaatsingen, vooral voor lange afstanden en met - uiteraard - een fiets aan boord. Die 'fiets' kan zelfs een velomobiel zijn. Woon-werk en boodschappen, dat gebeurt nog altijd met de fiets.


Dit alles maakt dat de keuzes voor de komende jaren lastiger en uitgebreider geworden zijn.

Vooruit kijken: de plannen

Rondje Frankrijk

2017 zou op het werk wat kalmer moeten worden (geen nieuw programma te lanceren, minder opleidingen te geven), dus zit wat meer vakantie er wel in. Eind mei en begin juni trek ik een drietal weken uit voor dat rondje Frankrijk.  En deze keer buig ik niet af naar de Atlantische kust, maar gaat het van Limoges naar de Franse Alpen. Dan kan ik ontdekken hoe de E-Orca het doet op de Alpencols. Niet de spectaculairste, want die liggen nog zuidelijker, maar toch...

De eerste twee derden zouden ongeveer als volgt zijn:




Het andere stuk wordt dan zowat dit:




Grof geschat is dit een toer van zo'n 2100 km. Als je rekent aan een gemiddelde van 25 km/u, doe je op één dag makkelijk 100 km. Afhankelijk van het reliëf en de bezienswaardigheden, lijkt zowat 120 km per dag goed haalbaar. Meer niet, maar wel soms wat minder. Mocht het nodig blijken, dan kan de route onderweg nog aangepast worden.

De boekjes 'langs oude wegen en pelgrimssteden naar Compostela' (voor de heenweg) en 'de groene weg naar de Middellandse Zee' (voor de terugkeer) liggen al klaar. Een gps-track is makkelijk om te volgen, maar de boekjes leren me wat er onderweg te zien valt en welke ommetjes de moeite waard zijn.

Leuk is dat de vakantie voor die periode (mei-juni) al goedgekeurd is. En meer nog: er is een kandidaat om een eindje mee op te trekken, omdat hij aan een verzetje toe is.

Net zoals vorige keer wordt het weer kamperen. Er moeten deze keer geen watersportspullen mee, dus kan het kamperen wat comfortabeler worden. Er is evenveel bagageruimte en er is ondertussen een kampeerstoeltje bij gekomen. Misschien kan zelfs de reflexcamera mee...

Zo kan ik nog eens ervaren wat reizen met een velomobiel inhoudt.

Ander rondje, met het kampeerbusje

Nog een lange vakantie

Vrienden vinden de rudimentaire T4 camper ook fijn en stelden prompt voor om samen een zwerfvakantie te houden in Italië of Oostenrijk. Zij beschikken over een 'echte' kampeerauto.
Het spreekt voor zich dat ook dan een fiets meegenomen wordt. Een vakantie is pas echt indien er gefietst kan worden, toch? Nog geen idee of het de Seiran of de Birdy wordt.

Omdat ik vorig jaar heel veel overuren maakte en het dit jaar kalmer is, heb ik de luxe om in de zomer nog eens drie weken op te kunnen nemen. Mooi, niet?

Andere plannen

En dan zijn er nog ideeën om gezamenlijke meerdaagse fietstochten te maken. Met enkele velonauten (Joop?) vanuit Vlaanderen tot aan Friesland, bijvoorbeeld. Of met Anne, waarmee ik in september door Zeeland toerde, met de ligfiets rondzwerven.

Eind april is er ook weer het traditionele ligfietstreffen, deze keer in Nieuwpoort aan de Vlaamse kust.

En een doel dat ik vorig jaar met de auto bereikte, wil ik in 2017 weer met de fiets halen: Oost-Picardië, in de richting van Charleville-Mézières. Eerst wil ik enkele routes van Gent naar daar uitproberen, zodat ook andere fietsers kunnen weten waaraan ze zich kunnen verwachten. 

Vereisten: 

  • verkeersluw
  • mooi
  • behoorlijke ondergrond
  • niet te lang.

Ter plaatse wil ik de vrienden die daar wonen meehelpen met het uitbouwen van fietstoerisme in de streek. Dat wordt uitzoeken hoe je knooppunten kiest: het knooppuntensysteem blijkt erg flexibel te zijn. Veel handiger dan allerlei vaste routes opmaken. Alleen moet hiervoor de regio zelf ook mee willen. Routes uitstippelen kun je op je eentje, als je dat wil. Zet ze op Routeyou en iedereen kan ze volgen. Knooppunten moeten aangeduid worden; er is infrastructuur nodig. Dit is duidelijk een meerjarenplan.

Daarnaast zijn er nog wat ritten en een treffen met de Vlaamse ligfietsers. Zo koos ik ervoor om in mei de hillbilly-toer te organiseren: we duiken onze Vlaamse 'bergen' in, met hellingen van maar liefst 3 of 4 %. Dit om te bewijzen dat ligfietsen wel degelijk omhoog raken.

Omdat er opmerkingen kwamen over scheefgegroeide verhoudingen tussen ligfietsen en velomobielen, wordt dit een 'ligfiets only' toer (behalve voor wie niets anders heeft dan een VM en absoluut mee wil).

Ongetwijfeld komt er op het onverwacht nog wel één of andere uitnodiging of aankondiging...


Dan is er nog het huis, met maar liefst twee katten, dat zorg vraagt. Ook als ik weg ben. Daar kunnen de kinderen dan weer voor instaan.



7 opmerkingen:

  1. Hoi Jan, grootse plannen. Ik ben jaloers. Voor mij weinig kilometers op de fiets momenteel, maar helaas meer in de auto.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wilco, wat niet is, kan nog komen. Vorig jaar kwam er bij mij niets van terecht, maar deze keer is het echt vastgelegd.

      Verwijderen
  2. Ik ben van mijn stoel gevallen....Jan de milleu fanaat die naar het zich laat aanzien ( want Frankrijk/Belgie ) in een vuile euro 2 of 3 diesel bus rijdt ?????? Waar je in veel steden in Europa niet eens mee in mag vanwege de fijnstof en PAK's die ze uithoesten ?

    Je hebt zeker ook gelezen dat wetenschappers na grondboringen hebben geconstateerd dat Antartica al 62 x ijsvrij is geweest, en hebt nu lak aan de "milieu" boetes in de steden :-))

    Alle gekheid op een stokje dat zijn serieuze afstanden om te fietsen. Lijkt me wel ontzettend mooi als je de tijd en rust daarvoor kunt hebben.


    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jan, prachtige plannen van jou, laat ons om te beginnen maar eens die rit naar het Noorden inplannen. En Charleville Mézières doen we ook, over de Ravels en langs de Maas naar het zuiden. Lets go !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Yes! Onderweg, in het oosten van Picardië, heb ik een adres waar we kunnen logeren. Kan gezellig worden.

      Verwijderen
  4. Ha gelukkig. Met het reisverslag van Jan erbij kan ik zelf thuisblijven en alsnog het idee hebben op vakantie geweest te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk, niet? Ik geniet van het reizen, jij geniet van mijn reizen ;-) Aan de vorige keer hield ik zo'n mooie herinneringen over dat een volgende fietsvakantie er wel moest komen. Bij mij is het beperkt tot drie weken, wat ik al prima vind, maar onlangs ontmoette ik enkele mensen die er drie maanden voor uittrekken!

      Verwijderen