zaterdag 25 november 2017

Birdy Speed na 11 jaar

Ik heb de Birdy nog geen 11 jaar, maar 2006 is wel het productiejaar, dus dat is de leeftijd van mijn vouwfietsje.
Die Birdy wordt zeker niet elke dag gebruikt, maar toch wordt hij geregeld van stal gehaald. Gewoon omdat hij fijn fietst (volledig geveerd), omdat er een multimodale verplaatsing nodig is (trein en fiets of mee in de auto), of omdat iemand anders ermee rijdt, terwijl ik met een andere fiets mee ga. Ook het weer houdt me niet tegen: met de Birdy is al door sneeuw en regen gefietst.

Hoe ziet de fiets er nu uit na 11 jaar?

De basis, het frame, is nog zo goed als nieuw. De fiets rijdt ook zo. Het zijn kleine dingen die zijn leeftijd verraden; details die minder goed gekozen zijn. Zo zijn de boutjes en ringen voor de V-brakes (Tektro) behoorlijk geoxideerd.


De oorzaak zal wel de pekel zijn tijdens de wintermaanden, maar het duidt op een onvoldoende kwaliteit van die onderdelen.
De ketting blijft een moeilijk punt: hij hangt erg laag bij de grond en wordt snel vuil. Daardoor is de slijtage ook sterk. Onlangs, na een langere periode van stilstand, bleken een aantal schakels vastgeroest. Dat was het gevolg van een regenrit. De nieuwe ketting is er een met een betere roestwerende laag.

Neen, de cassette is niet geroest. Dat is van de ketting afkomstig.
Nieuwe ketting
Dit is geen probleem eigen aan de Birdy, maar het gevolg van de combinatie van kleine wielen met een derailleur. Dat geldt voor de meeste vouwfietsen.

Ook de scharnierpunten van de voorvork blijken roestgevoelig. Je kunt roest wel wegpoetsen, maar het betekent dat de roestbescherming er niet (meer) is.

Roest op een scharnierpunt
Het 'expedition rack' heeft een mechanisch probleem: omdat dit een vouwfiets is, moet ook de bagagedrager mee scharnieren. Die is uit aluminium gemaakt en draait rond een stalen as. In de loop van de jaren neemt de speling in die scharnier steeds maar toe. Stilaan moet ik hier eens wat aan doen.

Een vervelend probleem dook zowat een half jaar geleden op, maar ik had het eigenlijk al langer verwacht. Op de onderkant van de achterbrug zit een 'stop': een plastic kartelwieltje op een eindje draadstang. Dat moet schade voorkomen bij het inklappen. Al vanaf het begin merkte ik dat dit de neiging heeft om los te komen. In het voorjaar was het dan zover: de stop was verdwenen...

'Geen probleem,' denk je dan, 'ik bestel een nieuw stuk.' Zo kom je erachter dat de service bij R+M veel te wensen overlaat: na maanden was het stukje nog altijd niet bij 'De Ligfiets' aangekomen (dat is de R+M verdeler voor Gent). Om me uit de nood te helpen, heeft Manu dan maar een stop van een fiets uit de voorraad gehaald. Is R+M (of toch de importeur) dan niet geïnteresseerd in dienst na verkoop? Zou klantentevredenheid niet van belang zijn voor hen? Ik vermoed dat het succes van hun fietsen met ondersteuning ertoe leidt dat ze hun andere producten verwaarlozen.

Al bij al doet de fiets het goed. Dat onderhoud nodig is, is evident. Daarin verschilt de Birdy niet van andere fietsen. Voornamelijk de ketting vraagt wat meer zorg (en die gaat ook nog eens minder lang mee). Af en toe remblokken vervangen hoort ook bij het normale onderhoud, net als een bandenwissel af en toe. Als je de Birdy als geheel bekijkt, ziet hij er na 11 jaar gebruik, met af en toe (licht) off road, nog heel goed uit.


Veel fietsen zijn na zo'n tijd in een veel slechtere staat.

Zou ik er opnieuw een kopen?

Nu is de vraag niet aan de orde. Als alles normaal verloopt, zal mijn exemplaar nog heel wat jaren mee kunnen. Maar: mocht er iets onverwachts mee gebeuren, zou ik dan weer een Birdy kopen?

Je moet weten dat ik deze niet nieuw kocht, maar als tweedehandse in nieuwstaat. Dat betekent dat ik hem ongeveer de helft van de nieuwwaarde betaalde. Een nieuwe Birdy is duur, erg duur als je hem niet als enige fiets gebruikt. R+M heeft nu wel een eenvoudiger uitvoering: de 'World', met een ander frame, maar wel met alles erop en eraan, voor een relatief lage prijs. Wat de fiets betreft, is dat wel een alternatief. Maar de service - of het ontbreken van - zou me toch naar alternatieven doen uitkijken.
De bedenking hierbij is dat ik wel (slechte) ervaring heb met de dienstverlening bij R+M, maar er geen zicht op heb of dat bij een andere importeur - een ander merk - beter is.

Nog een bedenking: Manu, bij 'De Ligfiets', die Riese und Müller verdeler is voor de regio, vertelde me dat zonder enige melding ervan vorig jaar het frame van de Birdy aangepast werd. Blijkbaar zit de trapas nu een eindje lager dan voordien, waardoor je in bochten veel sneller met een pedaal tegen de grond zit. Zulke 'grappen' wekken niet echt vertrouwen.

Gelukkig hoef ik die beslissing nu niet te nemen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten