Op verzoek van Quemo en enkele anderen startte ik een aantal maanden geleden met Strava. Zo konden de aangesloten velonauten zien wat in Vlaanderen met een Orca gedaan wordt.
Op zich verloopt dat vrij eenvoudig: app installeren op de smartphone en activeren bij het starten van een rit. Nadien maak ik, bij thuiskomst, een wifi-verbinding en de ritten van die dag worden meteen geüpload. Nadien kan ik, via de website, de naam van de rit en wat andere zaken wijzigen. Meer is er niet aan.
Maar: sinds een recentere update blijkt dat mijn oude smartphone (Sony Ericsson Xperia X10i met Android 2.3) niet meer met Strava overweg kan. Geen nood: je kunt op de Strava-site ook gpx-files uploaden. Dat betekent dan de Oregon 450 aan de pc koppelen, de tracks overzetten, de juiste tracks eruit halen (datum zoeken) en uploaden. Op die manier wordt het wel heel wat meer werk, want in een huishouden zijn soms wel andere zaken te doen.
Daarenboven blijkt Strava halsstarrig te weigeren om een categorie "velomobiel" aan te maken, maar worden wel allerlei ritten geflagd (niet bij mij) omdat het "niet eerlijk" is. (wat doen ze dan met high speed pedelecs?)
Strava is, toch in mijn geval, een gratis app: de betalende versie met extra mogelijkheden heb ik niet nodig. Dat betekent dat ik kan begrijpen en aanvaarden dat zij de regels bepalen en het weigeren van aanpassingen hoort daarbij.
Maar een app die niet meer draait op de smartphone, een omslachtige manier om de ritten over te zetten en hun houding leiden samen voor mij tot één conclusie: zonder Strava kan ik rustig verder. Jammer voor de velomobielclub, maar het zal zonder de E-Orca ritten moeten.
De app gaat weer van de telefoon, de site uit de bladwijzers en de eeuwige discussies over wel of niet flaggen, wel of niet een categorie "velomobiel" aanmaken volg ik niet meer. Strava kan in zijn eigen sop gaarkoken. Of niet. Ik rij mijn ritten en rapporteer via de blog. Daar bepaal ik zelf de regels.
Uiteindelijk is de E-Orca, net als de Birdy, de Trek en andere fietsen, niets meer dan een transportmiddel. Uiteindelijk hoeft de hele wereld niet te weten waar ik reed, hoe lang ik over elke rit deed, wat de maximumsnelheid was etc. Het is geen competitie, ook niet met mezelf, het is niets meer dan rijden van A naar B, om boodschappen te doen, naar het werk te gaan, ... Strava en soortgelijke apps doen niets meer dan fietsen net weer wat complexer maken. Ik heb het geprobeerd, maar het biedt geen meerwaarde. Integendeel.
Goed beschouwd hebben de meeste e- en i-gadgets maar een heel beperkte meerwaarde, die gemakkelijk kan omslaan in het negatieve als je de benodigde tijd in rekening brengt die je daarmee kwijt bent.
BeantwoordenVerwijderenHet echte leven speelt zich niet af op schermpjes...
Het woord 'Strava" doet me een beetje denken aan een ander woord met een negatieve associatie 'strevers'.
BeantwoordenVerwijderenDe neiging om met een snelle fiets harder te rijden dan feitelijk veilig is op de openbare weg voel ik al genoeg. Zónder Strava...
Alle ophef op de blogs lezende, besloot ik uit nieuwsgierigheid ook maar eens een kijkje te nemen op Strava. Account aangemaakt, en gekeken wat er zoal werd vastgelegd in mijn omgeving (Noord-Oost Achterhoek) aan snelheden (o.a. van een mij bekende velomobielrijder) en wat er over snelle tijden geschreven werd.
BeantwoordenVerwijderenDie macho-sfeer was voor mij al voldoende om mijn account snel weer te deactiveren. Enthousiasme tentoonspreiden over de kick van snel fietsen vind ik best begrijpelijk, maar de borstklopperij op Strava gaat mij toch echt te ver. Ieder het zijne natuurlijk, maar in de Strava-wereld lijkt het alleen maar om de competitie te gaan, en lijken persoonlijke prestaties voorrang te hebben voor veilig gebruik van de openbare weg.
Stel je voor dat er ook een Strava zou gaan komen voor auto- of motorrijders... Een verkeerde ontwikkeling, als je het mij vraagt.
Niet alleen dat, maar indien iemand sneller is en je kunt het niet verkroppen, dan ga je blijkbaar die "prestatie" flaggen (ongeldig verklaren). Initieel was mijn bedoeling ook even kijken wat anderen doen met de velomobiel, maar algauw gaat het om competitie. Competitie met anderen en met jezelf. Dat is voor mij geen fietsplezier meer. Daar bovenop komt, zoals ik schreef, een pak extra werk en tijd, die nuttiger kan besteed worden. Het zet inderdaad aan tot snel rijden en veiligheid verschuift dan naar de achtergrond.
VerwijderenIk gebruik strava nog wel, maar ik kan jouw afwegingen goed begrijpen.
BeantwoordenVerwijderenAls ik na iedere rit een apparaatje aan de pc moest koppelen en nog meer handelingen moest verrichten om iets op strava te krijgen, zou ik er ook mee stoppen. Het moet allemaal niet te veel tijd gaan kosten. Het leven is al ingewikkeld genoeg. Wat dat betreft kan ik je helemaal volgen: 'in een huishouden zijn soms wel andere zaken te doen'!
Hallo Jan,
BeantwoordenVerwijderenGroot gelijk! Voor mezelf zie ik ook geen enkele meerwaarde in Strava, hoewel ik vanouds veel plezier beleef aan snel fietsen. Competitie is een onderdeel van fietsplezier voor mij, ik had dat vroeger in de wedstrijdperiode! Dat is echter heel wat anders dan op de openbare weg hard fietsen en competitie bedrijven tussen niets vermoedende weggebruikers. Competitie hoort op afgesloten parkoersen, samen met mede liefhebbers, dan kan het geen kwaad!
Groeten, Adri.
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderenIk heb vandaag STRAVA voor het eerst gebruikt. Helaas moest ik 3 maal registreren. Dat verliep irritant. Het emailadres was al bekend en kon ik dus niet doorgaan met het voltooien van de registratie. Mijn trainingssessie heb ik getracht te uploaden, maar toen bleek de data verdwenen!
BeantwoordenVerwijderenDus direct STRAVA weer verwijderd!
Waardeloos systeem dus!
Ook de recovery van wachtwoorden is een drama!
BeantwoordenVerwijderenOok de recovery van wachtwoorden is een drama!
BeantwoordenVerwijderen