zondag 26 december 2010

referentie

Winter, sneeuw, sneeuwellende op de fiets en met de auto. Dus zocht ik even naar hoe het in het fietswalhalla (Kopenhagen) aangepakt wordt.

Kijk: zo kan het ook.


De fietsstad bij uitstek - Kopenhagen - houdt wel degelijk rekening met sneeuw op fietspaden ! Zo te zien is daar vanaf het begin rekening mee gehouden: de fietspaden zijn breed en bereikbaar voor de ruimers en veegmachines. Er is een ruimplan, er zijn prioriteiten naargelang de categorie van het fietspad en bovenal: fietspaden krijgen een voorrangsbehandeling bij het sneeuwruimen !

Op de site waarnaar ik verwijs, wordt op vele plaatsen uiteengezet hoe de aanpak daar is. Het is vrij duidelijk dat volop de kaart van de fietsers getrokken wordt: fietspaden worden met voorrang geruimd en dat meerdere keren per dag als dat nodig is. Er wordt uitgelegd dat de hoofdassen in eerste instantie geruimd worden en daarna volgen, naargelang de rangschikking, de andere paden. Dat is een logische en wenselijke benadering. Hoe moeilijk kan het zijn ?

3 opmerkingen:

  1. En op de afbeelding is ook te zien dat ze op de juiste manier ruimen: met borstels, en niet alleen met zout of schuivers.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Jan.

    Ik kan zeggen dat A'dam / A'veen ook aardig geveegd is. Tenminste de meeste fietspaden.
    Nu net het achterafweggetje dat ík meestal kies ('n eind langs een spoorbaan o.a.) vormt hierop een uitzondering. Maar met een iets aangepaste route moet ik morgen zeker met de FAW op 't werk kunnen komen!

    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mick, op Copenhagenized vond ik nog een artikel, waarnaar ik nog eens wil verwijzen, waarin Groningen, Assen en Amsterdam ook tot de fietstoppers gerekend worden. Qua Belgische steden valt Gent nog net binnen de normen...
    Dat gaat alvast niet over sneeuwruimen ! Ondertussen is de dooi alweer ingetreden, dus binnenkort zijn we weer van die miserie af. Voor even toch.

    BeantwoordenVerwijderen