zaterdag 13 maart 2010

verbouwingen aan de trike

Onlangs vond ik via de site van Actionbent - het Amerikaanse equivalent van Gforcebikes - de montage-instructies voor mijn geliefde trike. Aangezien ik niet echt gelukkig was met de weg die de kabels voor remmen en versnellingen volgen, keek ik dat maar even na. En kijk; volgens Actionbent moesten ze anders lopen ! Waar alle bekabeling boven de dwarsarmen lag en de lak wegschuurde, moest dit volgens hen tussen die draagarmen en de dwarsstang door.
Op de foto zie je de lakschade als gevolg van de vroegere situatie.

Aan de linkerkant ziet het er zo uit:


Ik maakte van de gelegenheid gebruik om de rechterremkabel en de kabel van de achterderailleur uiteen te halen, te kuisen en in te vetten. De remkabel reageert veel soepeler en vastvriezen zal er ook niet meer in zitten (hoop ik).

In het kader van de aanpassingen aan eigen behoefte wilde ik meteen ook de hellingshoek van de zit veranderen. Die stond zo "recht" als mogelijk was en ik wou die wat meer laten hellen. Klinkt simpel, niet ? Even een snelsluiting loszetten, zitje achterover laten zakken en weer vastzetten.
In de praktijk zit dat zitje vastgeschroefd aan de bagagedrager (die anders een eigen leven gaat leiden zodra er wat bagage aan hangt) en daaraan zit dan weer het achterspatbord vast. De hoogte en hoek van de pakdrager moesten anders en ook de afstand tot het spatbord veranderde, waardoor ook het achterlicht én de achterreflectoren moesten verplaatst worden. Nu moet de nieuwe situatie nog getest worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten