maandag 6 december 2010

Gent fietsstad ?

Het sneeuwen begon vorige week dinsdag (of woensdag). En zaterdag, drie dagen later - of vier- moest ik aan de andere kant van onze fietsstad zijn. De auto mocht op stal blijven (nou ja, voor de deur dan) en de stadsfiets werd als vervoermiddel gekozen om tot aan de bestemming te glibberen.

Ons bestuur zei dat ze hun best deden om de belangrijke assen vrij te maken, eerst voor het openbare vervoer, maar ook de belangrijke fietsassen werden onderhouden in de mate van het mogelijke.

Juist.

Dit is Gents trots: de designfietsbrug die Gentbrugge verbindt met de Visserij. Een hoofdfietsas noemen ze dit. Nog eens: dit is op zaterdag; er was al veel tijd geweest om te vegen.


En dit is de Groot-Brittanniëlaan, die de R40 verbindt met het Sint-Pietersstation: het grootste station in Vlaanderen. Let op de netjes gestrooide rijbanen en vergelijk dat met de staat van het vrijliggende fietspad, waar veegmachines op moeten kunnen. In de verte zie je alweer een auto zo geparkeerd dat je het smalle, iets beter berijdbare, strookje moet verlaten. " 't Is maar voor een minuutje ". Ook juist...


Voor alle duidelijkheid: dit was niet overal zo. Er waren zeker twee fietspaden die wel geveegd waren. Gelukkig.

4 opmerkingen:

  1. Oh, dus er waren fietspaden die wel geveegd waren. Welke waren dat dan? Ben wel benieuwd hiernaar...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eén ervan was de Coupure. Die was keurig geveegd, naar ik hoorde. Het andere fietspad ben ik kwijt, maar er is zeker heel hard gewerkt voor de fietsers ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Is het lotje trek of zit er ergens een logica achter? Ik weet het niet, maar ook in Brugge zag ik vandaag de raarste taferelen: ze maken een fietspad sneeuwvrij, maar op de plaats waar het een fietspad op het fietspad rechts aansluit, gooien ze de sneeuw op dat fietskruispunt... Of ze ruimen het eerste deel van het fietspad, maar niet de rest. Of een nieuwe en door het stadsbestuur gepromote fietsas wordt helemaal niet schoongemaakt... Zullen wij die technische diensten ooit begrijpen? Of begrijpen zij het niet? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Eeuwige, ik kan enkele redenen bedenken:
    - de personen die sneeuwruimen fietsen niet
    - splitsing van bevoegdheden (elk zijn eigen stuk)
    - vooral niet nadenken, gewoon de opdracht uitvoeren
    - geen plan om uit te voeren, gewoon wat doen om te kunnen volhouden dat ook aan fietsers gedacht wordt
    Hier is wel iets veranderd: de fietsersbrug en het pad in het aansluitende Keizerspark worden nu met zand gestrooid. Het werkt !

    BeantwoordenVerwijderen