dinsdag 24 september 2013

5,5 miljoen

Dat is het aantal personenwagens dat nu in België rond zou rijden, hoorde ik hete voorbije weekend in het nieuws. Anders uitgedrukt: meer dan 1 personenwagen per 2 inwoners...
Tel daarbij nog de bestel- en vrachtwagens en we komen bijna aan 1 auto per Belg!

En dan komt de verantwoordelijke minister vertellen dat het ontstellend is dat de meesten hun auto ook gebruiken voor verplaatsingen van minder dan 2 à 3 km, dat ze om een straat ver een brood te halen of naar de kapper gaan in de auto stappen... Niet moeilijk, met een overheid die al decennia de rode loper uitrolt voor de autobezitters, maar verzuimde (goede) fietsroutes aan te leggen en op vele plaatsen zelfs geen voetpaden voorziet.

Dan heb je nog de autolobby, die al een eeuw ervaring heeft in het propageren van zijn producten. Je moet de reclameboodschappen van de autoboys maar eens goed analyseren: het gaat puur om emoties. "Sportief" bijvoorbeeld: hoe kan een auto sportief zijn? Heeft die een goede spiertonus, een snelle recuperatie ? Of "verleidelijk". Hoezo? Een verbrandingsmotor ingebouwd in wat blik en kunststof en met wielen eronder om die motor (en de inzittenden) te transporteren.
Altijd weer gaat het om emoties, waarbij de essentie telkens is dat een auto je gelukkig maakt.

Nou: als er elke dag een paar miljoen op de baan zijn en iedereen geduldig (of minder geduldig) overal in de file aanschuift, kwistig fijn stof en andere kwalijke dampen uitwasemend, dan kan ik daar toch niet gelukkig van worden!

Weet je: ze hoeven zelfs niet te rijden. Stel je eens voor welk een immens areaal aan grondoppervlak nodig is om die massa te stallen. Denk in een gemiddelde stad eens 50% van die auto's weg en probeer je dat beeld voor ogen te halen. Hoeveel plaats komt er niet vrij?

Jazeker: auto's zijn nuttig. Om lange afstanden te overbruggen bijvoorbeeld, of om grote volumes en gewichten te vervoeren. Maar om naar de slager te rijden? Naar de kapper?
Moeten we daarvoor allen een eigen auto bezitten? Dan is de vraag: is die auto er omdat we hem nodig hebben voor de verplaatsingen of eerder om te tonen dat we er rijk genoeg voor zijn?

Het bezit van een auto wordt als evident beschouwd, "want het is toch zo gemakkelijk". En een fiets? Dat dient om de zondag, als de zon schijnt en het warm genoeg is, even een wandelingetje te maken.

Kijk hoever de autolobby het geschopt heeft: ze maakten hun ideaal tot het onze. En de meesten onder ons lopen braaf mee in dat credo. Wie het niet doet, is een weirdo, een wereldvreemde, een eco-fundamentalist, in elk geval iemand die de economie om zeep helpt. Bizar: men ziet een auto als economie-bevorderend en vergeet gemakshalve wat diezelfde auto de gemeenschap kost: verkeersinfrastructuur (maar dat zet mensen aan het werk), doden en invaliden door ongevallen, een kortere levensduur door de uitwasemingen van de verbrandingsmotoren, verminderde gezondheid door het stilzitten, ... dat alles wordt onder de mat geveegd.

5,5 miljoen auto's in een land met minder inwoners dan de stad Parijs... Niets om trots op te zijn.

16 opmerkingen:

  1. Ik had eerst op de radio gehoord dat er 7 miljoen auto's waren in België.
    Dit weekend hoorde ik ook dat het er "maar" 5,5 miljoen waren.
    Betekent 5 auto's op 10 mensen.
    Er was ook een gesprek over een stad in THE USA:
    7 auto's op 10 inwoners.
    70% van de ruimte in gebruik door de auto.
    Maar er was geen ochtend en avondspits.
    Maar voor je juicht, spits 24/24 uur.

