SRAM iLight D7 naafdynamo: diagnose
Het onderhoud van de Seiran leidde tot iets wat ik al gevreesd had: de naafdynamo is EOL. 'End of life'. De lagers bleken vast te zitten - vastgeroest - en de lagerschalen sleepten in de naaf.De naaf is hierdoor uitgesleten. Dat kan niet hersteld worden.
Vastgeroest is naar mijn mening vaak het gevolg van een foute behandeling vroeger. Er zijn mensen die een fiets, ook de draaiende delen, met een hogedrukspuit behandelen. Daarmee haal je de smeermiddelen uit de lagers, die kort daarna aan hun einde komen.
Theoretisch kan daar natuurlijk wel wat aan gedaan worden: de zittingen uitfrezen en een grotere maat lagers plaatsen, bijvoorbeeld. Economisch is dat geen echt verstandige zet. EOL dus. Lagers zomaar vervangen heeft geen zin, want er zal altijd speling op zitten.
Dat betekent twee zaken:
- voorlopig zit in de Seiran geen naafdynamo meer - de originele (Deore) naaf zit weer in het wiel -, dus ook de Luxos U doet het niet meer.
- terug naar het originele plan. Er komt een Shutter Precision SD8 naafdynamo in.
Gebruiksgemak
Anderzijds monteerde ik op de achterbrug een adapter en een zijstandaard.Adapter voor een zijstandaard |
Seiran met zijstandaard |