zondag 19 oktober 2014

Een jaar zonder auto

Eerste helft 2013: bij wijze van test probeer ik of het haalbaar is om de auto te laten staan. Het resultaat is dat er op 6 maanden welgeteld 300 km afgelegd worden. Het zijn wel dure kilometers, want in die periode blijkt de radiator lek te zijn. Er volgt een pittige rekening.

300 dure kilometers - de vaste kosten blijven immers - op zes maanden, dat betekent dat de conclusie snel gemaakt is: de auto gaat de deur uit. Mijn ouders wonen op anderhalve kilometer en daar staat een oude Volvo S40, die in geval van nood kan gebruikt worden. Daarnaast bestaan er enkele systemen van autodelen in de omgeving (Cambio, Dégage en Autopia). Dat maakt dat het bezit van een eigen auto volstrekt overbodig is. In september 2013 vertrekt de Renault Mégane II met zijn nieuwe eigenaar.

Ondertussen is september 2014 al voorbij. We zijn dus een jaar verder en dat is voldoende tijd om te beoordelen of het zo lukt.

Jazeker: zonder eigen auto kan perfect. Het is wel een ander leven: bepaalde verplaatsingen kunnen niet zomaar, soms moet er wat meer gepland worden ook, maar het lukt aardig.
Een groot voordeel is - evident - het financiële aspect: een auto kost een flinke duit. Je hebt niet enkel de aankoop, maar ook het brandstofverbruik, de onderhoudskost, verzekering en wegenbelasting, de jaarlijkse technische keuring, ... Grof geschat kost een auto je over zijn hele levensduur minstens twee keer het aankoopbedrag! Reken daar ook nog eens de maatschappelijke kost bij (productie, recyclage, uitstoot, nodig wegenonderhoud, ...) en het wordt een veelvoud daarvan.
Een ander voordeel is dat het milieu er wel bij vaart: mijn gezin veroorzaakt veel minder uitstoot. Een auto die voor de deur staat nodigt uit om gebruikt te worden (hoewel ik in de praktijk dikwijls zelfs niet dacht aan "nemen we gewoon de auto").
Je bekijkt alles ook op een andere manier: op één of andere wijze lijk ik met de auto altijd gehaast. Je weet dat je het potentieel hebt om op de kortst mogelijke tijd van A naar B te rijden en dat wil je dan ook. Met de fiets is het veel meer relaxed; je geniet van de omgeving en je hebt er meer contact mee. Duurt het wat langer? Dan geniet je er onderweg toch meer van!

OK, indien zoon- en dochterlief mee willen naar hier of daar, is het wat meer organiseren. Een tochtje naar het containerpark moet ook beter gepland worden, maar de uitdaging is in al die gevallen om efficiënt te werken.
Soms wordt er beroep gedaan op de oude Volvo van vader, maar dat is echt sporadisch en eigenlijk telkens in functie van de kinderen. Voor andere verplaatsingen neem ik dan de trein.
Daar kan het al eens fout lopen, zeker nu onze spoorwegen nog maar eens moeten besparen. Zo was ik uitgenodigd voor een etentje onder vrienden in Antwerpen, maar in het weekend kan ik 's avonds niet terug! Er rijdt na 21u blijkbaar geen trein meer van Antwerpen naar Gent, toch niet volgens de site van de NMBS...

Bizar: overal wordt geroepen dat we de auto moeten laten staan, maar de alternatieven voor langere afstand worden tegelijk afgebouwd?

Op dat jaar heb ik ook al veel meer Vlaanderen en verder kunnen ontdekken. Via allerlei fietspaden kom je ook ver. Van Gent naar Genk, van Gent naar Dronten, ... Ook de vakantie werd anders ingevuld: vorig jaar met de vouwfiets en fietskar op de TGV, deze keer met de Orca naar het zuiden. Waar een autovakantie dikwijls pas begint als je op de bestemming aankomt, start die met de fiets zodra je het huis verlaten hebt.

Na een jaar voelt zonder auto eerder als een bevrijding aan.

26 opmerkingen:

  1. Na 2100 al geen trein meer? Dat is wel heel schraal.

    Maar als ik hier kijk:
    http://www.belgianrail.be/jp/sncb-nmbs-routeplanner/query.exe/nn?ld=std&AjaxMap=CPTVMap&seqnr=2&ident=b3.017265111.1413725198&REQ0HafasScrollDir=1

    Zie ik de laatste reisoptie om 23:08

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had mijn woorden goed gewikt: "volgens de site van de NMBS". Die site blinkt niet uit in klantvriendelijkheid en transparantie. Anderzijds heb ik absoluut niet de behoefte om elke keer naar het station te fietsen om daar aan het loket te vragen of het wel of niet kan, wellicht zal het antwoord zijn "kijk even op onze site"...