    Er werd geëindigd met: er zit nog rek op.
    Maar dat laatste, had ik het gevoel, werd gezegd met een wrang gevoel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Volgens deze gegevens http://www.compendiumvoordeleefomgeving.nl/indicatoren/nl2086-Personenauto%27s-per-gemeente.html?i=15-103 is in Nederland In de grensgebieden met België het aantal auto's per inwoner per gemeente het grootst. Een verklaring daarvoor? Ik weet het niet... Op diezelfde kaartjes zie je overigens ook dat het autobezit in de steden in NL lager is dan op het platteland....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is in België ook zo. Het lijkt me ook logisch: in een stad kun je moeilijker je auto kwijt (parkeerplaats is duur en beperkt aanwezig), in Gent bijvoorbeeld is er een voetgangerszone van 35 ha, de verkeersdensiteit is sowieso hoger (centrum voor tewerkstelling) en je verliest er dus veel tijd. Mobiliteitsstudies toonden recent aan dat het gemiddeld aantal autoloze gezinnen in grote steden beduidend hoger ligt dan erbuiten en dat lijkt me evident.
      Wat die grensgebieden betreft: als ik in Zeeuws-Vlaanderen kom, merk ik dat er heel weinig tewerkstelling is. Wie daar woont, is in veel gevallen verplicht een flink eind af te leggen naar het werk. Dan is een auto logisch.

      Verwijderen
  3. Ik moet ff denken aan de reclame van mercedes die regelmatig te zien is op de VRT.
    Ze duurt telkens maar een 5 seconden, daarin wordt de illusie gewekt dat het fantastisch rijden is in een natuurlandschap waar je helemaal alleen bent.
    Je zou denken wie trapt daar nu in, maar aangezien de reclame wel gemaakt werd, zal ze nog werken ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat een auto als een economie-bevorderend object wordt aanzien klopt ook.
    Ik ben wel degelijk al meerdere keren voor gierige pin uitgemaakt, de enige reden was dat ik geen auto had.

    En over de snelheid van de auto kan in stedelijke gebieden ook wel wat gezegd worden.
    Gisteren in centrum Destelbergen rond 22.30, 2 auto's komen achter mij tergend traag naar mij toe, zelf rij ik aan een 25 km/u. Eens ze me ingehaald hebben (geen tegenliggers maar wel wat bochtig) moet ik vertragen tot 20-23 km/u of ik knal gewoon in de achterste wagen zijn g*t. Daarna was het maar dat het net groen werd toen we aan de lichten aankwamen, of ik was er doodleuk nog eens voor gaan staan wachten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Achja, ik werd gisteren nog nagewezen door een paar mensen vanuit een porsche cayenne maar helaas voor hun stonden ze enorm vast in de file en ik fietste er mooi zo langs met mijn Mango :)
    Sowieso denk ik bijna dagelijsk wel: waarom doen mensen zichzelf dit aan, al die files, luchtvervuiling, ruimtegebrek etc en daar betaal je ook nog de hoofdprijs voor. En inderdaad wat je aanhaalt over het 50% minder blik in de steden: Zoek maar eens foto's van voor 1950 op op internet over hoe steden er toen uitzagen: Wat een brede wegen overal! Maar nee, de wegen waren niet breder, er stonden niet overal auto's geparkeerd! Zelfs in de wijk waar ik in de jaren 80 ben opgegroeid zie je dat de straten tegenwoordig bomvol staan met auto's terwijl vroeger de parkeerhavens genoeg waren maar nu staat het blik overal langs de stoep geparkeerd, zijn er overal noodparkeerplaatsen bijgemaakt, zijn er bomen tegen de vlakte gegaan etc. Allemaal om maar de auto te faciliteren. Zonde.

    Nee wat dat betreft mag het allemaal wel een heel stuk minder met dat blik overal. Gelukkig zie je dat de jeugd al stukken minder interesse heeft in auto's en autobezit.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Toevallig las ik en in de krant en in het blad KIJK dat het aantal JONGEREN in steden met een rijbewijs gestaag daalt.

    Blingbling als een dure smartphone, mobiele abonnementen e.d. zijn voor stadsjongeren veeeeeeeel belangrijker dan een rijbewijs halen. Het blad KIJK vorziet dat met de snel voortschrijdende techniek waarmee auto's steeds autonomer zelf handelen dat er binnen 20 jaar een huurauto zonder bestuurder voor komt rijden op verzoek ( van je smartphone of diens toekomstige opvolger uiteraard ) Geen rijbewijs meer nodig. Geen autobezit meer nodig. Je besteld een auto alleen als je hem nodig hebt. Hij rijdt ook weer weg als je uitstapt, dus geen parkeerproblemen meer.

    Tot die tijd echter is het geen verbetering want wat rijden die jongeren ? Stinkscooters....ook een soort oplossing voor parkeerproblemen sinds ze minder ruimte innemen ( maar het hele centrum staat er toch mee geblokkeerd ) maar oneindig veel vuiler in fijnstof, roet en PAK's dan een auto met een veel grotere motor. Door onvollediger verbranding. Electrisch zie je die nog nauwelijks. Helaas.

