maandag 17 april 2017

Rotklus

Zoonlief beschikt over meerdere fietsen. De favoriet is een ongeveer veertig jaar oude vintagebike, waar nog wat werk aan is.



Daarnaast is er nog zijn Trek Manhattan stadsfiets. Onlangs viel mijn oog op de staat van de achterband: de leklaag kwam erdoor. Zoonlief is nogal sletig wat achterbanden betreft.

De band is kwestie is een Schwalbe Little Big Ben. Dit is een - voor Schwalbe - relatief goedkope band, met een wat stoerder profiel en een lichte antileklaag. Van dat profiel blijft niet veel meer over en de antileklaag vormde ondertussen het loopvlak.


Zo lang wacht je best niet
Na een korte marktstudie kwam van bij Bike24 een Continental CityRide 42-633, samen met een reeks andere banden en nog wat spullen.



Waarom is dat nu zo'n rotklus? Wel, de Trike Manhattan is een echte, onvervalste stadsfiets, met een gesloten kettingkast, met een Shimano Nexus 8 versnellingsnaaf (niet standaard, want normaal is het een Nexus 7) en Shimano Rollerbrake. Zoals ik hem zei: daarmee wil je niet op reis een lekke band krijgen.



Ter vergelijking: op een derailleurfiets met uitvalnaaf haak je de remkabel (bij V-brake) los, maak je de as los en haal je het wiel eruit. Dat is alles wat nodig is om een band te vervangen. Bij deze:
  • verwijder een deel van de kettingkast
  • met een spaak of dunne inbussleutel (2 mm) haak je de kabel van de versnellingsnaaf
  • de koppelarm voor de rollerbrake moet losgeschroefd worden (2 sleutels nr 10), waarna je de remkabel los kunt haken
  • daarna kun je de band wisselen
  • bij het opnieuw monteren moet je de naaf weer zorgvuldig afstellen
Ik kijk dus liefst voor banden waarbij slijtageweerstand op de eerste plaats komt, samen met lekvrijheid.

O, ja: om banden te vervangen, heb je meestal een setje bandenlichters nodig. Mijn favorieten, al jaren lang, zijn die van Schwalbe.
De redenen:
  • kunststof, dus geen schade aan je velg
  • dun, waardoor ze makkelijk tussen de velgwang en de hieldraad kunnen
  • sterk (mijn set gaat al jaren mee)
  • licht 
Hopelijk zijn we weer wat jaren verder eer er weer iets aan die achterband moet gebeuren.

6 opmerkingen:

  1. Het voordeel van zo'n fiets is dan weer wel dat je er normaal weinig werk aan hebt: zo hoef je na een regenrit de ketting niet droog te maken. Banden oppompen en wegfietsen, al heeft hij drie maanden stil gestaan.

    Groet
    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is helemaal juist. Die fiets is indertijd gekozen als 'schoolfiets'. Oerdegelijk en bestand tegen ruwe behandeling (scholieren zijn niet voorzichtig met hun fiets, bijvoorbeeld als ze in een fietsenrek gestampt worden). Die fiets staat ook geregeld lange tijd stil, precies omdat de andere de favoriet is.

      Verwijderen
  2. Ik denk dat de zin had moeten zijn "Normaal zit er een Nexus 7 in"? Die 8 is inderdaad beter trouwens...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelijk heb je. Meteen verbeterd.
      Dat was ook de reden waarom bij de aankoop gekozen werd voor die Nexus 8.

      Verwijderen
  3. Bij mijn fiets met Shimano 8 naaf kan ik zonder gereedschap de versnellingskabel los haken aan de achterkant.

    Heb je bij het loshalen van het achterwiel ook meteen rollerbrake vet bijgevuld? Bij mijn fiets zit de achtervork voor het vulgat... ook al zo fantastisch over nagedacht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op youtube en Sheldon-Brown gekeken: 2 mm hex sleutel (inbus, maar heel smal) of een spaak is nodig. Die stop je in een gaatje, net voorbij het boutje dat de kabel vast zet. Tegen de klok in draaien, waardoor je de spanning op de kabel opheft. Dan haal je het borgboutje er zo uit. Maar dat zit natuurlijk allemaal achter die gesloten kettingkast...
      Wat die rollerbrake betreft: aan gedacht, maar dan was het weer uit mijn gedachten. Zal voor de volgende keer zijn. Ook hier zit het achter de vork.

      Verwijderen