      Verwijderen
    2. Ik gebruik bij de NMBS nooit de routeplanner maar kijk onder "dienstregeling en biljet kopen". Ik krijg er dan de passende busverbinding bij. En die info is tot nu toe steeds correct geweest.
      Bart

      Verwijderen
  2. Ik ben al mijn leven lang autoloos. Eigenlijk is me dit nooit moeilijk gevallen. Openbaar vervoer is er als het nodig is, maar sinds ik velomobiel rijd is het gebruik daarvan ook sterk verminderd. Incidenteel neem ik dan nog wel eens een taxi, wel iets duurder maar een paar keer per jaar kan dat makkelijk. Groot voordeel: ik krijg dezelfde km vergoeding woon werk als mijn autorijdende collega's. Over een jaar of zo heb ik mijn Strada daaruit volledig afgeschreven terwijl mijn autorijdende collega's veelal klagen over de hoge kosten vs. geringe vergoeding.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij ons bestaat er iets als fietsvergoeding (nog geen wettelijke plicht). Dat betekent dat het bedrijf me € 0,20/km vergoedt en dat is belastingvrij. Als je dan rekent dat de kilometerkostprijs van een fiets veel lager ligt dan die van een auto (ook hier weer: we hebben het enkel over de eigen kost, niet eens over de maatschappelijke kost), dan is dat mooi meegenomen.
      Veel belangrijker is dat het zoveel aangenamer is om die verplaatsing met de fiets te doen dan met de auto. Het eerste is - meestal - genieten; het laatste is/was voornamelijk verplaatsen.

      Verwijderen
    2. Nu nog met een zeilboot naar fietstochten op andere continenten Paul :-)))

      Verwijderen
  3. Een auto is een luxe en iemand kan beslist zonder, vooral als de agenda niet te vol staat en de tijdsdruk niet bepalend is.

    Maar vaak ook zal het dingen uitsluiten....een voorbeeld : zwemles begint ( omgekleed bij het bad staan dat is ) binnen een halfuur na school maar is 7 km ver weg. De e-bakfiets is simpelweg te traag, De bus gaat er niet rechtstreeks heen, met de fiets ( en 2 kinderen erop ! ) zul je ook niet op tijd zijn.

    Je hebt dan 2 mogelijkheden : geen zwemles of een auto gebruiken. ( of een ander een auto laten gebruiken zoals een taxi )

    En zo zijn er meer dilemma's in de snelle maatschappij die op gebruik van auto's is ingericht die je niet hebt als je de flexibilitiet van een auto geniet. Niet voor niets wordt de bus vooral gebruikt door senioren, die minder opgelegde tijdsdruk hebben.

    Ik ben niet tegen auto's, maar ik wil wel heel graag dat ze op waterstof gaan rijden, of electrisch als tussen oplossing. Waterstof maken kost energie, maar sinds windmolens s'nachts energie voor niets staan op te wekken ( gigantisch stroomoverschot in Duitsland s'nachts door zulke grappen ) die niet kan worden opgeslagen, kan men dan prima die stroom aanwenden om waterstof te maken. Dat is bekend, maar er gebeurd niets mee. Omdat olie toch nog steeds goedkoper is.








    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En dan de trein....ik heb toch aardig het vermoeden dat je alleen die Japanse haringen-in-een-ton toestanden tijdens de spitsuren kunt tolereren als je OF geen keus hebt ( geen auto ) OF de auto door files te onaantrekkelijk is.

      Prive is in de spituren gebruik maken van een trein de aller-allerlaatste optie voor mij !!

      ( en ja ik kan dagelijks vanuit een trein herevalueren waarom ik die mening heb...:-)))



      Verwijderen
    2. Er zijn meer kanten aan. Ik heb ook niet direct iets tegen auto's, maar er zijn er veel te veel en die worden dan ook vaak onnodig gebruikt, of wat moet je zeggen van een gemiddelde bezettingsgraad van 1,1 persoon?
      En mijn lieverds zijn al volwassen (of toch bijna). Ook wonen we aan de rand van een middelgrote stad, waarvan het centrum op een kwartiertje fietsen ligt. Studies, jeugdbeweging,... alles ligt op fietsafstand en dat is dan vaak nog sneller ook. Dat was mee een reden waarom de auto vaak werkloos voor de deur stond.
      Alleen al vaker nadenken over de noodzaak van de auto voor een bepaalde verplaatsing zou al veel verschil kunnen maken!