    Fietsen kost tijd Jan...dat past niet meer in de jachtige samenleving. Zelfs ik moet om te fietsen bewust tijd ervoor reserveren ( rekening mee houden dat ik met de fiets wil ) anders moet ik naar de auto grijpen. Verschil op 5 km is zeker 10 minuten eerder met de auto. Op 11 km een kwartier. Was fietsen nou net zo snel, dan zou de weerstand op die te pakken stukken minder zijn. Dat bewijst de populariteit van de scooter in de stad.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. "Fietsen kost tijd" hangt af van de omstandigheden. Ik woon aan de stadsrand. Toen mijn ex van hier naar het centrum fietste naar het werk, legde ze exact dezelfde afstand af als een collega die met de auto ging. Die deed er steevast langer over en ze had dan nog de luxe te beschikken over een bedrijfsparking!
      Op mijn route gaat het zonder twijfel sneller met de auto (onder normale omstandigheden), maar wie wat zorg draagt voor zichzelf moet er dan nog de tijd bij rekenen om aan conditietraining te doen. Ik combineer beiden. Dat is wel een andere redenering natuurlijk.

      Verwijderen
    2. O ja: wat is het besluit over die switch bij de jongeren? Niet het milieu, de samenleving of hun gezondheid spelen een rol, maar enkel het economische aspect (tijd en geld).

      Verwijderen
    3. Jongeren wonen vaker in steden en daar is de auto minder praktisch. Autorijden en autobezit kost klauwen met geld en dat geven jongeren liever uit aan mobieltjes en andere gadgets en daarnaast is de status die de vorige generaties toeschreven aan hun auto veel minder belangrijk, die hangen jongeren meer op aan het merk mobieltje en schoenen dat ze hebben dan aan het merk auto dat ze rijden.
      Ook rijden jongeren minder snel even naar iemand toe, ze kunnen die persoon immers ook whatsappen, bellen, smsen, skypen, facebooken, etc.

      En tja of de auto sneller is, als je het afzet tegen wat de auto kost dan is de auto een takketraag vervoersmiddel. Rekenvoorbeeld?
      Stel ik verdien 10 euro per uur, ik doe met de fiets naar het werk rijden een uur t.o.v. een kleine drie kwartier met de auto , dan zou je zeggen dat het mij een half uur kóst elke dag door voor de auto te kiezen. Helaas is dat niet helemaal waar.
      Ik rij namelijk 44km per dag per fiets. Een rit die me met de auto (alles meegerekend: onderhoud, brandstof, afschrijving etc) ruim 17 euro zou kosten. Per week scheelt me dat dus 88 euro ofwel: bijna 9 uur werken terwijl het me maar 2,5 uur kost aan extra tijd.
      Kort gezegd: 1 dag in de week werk je om je auto te betalen.

      Verwijderen
    4. En toch blijken miljoenen, letterlijk: miljoenen, Belgen die auto onmisbaar te vinden. Onmisbaar als transportmiddel, onmisbaar als statussymbool en onmisbaar als individueel bezit.
      Het is een bizar bondgenootschap: vorig jaar bleek uit onderzoek dat elke auto iedere Belg - of die nu een auto heeft of niet - €950 per jaar kost. Automobilisten fulmineren tegen taksen en accijnzen, maar worden dus in realiteit gesponsord. En toch worden ze door de staat, waar ze handenvol geld aan kosten, in de watten gelegd.

      Verwijderen
  7. ik zie er hier van een 500 meter verder met de wagen vertrekken voor de 2 kinderen van school te halen .
    ik ben sneller te voet heen en terug van die school tegen dat zij haar haar wagen (9/10 keer fout ) geparkeerd heeft . alsook een die de 30 meter (niet overdreven kan het op kaart laten zien ) naar de glasbak rijd en achterwaard terug )
    paar voorstellen
    tijd voor de kleine pietjes compensatie tax . alle personenwagens met een motor groter dan 1600cc en 100 pk gwoon een 0 achter de wegentax erbij .
    firma wagen ok maar dan vanvoor tot vanachter reclame van de firma erop .
    luxewagens voor de directie niet meer aftrekbaar van de belastingen .
    veel zwaardere boetes en verantwoordelijkheid voor bestuurders .
    een vrachttrein van grens duitsland naar calais zodat al die transit nest naar de UK hier van de banen blijft ( en ze gaan er waarschijnlijk sneller staan ook ) .

    bij mij scheelt het deur tot deur een uur per dag tegen over de moto . maar kost minder ,is leuker , is ont of inspannerder naar keuze .

    en kwa economisch aspect elke km afgelegt door een wagen kost de staat nog steeds geld .

