Alweer niet lig- maar vouwfietsgerelateerd.
Wie fietst, heeft nood aan bagagecapaciteit, al is het maar om wat proviand mee te nemen. Voor functioneel fietsen is het meestal wat meer dan enkel dat. Als je boodschappen doet, moeten de boodschappen natuurlijk mee kunnen. In andere gevallen kan het werkmateriaal zijn (gereedschap, laptop, ...) of gewoonweg regenkledij voor onderweg.
In eerste instantie kun je dat oplossen met een rugzak, maar echt comfortabel is dat toch niet. Op een bukker of ligfiets hang je dan een set fiets- of banaantassen aan de bagagedrager (of het zitje) en het is opgelost. Bij een vouwfiets werkt dat niet: waar blijf je met die tassen als je de fiets opvouwt ? Stel je voor: een set fietstassen in één hand en de vouwfiets in de andere ?
Birdy biedt lowriders aan, om fronttassen te kunnen meenemen, maar dat doet niets af aan het basisgegeven. Een vouwfiets en bagage, da's tegenstrijdig. Bij Brompton is dat handig opgelost met de optionele voortas, maar dat is enkel bij Brompton. (wel een sterk punt van het merk)
Toch moeten er oplossingen zijn. In eerste instantie dacht ik hierbij aan een tas voor op de bagagedrager. De Ortlieb Trunk Bag leek me wel wat, maar bij het passen bleek dit niet te lukken: de afstand tussen bagagedrager, zadelpen en zadel zat niet goed.
Voorlopig loste ik het op met een bagagedragertas van Agu (Yamaska Rack Pack 475). Die kan netjes op de drager blijven zitten terwijl de fiets opgevouwen is.
Het nadeel is dan weer dat het volume beperkt is. Een laptop krijg je er zeker niet in. Een trui wel - dat testte ik al -, een fototoestel (reflexcamera zelfs) ook en in de "smileys" past een brood net (ook uitgetest).
Moet er meer mee, dan ben ik aangewezen - toch weer - op een fietstas. Bij Ortlieb kun je dan het vouwprobleem aanpakken door de optionele rugdrager erbij aan te schaffen; zo wordt de fietstas een rugzak en heb je toch de handen vrij.
De Birdy vormt hier wel een probleem: de achterbrug is geveerd en op de bagagedrager zijn er geen tasafhouders, dus schuurt de bewegende beugel van het spatbord continu tegen de tassen.
Of voor die weinige keren dat er meer mee moet, zou het dan toch een rugzak kunnen worden.
Volgens mij moet zelfs in Belgie wel een dealer van het merk "fastrider" beschikbaar zijn. Loop daar eens binnen met vouwfiets en vraag om een demonstratie van het FLQC systeem. Het briljante is dat je met een draai aan een sleuteltje, en een tilbeweging de hele tassenset in een keer van de bagagedrager kunt halen. Dus geen geklooi met lastige lusjes.
BeantwoordenVerwijderenAnder alternatief als je echt veel bagage mee wil zeulen, zijn de diverse vormen van fietskarren. Maar of je een fietskar wilt trekken met een vouwfiets is een geheel andere vraag denk ik.
Nico, een belangrijk probleem is hiermee niet opgelost: waar blijf je met die tassen op het moment dat je een opgevouwen fiets mee wil nemen ? Zeg maar: op de trein bijvoorbeeld.
VerwijderenEn een fietskar trekken ? Dan neem ik wel mijn toerfiets; die is daar beter op voorzien.
De Yamaska Rack Pack 475 is eigenlijk een fototas, dus dat de reflexcamera erin past is niet heel vreemd. Ik heb hem ook, het is een prima toptas op een smallere bagagedrager (zoals bijvoorbeeld op een Nazca Fuego).
BeantwoordenVerwijderen