      Verwijderen
    3. Dat stroomoverschot is er alleen als het waait en de zon schijnt. Doet het dat allebei niet, dan importeert Duitsland.

      Verwijderen
  4. Een royale uitsparing die ik ook overweeg te doen. Gebruik de Subaru haast nooit meer!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goed beschouwd kan iedereen zonder luxe-auto als het moet. Het is precies zoals je zegt, dat is het wat meer organiseren. Hoewel ik me er wel degelijk van bewust ben dat het makkelijker in een stedelijk gebied zal kunnen zonder auto dan op het platteland. In steden heb je vaak om de 10 minuten tot een kwartier een bus, tram o.i.d., dat praat makkelijker dan bij ons, met 5 bussen per dag........
    Het zou me ook tegenvallen om de nachtdiensten te moeten gaan fietsen, alleen daarvoor wil ik gewoon een privé-auto houden.
    Maar als het echt niet anders kan, dan is het enkel een kwestie van aanpassen.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mijn Opel Corsa (1.0 eco) is 12 jaar oud en in prima staat. Ik verhuur de auto regelmatig via Snappcar en dat levert gemiddeld zo'n € 100 per maand op, belastingvrij. Aangezien ik eigenlijk niet meer afschrijf op de auto vallen de huuropbrengsten zo'n beetje weg tegen de kosten. Je moet dan geen pech hebben met een hele grote reparatie natuurlijk. Autoloos spreekt mij ook erg aan, dat is alleen lastig met vriendin en hond als je wel eens ergens naar toe wilt (de hond reageert panisch op bussen en treinen, dus OV is geen optie).

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Niet te snel Adri....ik woon in een stad, maar een buslijn gaat natuurlijk niet per definite van huisdeur naar plaats van bestemming.

    Maar al te vaak ga je in een stad eerst naar het centraal station ( waar je helemaal niet moet wezen ) waar je moet overstappen en moet wachten ( 10 minuten ) op een bus die naar een gedeelte van de stad rijdt waar je wel moet zijn. Dit kan met gemak oplopen tot 45 minuten wat 10 minuten in een auto was, 12 minuten met een vieze stink scooter ( in veel drukke steden zal een scooter de auto zelfs verslaan ) en 20 minuten met de fiets.

    Niet voor niets dat busdiensten met flinke subsidie rijden. Niet voor niets heeft de vouwfiets (plooifiets,lol ) zo'n opmars gemaakt in treinen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het laatste stukje met de bus is vaak oncomfortabel, traag én ook nog eens duur.

      Ik reis ook per trein, en inderdaad; dan gaat de Brompton nog wel eens mee.

      Verwijderen
    2. Ok, daar heb je gelijk in, dat was iets te kort door de bocht........

      Verwijderen
  8. Jongens, ik ga jullie feestje verstoren :).
    Ik heb een auto, wel een elektrische Tesla, en ik kan jullie verzekeren dat ie blijft.
    Feit is dat ik heel graag fiets, de afgelopen jaren veel meer kilometers met de fiets dan met de auto.
    Maar ... ik doe een aantal zakelijke dingen waarvoor ik spullen moet vervoeren. Ik zie me met de Quest geen dozen van 100 x 50 x 50 cm vervoeren.
    Daarnaast woon ik op een eiland waar geen winkels zijn noch een busdienst komt. De eerste bushalte is 7 km van ons huis verwijderd. Zelfs AH wil op ons eiland niet bezorgen. Voor wedstrijden is het vervoeren van de Quest op een auto heel fijn. Een regelmatig ziekenhuis bezoek maakt een auto eigenlijk een noodzaak.
    De auto is dus een bewuste keuze.
    Eerlijk gezegd vind ik autorijden in een elektrische auto ook wel erg comfortabel.
    Feit blijft dat iedere kilometer die niet in een auto hoeft te worden afgelegd, met de Quest wordt gereden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In een auto met verbrandingsmotor is niet comfortabel?

      Verwijderen
    2. Een Tesla is zonder meer een prachtige auto. Ik kan niet anders zeggen dat ik zou wensen dat ik er ook eentje zou kunnen kopen.

      Maar ( lol, sorry ) ik las dat windmolenparken vooral door subsidie ( 37 cent duurder per kilowatt volgens ANP, zal wel gebaseerd zijn op totale kosten aanleg en afschrijving van grote parken op zee ) overeind worden gehouden en dus de competitie niet aankunnen met de in ons land ruime overcapaciteit hebbende kolencentrales. Zelfs reserve capaciteit gasturbines - in verhouding redelijk schoon - zijn onhoudbaar duur geworden en worden van de hand gedaan. Tot overmaat van ramp importeren we nog goedkopere stroom uit Duitsland dus hernieuwbare energie is veel duurder en komt hier zo nooit grootschalig genoeg van de grond.

      Nu kun je wel participeren in zo'n windmolen project maar die is helaas aangesloten op het landelijk net, dus de stroom uit je stopcontact is net zoals bij ieder ander voor 97 % kolenstroom. ( en nee je zou door kabelweerstand en spanningsomzetverliezen ( transformatorstations ) nooit letterlijk fysiek alle op papier gegenereerde groene stroom uit zo'n windmolen op grote afstand kunnen krijgen....meedoen is meer een politiek statement maken dat je verandering wilt)

      Alleen een eigen zonnepaneel of windturbine isntallatie bij je eigen huis garandeert dat je "groen" kunt rijden. En maar weinig heel mensen zullen dat hebben.

      Lokaal is er nu echter al winst : je spuit geen giftige rommel meer op straat niveau de omgeving in. Wel zo prettig voor de gebruikers en omwonenden van een weg.

      Verwijderen
    3. Iedereen zonder auto is een illusie. Auto's hebben ook hun nut.
      Anderzijds kun je je redenering ook omdraaien, Wim: niet enkel die auto is een bewuste keuze, maar ook dat wonen op een afgelegen plek. Precies om die reden kozen we er indertijd voor om aan de stadsrand te wonen: zo is bijna alles binnen fietsafstand. Boodschappen, vrijetijdsbesteding, school, ... alles kan per fiets gebeuren.
      "Geen auto" betekent ook meer dan enkel "geen uitstoot". Het betekent ook minder verkeersdruk, minder geluidsoverlast, minder van alles wat mens en maatschappij als gevolg van het drukke autoverkeer ervaart. Of die wagen nu op kolen rijdt of elektrisch, hij neemt nog steeds evenveel plaats in (en een Tesla is niet klein), de files blijven dezelfde, het aantal ongevallen verandert niet, ...

      Verwijderen
    4. Met elektrische auto's neemt het aantal ongevallen eerder toe, want ze zijn op lage snelheden te stil om te horen voor veel voetgangers / fietsers.

      Verwijderen
    5. @Quezzzt: welke giftige rommel hebben we het dan over? Rubberstof van de banden?

      Verwijderen
    6. Wim, ik sprak enkel voor mezelf, als ik een ritje Odda heb kan ik kiezen of ik die 42 km enkele reis met de fiets of met de auto doe. Mijn keuze is meestal de fiets.......
      Voor mijn vrouw echter is een leven zonder auto ondenkbaar, zeker zo lang we op het Noorse "platteland" wonen. Gelukkig kunnen we ons de luxe van een auto veroorloven, zelf de super-luxe van een eigen camper! En elektrisch? Mooie techniek, maar laat ze eerst maar een auto maken die ook gewoon een aanhangertje mag trekken, dan pas zullen ze mij over de streep kunnen trekken!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  9. Het tijdverlies is relatief. Bereken hoeveel dagen per maand je werkt om je het bezit en gebruik van een auto te kunnen veroorloven. Zet daarnaast de tijd die je "verliest" door het gebruik van fiets, openbaar vervoer enzovoort. Wedden dat je nog veel tijd over houdt die je kan spenderen aan lekker luieren of nog meer fietsen?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik doe het nu al zo een vijf jaar zonder eigen auto.
    Naar het werk, 20km enkele rit, ga ik per fiets en vaak ben ik sneller dan met de auto. Op maandag en vrijdag was ik vaak 1u30 of langer onderweg wanneer ik de wagen nam. De bus doet er ook een uur over. Met de fiets doe ik het op 45min.
    De auto kostte me 100€ per maand aan brandstof, mijn kilometervergoeding brengt me nu 150€ per maand op. Twee of drie maal per maand leen ik de wagen van mijn vader die op die manier toch aan 2000km per jaar komt. Volledig zonder auto gaat voor mij niet: kinderen, boodschappen...
    Het tijdverlies is inderdaad relatief. Ik moet regelmatig naar Antwerpen en dan ben ik, busreis en wachttijd inbegrepen, 2u onderweg. Enkele weken terug nam ik de wagen en zat ik 1u 55 achter het stuur. Na zo een rit weet ik weer waarom ik de fiets en de trein neem.
    Bart

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal zonder auto hoeft ook niet. Autodelen is een mooie optie, waardoor het aantal auto's sowieso minder is en dus de parkeerdruk ook verlaagt. De meeste auto's staan toch voor het grootste deel van de tijd stil.

      Verwijderen