dinsdag 14 oktober 2014

Extra verlichting: eerste ervaringen

"Zo zullen ze je wel zien", was de reactie van een buur toen ik vorige maandagmorgen met knipperende lampjes in de mast vertrok. Die buur is iemand die voor het werk continu met de wagen onderweg is en het oordeel van een professional kan ik wel waarderen.


Ondertussen experimenteerde ik wat met de hoogte. Als de witte lamp te hoog staat, zie ik het licht weerkaatsen op de neus van de Orca. De lampen staan nu bijna 10 cm lager en zo is het prima. Op die manier staan ze ruim 1 m boven de grond, komt het extra voorlicht boven het dakje uit en heb ik er zelf geen hinder van.

100 lumen is veel licht. Op een onverlichte weg zie ik de knipperfrequentie rondom mij, op hagen, auto's, verkeersborden, ... Dat betekent dat anderen mij ook goed kunnen zien, maar minder licht (misschien de helft?) was ook goed geweest. Die spreiding van het licht is wel prima voor de zichtbaarheid. Voor alle duidelijkheid: het is voor mij niet irritant helder, gewoon zichtbaar.

De voorbije zaterdag, bij regenweer, reed ik over een fietspad dat door een haag van de rijweg gescheiden wordt. Op zo'n pad is de gewone koplamp simpelweg niet zichtbaar, wegens te laag. Daar zorgt het extra knipperlicht er zeker voor dat auto's me zien. Dat is van belang voor wagens die schikken af te slaan, bijvoorbeeld.

Op het jaagpad, op weg naar en van het werk, kruis ik enkel andere fietsers. Daar heb ik geen voordeel van bijkomende verlichting, want we zien elkaar al van ver aankomen. Dan heb ik dus de keuze tussen de lampen 12 km (ongeveer 20 minuten) nutteloos te laten knipperen of aan het begin van de route langs het jaagpad stoppen, uitstappen, de lichten uitzetten en weer vertrekken. In dat laatste geval moeten ze weer aangeschakeld worden als ik aan de brug in Gavere kom: daar verlaat ik het jaagpad om me weer tussen het drukkere verkeer te begeven.

Zodra het 's morgens en 's avonds donker blijft, betekent dit dus dagelijks 40 minuten meer of minder en met een autonomie van 5 uren maakt dat wel wat uit.
Op dat vlak is van binnenuit schakelbare verlichting wel een voordeel, want dan hoef ik geen tijd te verliezen met stoppen en uitstappen (niet zo aangenaam als het ondertussen regent). Het betekent wel, zoals ik in de bedenkingen vooraf al meldde, dat er een extra schakelaar moet komen en dat de bedrading moet kunnen weggewerkt worden. Dat is minder evident, want aan de linkerzijde zit de framebuis al vol en is ook het bedieningspaneel goed gevuld. Ook voor de schakelaar wordt dat zoeken, want ik zou liefst dezelfde gebruiken als wat nu al in de Orca zit.
Bijkomend: een knipperende verlichting die van binnenuit bediend wordt, dat wordt zoeken. Voorlopig blijft het dus zoals het is.

Mogelijke oplossingen:
  • een constructie met knipperlichten, zoals Adri het doet. Nadeel: de conventie is wit of geel licht naar voor en rood naar achter. Een amberkleurig knipperlicht blijft een knipperlicht - een aanduiding dat je wil afslaan - en kan dus voor verwarring zorgen.
  • leds - in de vorm van losse leds in de buis gekleefd of van een ledstrip - gecombineerd met een knipperautomaat.
  • afstappen van het knipperconcept en constant brandende leds gebruiken.
  • alles laten zoals het is.

Omdat de mast nu zowat 10 cm boven de lampen uitsteekt, lijkt dit me een prima plaats om een camera te bevestigen. Niet dat ik er eentje nodig heb - er is al rommel genoeg in huis -, maar indien iemand beelden vanop een Orca (of met een mast op een andere VM) wil maken, kan dat wellicht op die manier.


18 opmerkingen:

  1. Bedoel je een draaibare camera op die mast om over de heg heen te kijken of er verkeer aankomt ? Wat een idee ( grapje hoor :-))

    Als je wegvalt in een vloedlicht van achteren helpt niets volgens mij omdat we ook nog heel smalle voertuigen hebben waar auto koplampen omheen kunnen stralen.

    Ik denk dat je al aardig heb bereikt dat je maximaal gezien wordt, behalve in situaties waar niets aan te doen valt. KRACHTIGE knipper leds zijn nog ietsje beter ( denk aan alarmvoertuigen ) maar zoals je zegt wellicht niet continue bruikbaar ( het schijnt epilepsie bij jezelf of anderen te kunnen ontlokken als je daar gevoelig voor bent ) vanwege de hinder van dat weerkaatsende geknipper.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het lijkt me wel voldoende, dankuwel ;-)
    Meer licht betekent ook dat je minder verlichte fietsers onzichtbaar maakt: ze komen in jouw "schaduw" terecht. Dat is ook niet de bedoeling.
    Mocht ik het willen, dan kan die bijkomende verlichting ook nog in "strobe"-stand, met een hoge knipperfrequentie. Ik probeer daar wel eens filmpjes van te maken. Dat zegt zoveel meer dan een beschrijving.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als ik jou was zal ik in het donker maar niet meer langs het water fietsen met die mast. Je wordt nog aangezien voor een baggerwerktuig door mensen die het klein vaarbewijs hebben gehaald.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. :-)
      Baggerboten varen wellicht geen 40 km/u!
      Ik zet die knipperlichten ook uit langs het water. Misschien installeer ik nog wel een rode en groene led aan bak- en stuurboord ;-)

