zondag 16 september 2018

Zijsprong: kamperen en fietsen

Vaak doe ik het niet, maar sinds een poos toch minstens één tot twee keer per jaar: een meerdaagse reis maken met de fiets. Dit is met opzet zo verwoord en niet 'een meerdaagse fietsreis'. Dat laatste deed ik ook al meer, maar dat houdt in dat je reist met de fiets, zonder een ander transportmiddel.

Dit jaar, mei/juni, was het eerder een 'roadtrip' met het kampeerbusje en de trike achterin. Kamperen verloopt dan ook anders: geen trekkerstentje, maar een ruime bustent. Dat was, na lang nadenken en zoeken, de oplossing die me het beste leek.
Waarom? Ik wilde naar de zuidelijke helft van Frankrijk. Het startpunt ligt dan al op pakweg 1000 km van huis. Als je drie weken vakantie hebt, is dat een onmogelijke opgave om het met de fiets te doen. Met de velomobiel of trike op de trein is ook uitgesloten en ik beschik over een kampeerbusje waar zo'n driewieler in past. De oplossing lag dus voor de hand.

Een bustent is iets bijzonders: die is bedoeld om aan een kampeerauto vast te maken. Op de reis door Zuid-Frankrijk in mei en juni bleek het concept te beantwoorden aan mijn verwachtingen. De tent is ruim genoeg om als garage voor de trike - en dus ook voor andere fietsen - te dienen.


Daarnaast is er nog voldoende plaats om er bijvoorbeeld een kampeertafel te zetten zonder dat het hinderlijk wordt.
Maar dit valt in niets te vergelijken met een trekkerstent: een bustent is een groot, zwaar pakket. Dat is ook geen bezwaar, want tenslotte neem je die mee in de auto en in een busje is daar wel plaats voor.
Een ander detail is dat je zo'n bustent enkel kunt gebruiken in combinatie met een geschikte auto: een busje of camper. Er zijn ook varianten voor compacte monovolumers en de erg populaire SUVs. Goed: mijn Vaude Mark II UL staat recht in minder dan 5 minuten (Paul Mooi Geel Van Roekel kan dat beamen) en zo'n bustent vraagt eerder een half uur, maar tijdens een vakantie is dat haalbaar. Er staat veel ruimte tegenover.


Helaas bleek dat de aangekochte bustent rampzalig slecht was van kwaliteit: na nog geen drie weken gebruik waren er naden gelost, lekte de tent zowel op de naden als in het doek, waren de tunnels voor de stokken defect...
Slordige afwerking: ongelijke naden
Naaddichting los: lek. Tentzeil zakte door en verzamelde water: meer lekken.
De tent, een Easy Camp Brooklands, ging terug naar de winkel. De verkoper liet me enkele weken later weten dat de kwaliteit echt schandalig was: na slechts enkele weken gebruik zag die eruit alsof ze al jaren oud was. De tent werd terugbetaald. De service van de verdeler en handelaar was dus wel goed, maar dergelijke producten zouden gewoon niet mogen. Daar wordt niemand blij van.

Kort: koop geen Easy Camp Brooklands (vermoedelijk geldt dat bij uitbreiding voor alle Easy Camp bustenten). Dit is een voorbeeld van wat 'Chinese rommel' genoemd wordt, waarmee ik niet wil zeggen dat alles dat uit China komt rommel is.

Kortom: het concept bustent voldeed prima, maar het gekozen model was compleet onvoldoende qua kwaliteit. Die ervaring had me ook nog andere zaken geleerd:
  • er moet veel meer ventilatie in zitten (in die Brooklands kon het enkel door de deur in de voorwand (gedeeltelijk) open te zetten
  • de 'sluis' (tunnel naar de auto) moet ook onderaan op de auto aansluiten (houdt tocht en insecten buiten)
  • als de deur open staat, moet er gaas achter zitten om insecten buiten te houden
  • hoe groter die deur, hoe beter; zo kan de trike makkelijk in en uit de tent
  • aan de deur mag geen opstaande rand zitten, om dezelfde reden
Na de aankoop van die eerste bustent had ik contact met een andere verkoper in de kampeerzaak. Deze was veel beter op de hoogte, legde de lat hoger (net zoals ik) en zo had hij me een ander model voorgesteld: een Outwell Scenic Road 250.

Die beschikte over alles wat ik wilde en zou van een veel betere kwaliteit zijn. Daar staat natuurlijk wat tegenover: de prijs is het dubbele (ongeveer 600 euro).

Nu is het al enkele jaren de trend om 'Air'-tenten te produceren: de klassieke glasvezel of aluminium stokken zijn daarbij vervangen door tunnels die opgeblazen worden. Dat gaat beduidend sneller en het is ook eenvoudiger, makkelijker om alleen te doen.
Anderzijds: als fietser heb je ruim ervaring met lekke binnenbanden en ik wil zoiets niet meemaken met de tunnels van een tent. Als die blijken te lekken als je op de camping toe komt, is het absoluut niet leuk. Daar bovenop kost zo'n 'Air'-versie bijna het dubbele van de klassieke variant. Je wint tijd, maar zo'n tent kost veel meer en weegt zowat evenveel.
Ik koos dus voor zekerheid: stokken, geen lucht.

Ondertussen haalde ik een Outwell Scenic Road 250 in huis. Het kampeerseizoen loopt op zijn einde, dus kun je zo'n zaken nu aan interessante einde-seizoen-prijzen kopen. De tent werd één keer in de tuin opgezet. Vergeleken met de erbarmelijke Easy Camp Brooklands is het verschil groot:
  • de tent is duidelijk ruimer
  • de ingang is véél groter, namelijk over de volledige breedte
  • de kwaliteit van zowel het doek als de stokken is veel beter
  • er is ruim voldoende ventilatie: horren in de deuren, ventilatie boven de deuren en in de zijwanden. Alles is naar willekeur open of dicht te zetten.
  • in de tunnel zitten ook deuren, waardoor je niet door de tent moet om in de auto te komen
  • de gordijnen open en sluit je met ritsen, niet met hier en daar slecht gemonteerde stukjes klittenband
Helaas: weer pech. Bij het inpakken werd de tent ruw behandeld, waardoor in het grondzeil en een zijwand scheuren ontstaan waren. Alweer ging een bericht, met foto's, naar de leverancier. Het antwoord volgde de dag erop: Outwell had geen Scenic Road 250 meer beschikbaar, maar zou me voor dezelfde prijs de maat groter (300: 3 m lang) bezorgen.
 
Nu had ik die halve meter extra niet echt nodig, maar als je beide beelden vergelijkt, zie je dat de grotere versie twee zijdeuren heeft. Dat kan wel handig zijn.

Misschien interessant om weten: de tent kan op zich staan. Dat betekent dat je met de auto weg kunt, zonder eerst de tent af te breken. Dat is voor mij van minder belang, want het doel is de kampeerplaats als basiskamp te gebruiken, om dan met de fiets of te voet te toeren.

Ervaringen met de tent zullen wellicht voor volgend jaar zijn. Nu is het stilaan tijd om eerder aan verlichting te denken.

1 opmerking: