zondag 12 oktober 2014

fietsen en ecologie

Nou moe: in mijn hoofd is er een direct verband tussen fietsen en ecologie. Dat lijkt me logisch: in regio's waar veel gefietst wordt, zal wellicht minder met de auto gereden worden en dan zullen mensen dat wel doen omdat ze nadenken over hun impact op het milieu.

Niet dus. Onlangs kregen we het "verheugende" nieuws dat de Belgen wereldwijd op de vijfde plaats staan wat de ecologische voetafdruk betreft, te beginnen bij de slechtste leerling wel te verstaan.
Dit is dan ook het land met een enorm aantal bedrijfsvoertuigen.
Maar: dan blijkt dat Denemarken op de vierde plaats staat! En ik maar denken dat die Denen zo milieubewust bezig zijn... Ook Vlaanderen hoort bij de regio's waar het meest gefietst wordt (na Denemarken en Nederland), maar dat heeft dus duidelijk geen verband met ecologie. Misschien wel op individueel vlak, maar niet voor de regio als geheel.

Een belangrijke reden hiervoor in België zou zijn dat er enorm veel vrachtverkeer is en dus heel veel uitstoot van het verkeer. Ook het hoge aandeel van bedrijfswagens zal hier wel in meespelen: met bedrijfswagens wordt gemiddeld 33.000 km per jaar afgelegd, terwijl dit voor privé auto's 15.000 is. Als je dan weet dat heel veel bedrijfswagens niet gebruikt worden voor beroepsmatige verplaatsingen en dat veel werknemers niet enkel die wagen "krijgen", maar ook het onderhoud en de tankkaart inbegrepen zijn, is het begrijpelijk.

Het is dan dubbel jammer dat onze nieuwe regering(en) blijkbaar niet van plan zijn hier wat aan te doen. Als het economisch minder goed gaat (crisis, what crisis?), is het milieu plots van geen tel meer. "De economie moet weer groeien, meneer", is het enige wat je dan hoort. Blijkbaar moeten dan liefst nog veel meer bedrijfswagens gekocht worden? En moet nog meer transport over de weg gebeuren. 
"Après nous le déluge". Onze kinderen moeten het maar oplossen...

14 opmerkingen:

  1. De (on)vrije markt houdt geen rekening met (toekomstige) milieuschade of toekomstige schaarste van b.v. grondstoffen op langere termijn. Als je dergelijke zaken zou verdisconteren in de prijzen van producten krijg je een totaal ander beeld. Echter, dan moet je wel een behoorlijk lange termijn nemen met alle onzekerheden die daarbij horen. Momenteel wordt in de VS met man en macht schalieolie opgepompt met als gevolg dat de olieprijzen dalen. Een dergelijk prijseffect is typerend voor korte-termijn-denken. Ik ben bang dat de mens(heid) te "dom" is voor een lange termijnvisie met daaraan gekoppeld concrete uitvoering.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zowel "de politiek" als de meeste individuele burgers denken vooral met hun portemonnee. Ecologie is in zekere zin een luxeproduct of iets "voor onnozelaars" die graag meer geld uitgeven (of meer tijd steken in hun verplaatsing).
      Die schalieolie in de VS of de teerzandwinning in Canada, het beschadigen van het Grote Barrièrerif om kolentransport te doen groeien, zijn allemaal voorbeelden van dat korte termijn denken. Daar zijn de burgers, die mee afnemers zijn (direct of indirect) van die producten mee oorzaak van. Ik vrees ook dat collectief egoïsme het haalt/zal blijven halen van milieubewustzijn, zelfs al is het te laat.
      't Is ook niet makkelijk: indien je baas zegt dat je geen opslag kunt krijgen (er is een loonstop in België), maar dat een bedrijfswagen wel kan, dan gooi je je eigen ruiten in door die te weigeren. Het goede nieuws is dan weer dat er gedacht wordt aan een mobiliteitsvergoeding in plaats van het fiscale voordeel voor bedrijfswagens en zo worden, met dezelfde voordelen voor werkgever en -nemer, andere transportopties mogelijk.

      Verwijderen
  2. Ik ben dat met Piet eens. Wat dat betreft mijn feitelijke pessimisme, cynisme en punk achtergrond. Toch vind ik dat je als je besluit door te ademen moet proberen het zo goed mogelijk te doen in je leven.
    Ik vind het prettig dat je eens een beschouwing in breder verband aangaat. Maar verbeter de wereld en begin bij jezelf. Zo herinner ik me niet dat je ooit geschreven hebt of de stroom waarmee je de Orca-accu oplaadt wel van groene, duurzame oorsprong is? Ik ben klant van Greenchoice voor dat doel.
    Verder schijnt de politieke steun in België voor het windmolenpark voor Zeebrugge wel stabiel te zijn. Het Meewind-fonds waar ik in geïnvesteerd heb bij jullie beloont me niet voor niets met 7-8% rendement ;-)
    Ook Duitsland is politiek veel stabieler met z'n politiek ter ondersteuning van duurzaam opgewekte stroom.
    Terwijl Nederland er niet eens in slaagt een nieuwe kolencentrale het lozen van z'n CO2 in de lucht te beletten )-:

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wel, Mick, ik betrek al jaren 100 % groene stroom (via Lampiris). Als de accu op het werk geladen wordt, is dat met stroom die grotendeels komt van de fotovoltaïsche panelen op het bedrijfsgebouw. Hoe groen die panelen zijn, dat is echter niet zo duidelijk...
      In elk geval - mocht die stroom niet zo groen zijn - blijft het beter om elke dag met de fiets naar het werk te gaan dan om nog een auto in het verkeer te brengen.

      Verwijderen
    2. @jan, @Mick, Ik kan mij er helemaal bij aansluiten, het heeft geen zin in negativisme te blijven hangen. Ik fiets zelf met veel plezier op mijn ligfietsen: Greenmachine, Thys 209 en Quest 217. De auto wordt weinig gebruikt en vaak verhuurd via Snappcar, elektriciteit komt van Greenchoice en De Windcentrale (winddelen) en het eten is grotendeels biologisch. Op deze manier kan ik doen wat ik belangrijk vind en graag doe en dat zo nu en dan uitdragen.

      Verwijderen
  3. OK Jan, ik probeer het te onthouden :-) Je doet je best!
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lampiris Jan. . . 13/20 volgens Greenpeace
    Mijn E-Orca wordt geladen bij Ecopower ;)
    Grts Jim

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De mijne wordt meestal door fotovoltaïsche panelen bijgetankt ;-) Ecopower bekijk ik eens, bedankt.

      Verwijderen
  5. Helaas daalt door steeds zuiniger motoren ( en naar verwachting langdurige verzwakking naar vraag van de wereldeconomie ) de olieprijs en zal benzine/diesel/autogas nog wel lange tijd relatief betaalbaar blijven.

    Daarbovenop komt nog een fenomen beschreven door HP/De tijd dat kinderen opgegroeid in de jaren 90 over het algemeen problematisch verwend, te zeker van zichzelf en zelfs narcistisch zijn geworden door de wereld waarin ze opgroeiden. Zelfoverschatting komt bij hen veelvuldig voor. Milieu is echt ondergeschikt aan materialisme, wat je kunt krijgen en waar je recht op meent te hebben. Nu is dat maar een artikel/mening maar inderdaad zie ik veel aspirant-leerlingen binnenkomen die aan die beschrijving voldoen. Die zien de functie van machinist als opstapje binnen het bedrijf, nar een kantoorfunctie toe. Terwijl het in werkelijkhed een specialistisch vak is waarin je tientallen jaren of je hele verdere werkzame leven blijft. Dat vinden die zij niet te begrijpen, sterker nog, de kantoorfunctie willen ze wel binnen 1 jaar hebben ( niet eens genoeg ervaring om het beroep machinist te kunnen uitvoeren (!)

    Sorry voor dat zijspoor maar het geeft aan wat voor een wereld eraan komt......misschien is het maar goed dat er een aanhoudende financiele crisis is gekomen ( in ieder geval voor het milieu) ....om mensen weer te laten relativeren wat belangrijk is. Maar ik vrees dat als de economie weer aantrekt, het materialisme volgt ( kijk maar naar gedrag van de plotseling rijk geworden Russische toeristen ) en fietsen het laatste is wat mensen gaan doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De daling van de olieprijs: mw Gail Tverberg heeft een heel andere oorzaak aangewezen als belangrijkste oorzaak: de vraaguitval. Veel mensen kunnen zich de hoge brandstofprijzen niet meer veroorloven en gaan daardoor minder gebruiken.
    Dat wil niet zeggen dat wedaardoor langer kunnen rekenen op een continu aanbod van olie en de raffinageproducten ervan. De oliemaatschappijen zijn bezig om hun oliewinning en -exploratie terug te schroeven: ze verliezen erop ipv geld te verdienen. Meer hierover zie http://ourfiniteworld.com/ .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik probeerde dat te verwoorden met die zin tussen haakjes, maar das kennelijk niet gelukt. Ja vraaguitval door economische tegenslag. Maar de steeds zuiniger motoren en daardoor dalende, of in ieder geval geremde groei aan vraag worden echt wel gevoeld in de olieproducerende landen die niet zo blij zijn met zuiniger motoren en technologie die ons minder afhankelijk maakt van olie ( ik wil niet zover gaan dat groen te noemen )

      Verwijderen
  7. Je ecologische voetprint wordt niet alleen bepaald door hoe je je verplaatst en of je groene stroom afneemt. Het gaat ook om hoeveel kleding je koopt, of je melkproducten en vlees eet, hoe heet je wast etc.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Belle, dat weet ik ook, hoor ;-) Ik had enkel verwacht dat in landen waar veel gefietst wordt, het ecologische bewustzijn daarin zou meespelen. Dat lijkt niet echt zo te zijn, nu blijkt dat enkele top-fietsregio's bij de slechtste leerlingen zitten qua ecologie. De voornaamste reden hiervoor in België zou zijn dat dit een doorvoerland is, met enorm veel vrachtverkeer. Ook die bedrijfswagen-cultuur speelt daarin mee: http://www.theguardian.com/cities/2014/aug/28/belgium-worst-traffic-europe-brussels-antwerp-congestion
      Voor alle duidelijkheid: het ging om de ecologische voetafdruk per land, niet op individueel vlak. Wat dat laatste betreft, maakte zoonlief een tweetal jaren geleden de oefening in de klas, en toen bleek dat wij héél ver onder het gemiddelde van zijn klas zaten. Vliegtuigreizen - meerdere keren per jaar -, meer auto's dan gezinsleden, energieverslindende woningen en uiteindelijk een energieverslindende levensstijl, waren daar heel normaal. Wie groen denkt, was een sukkel.

      Verwijderen