Vandaag, ondanks alle ongunstige voorspellingen (regen, sneeuw, temperaturen rond het vriespunt) besloot ik toch naar het werk te fietsen. De nieuwe derailleurkabel moest toch eens zijn waarde bewijzen en constante regen kon me tonen of mijn aangepaste spatborden nu écht werken zoals het hoort.
De regenuitrusting bestond uit een paar schoenovertrekken, een fleece muts en een fietsbril. O ja, die laatste haalde ik onlangs bij Decathlon: fotochromatisch, met een ventilatiestand en voor een treffelijke prijs (rond de € 25). De Streamer moest de rest maar doen.
Decathlon Aptonia 900 |
Wel: voeten en benen bleven behoorlijk droog, zelfs mijn handen bleven quasi droog ! Enkel mijn gezicht en schouders kregen de regen te verwerken. Indien ik met een behoorlijke vaart (zeg + 20 km/u) door een grote plas reed, voelde ik wel wat spatten net voor het zitje terechtkomen, maar echt niet veel. Die fietsbril is ook echt handig: geen last meer met neerslag die in de ogen terechtkomt. In de regen rijden is echt niet erg.
Helaas: de Hygia Multi remmen weigerden dienst. Vermoedelijk is de remolie weer via één of ander lek verdwenen... Bij het vertrekken vertraagden ze de fiets nog, maar halfweg (toen ik op het werk aangekomen was dus) maakten ze enkel nog wat geluid. Gevaarlijk is dat en meteen het grootste nadeel van gekoppelde remmen: indien de rem niet meer werkt, heb je meteen niets meer ! Morgen, als de fiets weer wat droger is, kan ik dus de oorzaak weer zoeken. Tja, ik had me dan ook opgegeven om die remmen te testen voor de invoerder... Het weerkeren was ideaal om me te bekwamen in de edele kunst der anticipatie.
Toch vind ik dit niet kunnen: de fiets is een gebruiksvoorwerp en ik verwacht dat die even betrouwbaar is als de auto. Betrouwbaarder zelfs, want een fiets is veel minder complex, toch ?
Ook de Sigma fietscomputer gaf er de brui aan. Ik moet het ook nog even nakijken, maar heb wel een vermoeden van de reden: de kabel naar de sensor heb ik moeten verlengen en ik denk dat mijn soldeervaardigheden voor verbetering vatbaar zijn. Onlangs heb ik bij het vervangen van de derailleurkabel wat moeten trekken aan die draden en daarbij zal de verbinding wel gesneuveld zijn. Bij het herstellen zal ik de verbinding overigens niet meer met isolatietape afschermen (dat is niet zo weerbestendig), maar met degelijke krimpkous !
Op de dijk was het aartsdonker deze morgen en ik heb welgeteld één andere moedige fietser gezien. Een heel eind verder, aan het centrum van Eke, kwam ik op de N60 dit tegen:
N60 in Eke |
Ik ben even gestopt om die heren op het gevaar te wijzen dat ze veroorzaakten: op deze gewestweg rijden de auto's 90 km/u en op dat uur (zo rond 8u) is het daar druk. Levensgevaarlijk om dan met de fiets op de rijweg te komen. Ze hebben zich netjes verontschuldigd en hun wagen meteen verzet. Het fietspad is hier overigens behoorlijk smal: de trike past er net op (78 cm dus).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten