vrijdag 4 mei 2012

Eindelijk !


Ik hou van Vredestein Perfect Moirees. Nu ja: ik rij er graag mee. Ze benaderen het ideaal voor eFAW: behoorlijk snel, lekbestendig, goede wegligging, hoge slijtageweerstand en ze kosten niet eens veel. De nadelen - draadband en relatief hoog gewicht - spelen geen zo'n grote rol: eFAW is op zich al niet echt licht. Voor wie wel een lichte band zoekt: een 20" PM weegt om en bij de 600 g, terwijl een Durano in dezelfde maat geen 200 g op de weegschaal toont. Op drie banden scheelt dat dus ruim 1 kg !

Het probleem tot nu was dat die banden in de regio niet te vinden zijn (of ik vond ze toch niet) en kijk: nu verdeelt Fietser.be ze. Kostprijs amper € 20 voor een band.

Perfect gewoon ! Eén probleempje echter: de band is niet meer weer te vinden op de Vredestein-site. Uit productie ?

10 opmerkingen:

  1. Wat ik mij afvroeg: Is gewicht nou echt nog zo belangrijk in een E-FAW?

    Die E betekent toch dat de fiets Elektrisch wordt ondersteund?

    Of is dit zo'n systeem dat stopt bij 25km/u en moet je daarna toch gewoon zelf alle kilo's in beweging houden? Zo ja, wat is dan toch de beweegreden geweest om er door de "toevoeging van de E" zo'n betrekkelijk zware fiets van te maken?

    Deze vraag komt puur voort uit een gezonde nieuwsgierigheid en is niet oordelend bedoeld.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor mij is dat gewicht niet belangrijk: op een fiets van pakweg 40 kg komt het er echt niet op aan. Veel belangrijker is mijn ervaring dat ze heel lekbestendig zijn: een snelle band die om de haverklap lek is, doet je veel meer tijd verliezen. Die vermelding van het gewicht zette ik er enkel bij omdat dit voor anderen van belang kan zijn.

      En neen, het is niet "zo'n systeem", maar daar wens ik op de blog niet echt op in te gaan, om evidente redenen. Wil je er meer over weten, dan mail je me beter rechtstreeks ;-)

      Verwijderen
    2. Hey Wim; (en evt. ander E-geïnteresseerden)
      Kijk eens op de volgende blogs:
      http://kees-rookus.blogspot.com/
      De Sunrider heeft een typegoedkeuring en rijdt met een bromfietsplaatje (is dus geen fiets meer en moet zich ook als zodanig gedragen)
      en
      http://velotejo.blogspot.com/2011/07/strada-e-powered.html
      Is heel handig met de soldeerbout en computer en heeft de Strade E-Powered gemaakt. Met nadruk op Power. (Inmiddels al weer ontmanteld)
      Net zo simpel als een snor Scooter opvoeren.
      Meer dan 240W is dus niet verboden in Nederland, er zijn zelfs 400W en meer e-motoren te verkrijgen via Alligt in Dronten, alleen het is dan geen fiets meer voor de wet. Dat betekend in Nederland dat je altijd tussen de auto's rijdt in de stad en sommige mooie fietspaden niet toegankelijk zijn.

      Verwijderen
  2. Ik kan je verzekeren dat PM's ook regelmatig lek kunnen gaan. Ik heb mijn rechterband al 5 x moeten verwisselen in minder dan 1000 km.

    Het is maar net wat er op de weg ligt waarschijnlijk....

    Arjan

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ Jan Goddemaer, Een lichte band betekent over het algemeen wel een beter contact met de weg en vaak ook comfortabeler. Daarnaast is het wel de massa die je in beweging moet krijgen.
    Dus in die zin heb je je banden het liefst zo licht mogelijk maar ben het met je eens qua lekbestendigheid maar ook comfort speelt een rol en ik vind zelf de PM een goed compromis tussen beide.
    Heb sinds vandaag een Kojak onder mijn open ligger dus ben benieuwd hoe lang die lekvrij blijft..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar heb je ook gelijk in. Een FAW is geveerd, zoals elke velomobiel (en veel liggers) en dan is het van belang om het onafgeveerde gewicht zo laag mogelijk te houden. Zoals je zelf ook zegt, is de PM een goed compromis tussen heel wat factoren.
      Op het voorbije ligfietstreffen waren het voornamelijk Kojaks die voor lekken zorgden en ook op de Gforce had ik er geen zo'n goede ervaringen mee, maar dat kan ook weer pech zijn.

      Verwijderen
    2. Goede argumenten, Maar het rijtje is nog niet kompleet naar mijn idee.
      Samenstelling van het rubber/compound, antileklaag en wangdikte.
      Daarnaast zijn er nog indirecte argumenten aan te dragen zoals diameter band en soort binnenband. Zelfs de manier van band omleggen heeft nog invloed op de 'betrouwbaarheid' of lekbestendigheid van een band. Ook temperatuur en vochtigheid doen een duit in het zakje. Dan nog rijstijl, totaalgewicht voertuig en soort wegdek, hoe hard pomp je ze op.

      Een van al deze onderdelen alleen kan niet doorslaggevend zijn op een speciale eis, wens of verwachting van de berijder.

      Deze winter voor het eerst met PM's (20 en 26 inch) gereden. Eerst schreeuwde ik het uit van ellende wat een trage, bonkige rot banden! Ik kwam van F-Lites af.
      Nu het warmer(!) is en de nodige km's er afgesleten zijn ben ik sterk bijgedraaid. Niet dol enthousiast, maar mijn oordeel is nu milder: het zijn betrouwbare niet al te snelle banden. Niet verkeerd. Je moet ze zeker niet te hard oppompen (4 bar) voor meer comfort en wegcontact. Ik laat, ze zeer tegen mijn verwachting in, zitten deze zomer. Eigenlijk best wel tevreden.

      In vergelijk met dunne lichte Kojaks(mijn favoriet) of super dunne Durano's maakt het elkaar niet zo veel in betrouwbaarheid bij mij. Gem.zo'n 1500 km per lek. De dunne bandjes zijn echter veel lichter en dat merk je toch elke keer weer bij het optrekken. Alleen ga je na verloop van tijd wennen aan het karakter van de banden die er onder liggen. Het verschil komt pas weer boven na een bandenwissel.

      Voor een E-FAW lijkt mij et dus een uitstekende keuze die PM, maar er zijn ook andere banden geschikt zoals Marathon+ oid. Het gewicht is in deze dus ondergeschikt bij acceleratie door de E ondersteuning. Lagere druk geeft weer meer comfort en betere road holding. Door het hogere eigengewicht van de fiets is het hogere gewicht van de band ook niet zo'n probleem bij het afveren.

      Sorry, toch weer een lange reactie geworden.....

      Verwijderen
  4. Even inhaken op de opmerking over dat de Perfect Moiree niet meer op de vredenstein website staat. De Perfect Moiree staat er nog wel op (tweewieler, tour/trek/city, Moiree), maar word voor zover mijn informatie reikt alleen nog in 26" en 28" gemaakt. De oude 20" DD uitvoering kan ik in elk geval niet meer bestellen ontdekte de leverancier een kleine maand terug.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de correctie. Dit was wat ik eigenlijk bedoelde. Dat wordt binnenkort zoeken naar een alternatief !

      Verwijderen
  5. Hoi Jan,
    Om het hiaat id kennis van Wim (bovenste reaktie) op te lossen zou je ook een label "electromotor FAW" kunnen aanmaken.
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen