woensdag 31 maart 2010

bandenkwestie

Tijdens de rit zondag - en ook via allerlei kanalen - leerde ik dat mijn banden een erg beperkende factor zijn wat de snelheid betreft. Toch lijken de meningen verdeeld.
Nu liggen er Schwalbe Marathon Plus op vooraan (35 - 406) met zo'n 5 bar druk erin. Die worden meestal "zeer lekbestendig en ook zeer traag" genoemd. De twijfel is: wat kan ik erop leggen om de snelheid te verhogen en toch niet teveel in te boeten qua lekbestendigheid ? Als je je fiets gebruikt om naar het werk te rijden, kun je lekke banden missen als kiespijn.
De eisen voor een perfecte band zijn welgekend:
  • uitermate lekbestendig
  • lage rolweerstand
  • heel erg slijtvast
  • goede baanvastheid (vooral in bochten schijnt dat belangrijk te zijn)
De diameter is bepaald door de velgen, dus zal het 20" wezen. Wat de breedte betreft heb ik veel speling, aangezien noch de ophanging noch de spatborden snel tegen de banden zullen komen.
Nu lees ik tegenstrijdige berichten hierover: in tegenstelling tot wat algemeen aangenomen wordt, zouden brede banden minder rolweerstand geven !?
Bijvoorbeeld de Vredestein Perfect Moiree schijnt goed te zijn en kan zowel in 47 als in 35 mm - dit laatste is dezelfde maat als de huidige banden. Een Schwalbe Marathon Racer kan ook, in 40 mm.
De breedte bepaalt in elk geval het comfort, aangezien de trike ongeveerd is.
Dilemma dus en nog even bezinnen wat het zou kunnen worden.
Eerst, met de aprilse grillen in het vooruitzicht, de nieuwe schoenen en fietsjas aan een betrouwbaarheidstest onderwerpen. De vorige aankoop - Asics loop- en fietsjas - maakte de belofte van waterdichtheid absoluut niet waar ! Die kostte ook maar de helft van de Trek, maar toch...
Nieuwe schoentjes:


En nieuwe jas:

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen