zaterdag 30 juli 2011

de dokter zegt...

Gisteren reed ik even tot bij Fietser voor een diagnose van de FAW. Op zich rijdt die heel goed, maar die remmen, he. Als er in de regio één bedrijfje is dat ervaring heeft met velomobielen, dan is het Fietser: zij bouwen er tenslotte zelf ook en wel een model dat "iets" sneller is dan de mijne.

De A2 werd met veel enthousiasme de werkplaats binnengehaald en twee man doken erop en erin om na te gaan wat verbeterd kan worden. De "dokters" dus.

Hun diagnose:
  • met de snelheid is niets mis, want ik rijd er sneller mee dan één van hen toen hij er zelf nog een had, dus wat dat betreft is de fiets in orde.
  • de remschoenen zijn te oud. Ze voelen bijna aan als rubber. Nieuwe remschoenen zijn dus een absolute noodzaak. De trommels zijn wel nog zo goed als nieuw.
  • Tegelijk zullen we de remkabels vervangen, om de remmen zo direct mogelijk te laten werken.
  • De ketting is ook "end of life", maar dat had ik al gemerkt. Die moet dus dringend vervangen worden.
  • Het geleidewiel is op. Dat zullen we dan maar mee vernieuwen.
En terwijl ze toch de A2 nakeken, werd meteen de sporing geregeld: bleek 5mm uitspoor te hebben. Niets ergs, maar het kan maar meteen perfect zijn. Ook de kabel van de naafversnelling werd bijgesteld, waardoor de Nexus nu weer een Nexus 8 in plaats van een 7-versnellingsnaaf is. Fijn, want gisterennamiddag toerde ik met zoonlief in de Vlaamse Ardennen, waarbij we een klassieker - de Molenberg - beklommen. Dan kun je wel versnellingen (en liefst zo klein mogelijk) gebruiken ! De topsnelheid werd ondertussen verhoogd tot 55 km/u. Bergaf, wel te verstaan.

Volgende week ga ik weer naar Fietser en dan gaat de A2 onder het mes. Op dat moment zal de ketting vooraan nog wat afgeschermd worden met behulp van een eind kettingbuis en we zullen kijken wat er nog verbeterd kan worden. De FAW is tenslotte ongeveer 15 jaar oud en in velomobielland is in die tijd wel een en ander geëvolueerd, dus misschien, heel misschien, kunnen enkele van die verbeteringen ook gebruikt worden in een oudere fiets.

O ja: hun oordeel over de FAW. Het is zeker niet de snelste fiets, maar met voorsprong de comfortabelste.

2 opmerkingen:

  1. de molenberg met een velomobiel !!! wist niet da het mogelijk was.
    Terug een uitdaging op mijn lijstje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wel, een optie waarschijnlijk: een doortrapperstocht vanuit Gent die tot daar gaat. Dan heb je meteen die uitdaging.

    BeantwoordenVerwijderen