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Om te fietsen moet je tijd nemen? Dat kan zijn, maar als ik mensen hoor die snachts bvb uren zitten te chatten of spelletjes spelen op facebook (of de hele avond kastje kijken)? Dat is voor mij veel meer weggegooide tijd dan je (niet eens altijd) extra genomen tijd om je fietsend te verplaatsen.
    En jongeren die niet voor de auto gaan? Er zijn er die het milieubewust doen. Maar de meeste echt wel financieel bewust. Ik heb al verhalen gehoord dat jonge koppels (zelfs een met een kind) konden kiezen, ofwel samen wonen maar dan zonder auto, of een auto en niet samen wonen (behalve bij een van de ouders). Want financieel gingen auto en gaan samenwonen (en huis kopen nog minder) helemaal niet. En als er dan een auto zou zijn, dan is nog een op een andere manier aangewezen om te gaan werken. Zo hoorde ik wel eens dat ze dan gaan voor 2 (duurdere) vouwfietsen (met een kinderkar bij het hebben van een kind). Een fiets is minder duur dan een auto en beide had de mogelijkheid zich te verplaatsen, in tegenstelling tot het hebben van 1 auto. Wat er dan gebeurt als het financieel een stuk beter gaat weet ik niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar een stinkscooter is helemaal niet duur Ronny, een fors stuk sneller dan de fiets en in een drukke stad ook nog sneller dan de auto, maar absoluut uit milleu oogpunt een veel grotere ramp dan de auto.

      In de garage van mijn werkgever is het aantal auto's in een paar jaat gezakt en staat het nu letterlijk VOL met grote aantallen brom en snorscooters. Die zijn mateloos populair door hun lage kosten en verbruik en grote snelheid door een stad. Behalve als je erachter moet rijden.....of weet dat deze dingen onvolledig verbrande uitlaatgassen produceren die enorm veel schadelijker zijn dan die van een auto, die inmiddels stukken "schoner" zijn geworden door strenge motormanagements eisen, roetfilters en kathalysators.

      Electrisch is in Nederland trouwens alwee op zijn retour omdat de regering de belastingvoordelen ervan flink verminderd heeft, voordat de electrische auto tot wasdom kon komen. Een enorm gemiste kans vind ik. Misschien dat autohaters en milieucritici de electrische oplossing een schijnoplossing vinden, maar doorgaan op de fossiele weg is veel erger en dat gebeurd...nu.

      Ik voorzie dat fietsen alleen populair zal worden als brandstof onbetaalbaar wordt, gewoon omdat men dan niet anders kan, maar de scooter met een verbruik van 1:50 is aantoonbaar dan weer een tijdelijke ontsnapping om niet te hoeven fietsen. Dat lage verbruik is misleidend, ze zijn gruwelijk veel schadelijker dan een moderne auto.

      De enige oplossing uit millieu oogpunt kan zijn transport voor de massa met een motor die niet ( indirect) vervuild. Mensen gaan niet massaal hun gemotoriseerde transport laten staan voor de fiets. Het is een realiteit.

      Verwijderen
    2. Die jonge mensen die samen voor 2 vouwfietsen gingen deden dat bewust omdat ze beide de fiets konden gebruiken in combinatie met trein en bus. En deze die een kind had/heeft, beide een trekhaak aan de fiets en degene die tijd heeft of eerst thuis komt kan het kind gaan ophalen. En ze gingen niet meteen naar een goedkoop model, maar naar het dure segment om een betrouwbare fiets te hebben. In dit plaatje past een "stinkscooter" niet.

      Verwijderen
    3. Ik vermoed, ben het eigenlijk vrij zeker, dat dit nog altijd uitzonderingen zijn. De meesten kan het milieu gestolen worden, dus milieubewuste keuzes maken zit er dan ook niet in. Fietsen is lastig en als de auto een probleem wordt, door files en/of parkeerproblemen, zal een scooter inderdaad een makkelijke keuze worden. Hoewel er hier op het werk amper met de scooter of motor komen. Dat ligt natuurlijk ook aan de bereikbaarheid (ver buiten de steden): dan is een auto het makkelijkst.
      Het blijft zo dat 5,5 miljoen auto's voor 10 miljoen Belgen ongelooflijk veel is en absoluut niets om trots op te zijn.

      Verwijderen