dinsdag 1 januari 2019

Accuwissels

Als je de blog al een tijdje volgt, weet je dat drie van mijn fietsen elektrisch ondersteund zijn:
  • de Flevobike E-Orca
  • de Thorax Tangens werd omgebouwd tot eTangens
  • de Heinzmann E-Tr pedelec
Die laatste is zo opgevat dat de controller en de accu één geheel vormen. Dit is dus een gesloten systeem, waar zonder grote ingrepen weinig aan te doen valt. Daarom blijft die Heinzmann verder buiten beschouwing.

Al enkele jaren geleden installeerde ik in de Orca een 'range extender'. Naast de 500 Wh Flevobike accu kwam een 360 Wh accu van Crystalyte. Wisselen was eenvoudig: gewoon een stekker uittrekken en de andere accu inpluggen. Op die manier werd het ondersteunde bereik met minstens de helft vermeerderd.


Het zeer gesofisticeerde systeem om tussen beide accu's te wisselen: stekker eruit en andere erin.
Voor de Tangens koos ik een 750 Wh accu van Enerpower.de. Die biedt niet dezelfde kwaliteit als de LiFePo4 accu's in de Orca. De keuze was weloverwogen: de Tangens wordt minder vaak gebruikt en een goedkopere technologie zou daarin volstaan. Daarnaast is die accu ook veel lichter: voor dezelfde capaciteit (zie verder) weegt hij de helft. De voornaamste reden hiervoor: cellen met een hogere energiedichtheid. Je hebt dus minder cellen nodig om eenzelfde hoeveelheid energie op te slaan.

Maar dan ging ik verder denken: alle drie de accu's hebben een nominale spanning van 36 V en zijn onderling uitwisselbaar. De Flevobike accu is groot, zwaar en niet echt geschikt om op de trike te gebruiken. De Enerpower accu daarentegen kan eigenlijk wel dienst doen in de Orca. Dan zijn er ook maar twee accu's die ik in het oog moet houden. Ze zullen dus meer dienst doen en de kans op diep ontladen wordt daardoor kleiner. Die Crystalyte accu kan voor beide fietsen gebruikt worden, maar dat is eigenlijk niet nodig. Hij is dus overbodig.

De cellen van de Enerpower accu zitten in een Hailong II behuizing. Die wordt vaak toegepast voor accupacks voor pedelecs en dus is het makkelijk om aan onderdelen te komen.


Links de 750 Wh Enerpower accu, rechts de 360 Wh Crystalyte
Vorige maand bestelde ik via Ali Express een 'base plate' voor die accu.



Zo kan die van de trike gehaald en in de E-Orca gebruikt worden indien dat nodig is. Het omgekeerde is onwaarschijnlijk: omdat de kruissnelheid van de trike heel wat lager ligt, kan ik er op een dag niet zo ver mee rijden. Daardoor is er geen nood aan een tweede accu.

Een LiFePo4 500 Wh accu en een 750 Wh LiNiCoMnO2 accu: door het verschillende spanningsverloop hebben beide in de praktijk zowat dezelfde capaciteit. Dat betekent dat ik het bereik van de Orca kan verdubbelen. Anders gesteld: de theoretische 1250 Wh is in de praktijk ongeveer 1000 Wh (de Flevobike accu is na 5 jaar ongeveer 10 % capaciteit verloren).

Dan komt de onvermijdelijke vraag: hoe ver rij je daarmee? Die vraag is moeilijk te beantwoorden. De snelheid speelt een rol, het reliëf, de lading, de ondersteuningsgraad ... Met de standaardaccu haalde ik al zo weinig als 80 km (Radical Cyclone erachter, volgeladen, steile klimmen, wind tegen), maar ook 200 km. Technisch: een verbruik tussen 2,7 en 11 wh/km. Dat betekent dat dit met twee accu's varieert tussen 160 en 400 km.

Een gevolg is dat ik nu een accu over heb: de Crystalyte is overbodig geworden. Die zal ik  verkopen.
Vorig jaar heeft Crystalyte hem vervangen, omdat een cel stukgegaan was. De accu is dus quasi nieuw. LiFePo4, dat betekent een lange levensduur: 1500 laadbeurten gegarandeerd. Dat houdt in dat na minstens 1500 laadbeurten de capaciteit nog minstens 80% bedraagt. Bij de conventionele fietsaccu's ligt dat tussen 300 en 800 laadbeurten.
Of zoals André Vrielink het vorige week verwoordde: indien in mijn E-Orca een 'normale' fietsaccu had gezeten - zoals in de grote meerderheid van de pedelecs -, was ik wellicht al aan een tweede toe.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten