donderdag 8 april 2010

upgraditis

Tja, dat komt ervan als je een nieuw soort fietservaring opdoet: alles kan beter.

Eerst even de ervaringen met de spd-schoenen en nieuwe fietsjas
  • Een week geleden reed ik voor de eerste (en) tot nu toe enige) keer met de nieuwe Nike fietsschoenen naar het werk. 's Morgens was het lentefris: 3° C en een flinke tegenwind. De eerste constatering was dat ik koude voeten kreeg ! Anderzijds merkte ik snel dat de druk op mijn voeten veel beter verdeeld was dan met mijn wandelschoenen, die ik voordien droeg om te fietsen. Bergop fietsen (brug op eigenlijk) gaat duidelijk makkelijker: voordien zaten er haken op de pedalen, maar het onderscheid is duidelijk. In het weerkeren had ik de wind mee en toevallig gezelschap van een mountainbiker (slicks op de fiets maakten hem wel sneller dan normaal). Hierdoor lag de gemiddelde snelheid op bijna 28 km/u ! Gezien de vele factoren is het moeilijk te zeggen hoeveel verschil de schoenen maken, maar ze fietsen wel aangenamer.
  • De fietsjas werd diezelfde dag een eerste keer getest. Het bleef droog, dus kon ik over de waterdichtheid niets zeggen, maar de jas valt op, da's duidelijk. Als je opmerkingen krijgt over "zonnebril opzetten" en "plots veel klaarder", is er geen twijfel mogelijk.
    De dag daarop, op de Trek hybride, zat ik wel in een héél flinke bui, met sterke tegenwind. Geen druppel kwam er door de jas, dus ook op dat vlak zit het snor. De jas voldoet aan de verwachtingen. Twee bemerkingen hierbij: er zitten geen zakken in en da's weer minder handig (maar minder kans op lekken) en hoe lang de jas waterdicht zal blijven, valt nog af te wachten
De rit met de Gentse Liggers leerde me dat banden een grote invloed kunnen hebben op de snelheid, de rolweerstand en het comfort. Het voornaamste probleem is dat een trike een compleet ander bochtgedrag vertoont dan een gewone fiets - je helt niet in de bochten -, waardoor wellicht andere eigenschappen belangrijk worden. Banden zijn niet echt goedkoop, dus wordt het goed uitzoeken vooraleer iets anders te proberen. Nu lijken de Perfect Moirees het beste alternatief, maar die kun je in diverse breedtes krijgen en ook dat heeft een duidelijke invloed. Dit wordt een kwestie van rolweerstand vs. comfort en daarnaast is lekbestendigheid voor woon-werk ook van groot belang. Een vierde factor is de slijtvastheid en ook baanvastheid (vooral bij dwarse belasting komt dat tot uiting) speelt een rol. Ik kan me voorstellen dat iemand die streeft naar de hoogst mogelijke snelheid andere prioriteiten stelt, dus kan ik ook niet blindelings op het oordeel van anderen afgaan. Nu liggen er Marathon Plus op (Schwalbe) en daarover lijkt iedereen het eens te zijn: het nec plus ultra qua lekbestendigheid, maar o zo traag. Aangezien de ideale band (nog) niet bestaat, wordt het duidelijk een compromis.

Meer en meer ondervind ik dat mijn vroegere ergernis ook hier weer opduikt: gripshifts zijn niets voor mij. Op het trikestuur moet je die ook nog eens met de buitenkant van je hand (pink) bedienen, waardoor je relatief veel kracht moet zetten. Op termijn zal ik toch eens denken aan ombouwen naar bar end shifters. Upgraditis, weet je wel ? Op de Catrike van een collega-ligger zag ik dat de gripshift op het stuureinde gemonteerd zat: ondersteboven. Misschien is dat ook nog een alternatief.
Op de Trek zijn die gripshifts al jaren geleden vervangen door SRAM triggers, die een veel aangenamer schakelgedrag vertonen. Deze week was het weer tijd om de ketting van die fiets onder handen te nemen. Daarbij merkte ik dat het onderste derailleurwieltje dringend aan vervanging toe is. Ik zal maar meteen die derailleur uiteen halen en een grondig nazicht geven.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen