vrijdag 19 maart 2021

Uitverteld

Het is al lang stil op de blog... Dat wil niet zeggen dat ik niet meer fiets, maar wel dat er eigenlijk weinig te vertellen valt.

Vorig jaar, 13 maart 2020, ging België voor de eerste keer in lockdown. Telewerken werd de norm. Restaurants en cafés gingen dicht. Geen terrasjes meer. Telewerken, dus geen woonwerkverkeer meer. Gedaan met genieten van de dagelijkse ritten.


Lockdown en die was 'niet essentiële verplaatsingen niet toegestaan'. Geen ritten met de ligfietsers meer. Je kon niet naar een bijeenkomst rijden en je mocht niet in groep rijden. De grenzen gingen dicht (dat zijn ze nog altijd) en verre ritten waren quasi onmogelijk.

We zijn een jaar verder en op wat bijsturingen na is de situatie ongewijzigd. Het C-virus waart nog steeds rond; we wachten op vaccinaties; we wachten op het moment dat weer meer mag en kan.

De Orca komt niet vaak meer van stal; de trike ook niet. De focus is - soms noodgedwongen - verschoven: werken in de tuin, knutselen, andere projecten die primeren. De situatie is veranderd, zowel maatschappelijk, professioneel als persoonlijk. Blogs zijn ook niet meer zo relevant; het medialandschap evolueert continu. Instagram, Facebookgroepen...

Er zijn tal van redenen, maar de essentie is dat er niets meer gebeurt met de blog. Ik sluit die niet af, maar druk op de pauzeknop. Misschien wordt dat een stopknop, wie weet. Niet stoppen met fietsen, maar stoppen met bloggen.

De blog blijft, want op de technische pagina's is wel nuttige informatie te vinden. Ook die is gedateerd: eerst evolueerde de Orca op een aantal vlakken en uiteindelijk werd de productie gestopt. De blog is dus tegelijk een tijdsopname, die een schitterend gemaakte velomobiel als voornaamste onderwerp heeft die je niet nieuw meer kan kopen. Het einde van een tijdperk.

O, ja: ook de Thorax Tangens rijdt nog steeds even heerlijk, hoewel die dateert van nog verder in het verleden: vermoedelijk is die in 2004 gebouwd. De factuur van de eerste eigenaar dateert van 2005, maar het ging om een toonzaalmodel. De Tangens wordt al lang niet meer gemaakt (er zijn er nooit veel geweest) en zelfs Thorax heeft opgehouden te bestaan.

Mijn Heinzmann 'bukker' is een hybride geworden: de Heinzmann naafmotor is er vorig jaar in mei uit gehaald. Ik heb die vervangen door een Tongsheng TSDZ2 middenmotor. Dat is over een lange tijd zowat de enige wijziging aan mijn fietsen. Wat goed is, hoef je niet aan te passen.

Het ga jullie goed. Wellicht, hopelijk, zie ik velen van jullie nog bij één of ander treffen, tijdens één of andere rit.

15 opmerkingen:

  1. Dank je Jan, dat het ook jouw goed mag gaan! Je hebt gelijk, het bloggen is minder relevant geworden, ik merk dat ook. Ook bij mij langere pauzes, en minder reacties, want minder lezers.........En ja, ook ik fiets wat minder door m'n gezondheid, dat ook. Ik ga nog niet op pauze, maar heel veel posten zal ik ook niet meer, maar blijf wel fietsen, woon-werk verkeer blijft een noodzaak, want tele-werken gaat voor mijn baan niet, ik moet fysiek aanwezig zijn........De plezier ritjes in het weekend bij mooi weer zullen wel blijven wat mij betreft, daar geniet ik ook van.
    Bedankt voor je altijd interessante blog, ik heb je schrijven altijd met belangstelling gevolgd!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt, Adri. Het doet altijd goed om te lezen dat wat je schrijft geapprecieerd wordt.

      Verwijderen
  2. Ik sluit mij hier bij aan. Mijn laatste bericht is van augustus.

    Bij mij hing het samen met de achillespeesruptuur. Daarna was er duidelijk minder motivatie om te schrijven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Minder motivatie om te schrijven, minder tijd ervoor, minder fietsen, fietsen die eigenlijk zijn zoals ik ze wens... Vele redenen. In de loop van de jaren wordt de focus wel eens verlegd. Laat me het daarbij houden.

      Verwijderen
  3. Eh nee, ik sta kennelijk te laag op de sociale ladder om thuis te zitten ;-)
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat hangt af van de jobinhoud, Mick. Wat ik doe, kan makkelijk van thuis uit. En jawel; ik mis de collega's wel. Ik mis de dagelijkse ritten (meestal) nog meer, maar het is wat het is.

