maandag 23 september 2013

Accumiserie

Helemaal in het begin, een maand of twee na de aankoop van de Alleweder, bouwde ik die om tot een hybride velomobiel. Daarvoor werd een Cyclone- elektromotor ingebouwd voor de trapas. De energie komt van een Cyclone 24V 16 Ah LiFePo4 accu en de stroomtoevoer wordt geregeld met een "handgas".

De motor en het handgas werken sindsdien feilloos. De accu, dat is een ander verhaal. Fietser.be kreeg hiervoor absoluut geen ondersteuning van Cyclone en wellicht was ik één van de laatsten die bij hen een accu van dat merk kon aanschaffen: daarna schakelden ze om naar een Europese leverancier, om van die ellende af te zijn.

Wat is nu het probleem? Een LiFePo accu is wel iets anders dan zo'n NiMh celletje dat je gebruikt om een batterijlamp van stroom te voorzien.
Deze 16 Ah/24V accu is samengesteld uit 8 paren 8000 mAh cellen. Dat zijn platte pakketjes, telkens per twee gekoppeld om aan 16 Ah te raken en elk paar is dan weer verbonden om aan 24V te komen.

Om dat alles te regelen, wordt het geheel gecontroleerd door een "BMS" ofte battery management system. Dit controleert o.a. bij het laden de spanning van elk paar cellen. Zodra een paar de maximale spanning bereikt heeft, stopt het systeem de lading en zorgt het ervoor dat de lading van dat paar vermindert tot hetzelfde niveau als bij de anderen (balanceren). Dan wordt weer verder geladen tot alle cellenparen aan de maximale spanning komen (29,2 V).

Het bizarre is dat in de lader óók een spanningsregeling zit. De eerste lader die ik meekreeg, stopte de stroomtoevoer bij 28,5V. Daardoor raakte de accu nooit volledig geladen.

Het BMS zorgt ook voor het afsluiten van de stroom indien teveel stroom gevraagd wordt (in ampères uitgedrukt) of indien de spanning te laag wordt. Dit alles dient om het accupack te beschermen.
Dit is de theorie. In de praktijk blijkt de Cyclone controller dat balanceren niet uit te voeren, of toch niet zoals het hoort. Die stopt simpelweg de lading zodra in één cel de maximale lading gemeten wordt. Ook de minimale spanning staat vrij hoog ingesteld. Hierdoor haalde het pak nooit de opgegeven 16 Ah.
Ook hierdoor is de cellen geen lang leven beschoren.

Omdat Fietser.be niet kon rekenen op ondersteuning van Cyclone, kreeg ik een hele poos terug een defecte 8 Ah accu mee, waarvan ik de goede cellen kon recupereren. Het BMS was daarin ook defect.

Deze week was de capaciteit van de accu gezakt tot 6 Ah. Vervelend: zo lang geen 3 Ah verbruikt is, kan niet opnieuw geladen worden. Voor mijn woonwerkrit ligt het verbruik meestal rond 2,5 Ah, maar dat hangt uiteraard af van de omstandigheden, dus moet ik, met zo'n beperkte capaciteit, goed rekenen. Dus maakte ik het pakket open om de staat van de cellen te bekijken. Moeilijk is dat niet: je ziet letterlijk waar het fout loopt.


Blauw omcirkeld is het BMS - de stuurelektronica - en rood omcirkeld de defecte cellen. Doordat de capaciteit van deze cellen erg laag geworden was, raakten ze overladen en zo ontstaat gasvorming. Dat is precies wat het BMS moet voorkomen, omwille van de veiligheid. De folie rond zo'n cel is onwaarschijnlijk sterk, maar uiteindelijk kan de gasdruk zo hoog oplopen dat de cel letterlijk ontploft.

Deze cellen werden zaterdag dus nog maar eens vervangen.

Het nieuw samengestelde accupack werd dan weer aan de lader gehangen, maar die stopte al bij een (onbelaste) spanning van 27,1V. Dat betekende dat de volgende zwakke schakel het begeven had: een andere cel...

Met andere woorden: twee jaar na de aankoop is de accu (aankoopprijs € 550) stuk. Dit is hoogstwaarschijnlijk vooral het gevolg van
  1. een slecht functionerend BMS
  2. een niet voldoende compatibele lader
Het lijkt erop dat Cyclone wat elementen verzamelde (cellen, BMS en lader), daar zelf iets mee samenstelde, maar ofwel onvoldoende zorg besteedde aan de kwaliteit ofwel onvoldoende beslagen was in de materie.

Nu kan ik dus ofwel op zoek gaan naar wat identieke cellen (prismatische LiFePo4 cellen) ofwel naar een andere accu. Bijzonder vervelend, want bij Flevobike wordt momenteel de bestelde e-Orca geassembleerd, dus een nieuwe accu kan ik nog drie maanden gebruiken.
Anderzijds: eFAW verkopen met een slechte accu, dat kan ook niet en tenslotte moet ik de velomobiel ook nog gebruiken.

Zonder accu verder rijden kan ook, maar dan is een oude Alleweder niet echt de aangenaamste velomobiel in de stadsrand.
Gelukkig is het deze week aangenaam zacht en droog weer: de Kobra zal weer heel wat kilometers afleggen!

6 opmerkingen:

  1. Misschien kan ook opteren voor modelbouw accu.
    Het vermogen zal iets minder zijn maar de prijs ook.
    Een 8S 5000mAH vind je al voor 100€: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=36077
    Je kan er dan ook natuurlijk 2 meedoen.
    opladen dan met een gepaste lader.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__12104__HobbyKing_ECO8_150W_7A_8S_Bal_Dis_Cyc_Charger_w_acc_.html

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dat is redelijk balen

    ben je zeker dat de bms el voor lifepo4 is en niet voor li-poly prismatic .

    heb ook al die fout bijna gemaakt .
    en zijn de cellen in de juiste volgorde op de bms aangesloten
    deze is een der betere geprijsden maar dan moet je een volledige nieuwe set hebben .
    http://www.ev-power.eu/LiFePO4-small-cells/

    ik heb nog een gerecycleerde set liggen ( was een 36v set met 2 defecte cellen )
    inc bms ( de juiste ) maar zou eens moeten zien voor een lader ervoor ( denk nog wel ergens een 30 volt 2a te hebben ) cellen zijne individueel geladen met een deftige lader voor het pak te maken )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wel, het ging om een door Cyclone geassembleerd pakket. Ik mag hopen dat ze er een correct (maar niet goed afgesteld) BMS inbouwden. ASAP bouw ik de nieuwe cellen in (zie berichtje verderop) en dan kan ik weer verder.

      Verwijderen
  3. Voor problemen als deze maak ik gebruik van de kennis van een specialist.
    Dit bedrijf heeft me al een aantal keren uit de brand geholpen voor een schappelijke prijs.
    Als je wilt stuur ik je het adres.
    vr.gr. Bram

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik liet een drietal jaar gelden een nieuwe batterij voor (toen nog) eWAW019 samenstellen bij BatteryStreet. Voor de helft van de prijs van een nieuwe was ik geholpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ho, er is een "deus ex machina" opgedoken. Brecht, van Fietser, liet me weten dat hij nog identieke cellen liggen heeft. Die moet ik maar gaan halen om de accu weer operationeel te krijgen. Dat is de eenvoudigste/goedkoopste oplossing.

    BeantwoordenVerwijderen