      Verwijderen
  4. Ik weet niet of het systeem van bloggen niet meer relevant is. Ik heb nog geen echt deftig alternatief gevonden.
    Facebook? Mja je kan berichten posten maar als het in een groep is verdwaalt het meestal letterlijk tussen de rest en ik vind er niets meer in terug. Het lijkt mij soms meer of een baggerbak waar tussen de drek niet meer te vinden is.
    Verder wordt ik misschien wat oud maar instagram, tiktok (variant van tiktak?), twitter, .... weet ik veel wat nog allemaal, is helemaal niet aan mij besteed.
    Ik heb ook (nog steeds) geen smartphone. De gsm heb ik meestal bij en ik hoop dat de batterij nog genoeg lading heeft als ik die dan eens zou nodig hebben. Deze staat ook altijd uit. Ik probeer die om de 2-3 weken eens aan te zetten, maar dat lukt meestal niet. het kan ook wel eens om de 2-3 maand zijn dat ik die eens aanzet. Anderzijds ben ik een (of moet het zijn "DE") uitzondering die een vaste telefoonlijn heeft en die ook nog gebruikt.

    Mijn blog lijkt ook wat stil te liggen. Maar dat heeft alles te maken met mijn mentaal (on)welzijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als ik de diverse bronnen (blogs, Youtube, fora, Facebook...) volg, lijkt de nadruk bij velomobielen steeds meer op snelheid te liggen: DF, Alpha 7, Snoek... Daar wordt ik stilaan te oud voor en in ons landje is daar simpelweg niet de ruimte voor. Laat me het zo stellen: het is niet wat ik zoek in een velomobiel. Het hoeft allemaal niet zo snel te gaan; ik wil niet het laatste percentje rendement uit mijn inspanningen te halen. Het gaat meer om genieten van het bewegen en van de omgeving, maar daar is het soort fiets niet meer zo relevant. De laatste jaren wordt ook meer gewandeld. Is het de leeftijd, het gezelschap, gewijzigde interesse... Nu het functionele woonwerkfietsen er (tijdelijk?) niet is, neemt de fiets geen zo'n prominente plaats meer in. De drive is er niet meer en als het een sleur wordt, hoeft het niet.

      Verwijderen
    2. Je bent echt niet alleen met alles op de draad. Ik kan een heel verhaal afsteken over dat mobiele gedoe, aangekletste flauwekul. Sinds ik thuis moet werken is het een stuk rustiger in mijn hoofd.

      Verwijderen
  5. Ik vind het nog altijd heerlijk om een aantal van mijn favoriete blogs te lezen.
    Ik geniet nog altijd van jouw blog, die van Pe en ook die van Mick.
    En gedateerd... misschien wel. Maar aan de andere kant, goede techniek veroudert niet echt. Ik herinner me levendig je zoektocht naar je velomobiel 9 jaar geleden en dat we in dat kader mijn gerepareerde Mango gingen ophalen. Gedateerde techniek zeggen we nu. Maar uit noodzaak wordt het ding nu meer dan ooit gebruikt. En het smaakt wel erg goed. Dus laat je blog maar mooi online. En wellicht in de zomer een grote plassentocht. Neem ik de Mango mee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O, wees gerust, Gert, de blog haal ik niet offline. En ik kijk ook wel uit naar nog ritten. Misschien is het inderdaad een pauzeknop, maar ik denk niet dat er nog ooit met dezelfde frequentie gepubliceerd zal worden.
      De herinneringen blijven inderdaad: die zoektocht, samen naar Groningen, de begeleiding bij de maidentrip met de E-Orca...

      Verwijderen
  6. Beste Jan, en als je er dan weer op uit mag ... laat dan weer eens van je horen ...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zal ik doen. Misschien lukt het in de toekomst weer om elkaar in levenden lijve te ontmoeten. We leven op hoop.

      Verwijderen
  7. Bedankt Jan voor al jouw blogs! Ik heb ze met veel plezier gelezen. Ik ben ook nog steeds een fan van blogs en sites volgen via RSS. Op dat gebied heb ik een hekel aan Facebook. Ofwel mis je zaken, ofwel lees je alles 10 keer. Met RSS of op het forum met de "Ongelezen berichten" knop lees je enkel nieuwe zaken...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Karel, het is altijd leuk om te horen/lezen dat wat je schrijft relevant is; dat het met plezier gelezen wordt. En dat is het net: de laatste tijd - en dat is al een hele poos - was er eigenlijk niets te melden. Misschien komt dat weer, misschien ook niet.

    BeantwoordenVerwijderen