      Verwijderen
  4. Hallo Jan,

    De opmerking dat het voor verwarring kan zorgen maakte Wilco ook, maar ik zie dat zelf niet zo. Alle speciale voertuigen op de weg voeren oranje knipperende lichten als ze het overige verkeer opmerkzaam willen maken op hun aanwezigheid. Dat zijn onder andere traktoren, landbouwmachines, graafmachines, speciaal transport en dergelijke. Ik ben nooit in verwarring als ik een oranje knipperlicht zie, het is of afslaan, of een speciale situatie op de weg, in beide gevallen zal gelden dat ik extra attentie heb voor de situatie, want het oranje knipperlicht geeft dat aan.
    Maar goed, ieder kan daar zijn/haar eigen idee op na houden, tot nu toe heb ik de indruk dat er attenter word gereageerd op het oranje knipperlicht dan op de wit/rode Headlux, die ook op dezelfde hoogte stond.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb even moeten graven maar in Nederland mag je niet zomaar gele knipperlichten voeren ( en natuurlijk ook geen blauwe, en opvallend genoeg ook geen groene ( commandowagens Brandweer/Politie en sinds kort doen huisartsen/verloskundigen dat ook, maar dat is niet toegestaan maar wordt door de politie getolereerd ) wat in verband met Europese regels in Belgie waarschijnlijk ook zo is.

    Amber (geel) mag je volgens onderstaande regels gebruiken.

    Artikel 6

    1. Bij de volgende werkzaamheden of omstandigheden voert een voertuig, indien de kans bestaat dat het voertuig niet tijdig door andere weggebruikers wordt opgemerkt, geel zwaai-, flits- of knipperlicht:

    a. werkzaamheden ten behoeve van de hulpverlening op of langs de weg met kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen;

    b. werkzaamheden ten behoeve van wegen, werken of inrichtingen op, aan, in of boven wegen, daaronder begrepen gladheidbestrijding of sneeuwruimen;

    c. werkzaamheden met kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen voor de hulpverlening aan en het repareren of bergen en wegslepen van voertuigen;

    d. vervoer van ondeelbare lading voor zover het voertuigen betreft waarvoor krachtens de Regeling voertuigen ontheffing is verleend inzake de afmetingen van deze voertuigen of hun lading;

    e. het begeleiden van transporten waarvoor een ontheffing is verleend, voor zover die begeleiding uit de ontheffing voortvloeit en dit geschiedt met daartoe speciaal uitgeruste voertuigen;

    f. het begeleiden van militaire colonnes;

    g. het rijden met landbouw- of bosbouwtrekkers en motorvoertuigen met beperkte snelheid, of daardoor voortbewogen aanhangwagens, die, met inbegrip van de lading, breder zijn dan 2,60 meter.

    Bron: wetten.overheid.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als je dat zo allemaal leest gebruik je dus het best wit of rood flits/knipperlicht waarbij wit waarschijnlijk nog het meest probleem vrij ( agenten zullen een mening hebben ) zal zijn in praktijk.

    Maar er zijn zoveel fietsers met een batterij fietslampje die wit/rood kan knipperen dat ik daar geen problemen mee verwacht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In België is de wetgeving nogal gelijkend, zoals te verwachten is. In de praktijk wordt daar niet zo moeilijk over gedaan, zo lang je maar voldoende zichtbaar bent.
      Bijvoorbeeld zegt de wegcode in beide landen ook dat je per voorwiel een witte of gele koplamp moet voeren (twee dus in een velomobiel), maar ook dat is theorie.
      Waar ik het wel moeilijk mee heb, zijn bijvoorbeeld fietsers die vooraan een rood knipperlicht gebruiken. Rood staat voor achteraan en dus van je weg bewegend. Dat kan voor verrassingen zorgen. Een oranje of amber knipperlicht zal eerder de reactie "hola, hier moet ik opletten" veroorzaken en dat is niet zo onveilig.

      Verwijderen
    2. Precies Adri & Jan, probeer wat te lachen Belle (als je een grap maakt :-)
      Als je eens een schakelaar maakt idvv een trekkoordje? Dan vind je misschien nog plaats voor de extra schakelaar. Of direct op het batterijendoosje.

      Verwijderen
    3. Quezzzt bedankt voor het graven, had ik natuurlijk ook zelf kunnen doen vooraf, maar ook ik ben gewoon een lui ventje af en toe.......De Noorse wetgeving zal niet veel verschillend zijn van de rest van Europa, dus ook hier zal het in principe zonder speciale toestemming niet mogen. Waarschijnlijk zal het kloppen wat Jan zegt, dat het gedoogd zal worden zolang je goed zichtbaar bent en het overige verkeer niet hinderd. Mocht het toch verboden worden dan kan ik het gewoon af zetten, en later vervangen door witte en rode LED's. Als ik de LED's bij Velomobiel.nl bestel en inbouw in een soort carbon behuizing hoef ik alleen maar de top van de mast te veranderen, de rest is al functioneel. Zoals jullie zien, ook een lui ventje is niet voor één gat te vangen...............☺
      De opmerking van Jan over de rode lampjes vooraan kan ik enkel maar onderschrijven, zeer irritant! Wat dat aangaat stoor ik me ook aan tractoren die met hun werkverlichting aan over de openbare weg rijden, felle helwitte halogeen spots die van bovenaf aan de cabine naar achter gericht de werktuigdrager en de ruimte achter het voertuig belichten. Zeer verwarrend als je daar met je auto van achteren nadert, is dat een voertuig op de verkeerde weghelft?

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    4. Mick, je voert me een halve eeuw terug in de tijd. Een trekkoordje! Dan kan ik letterlijk nog wat langer blijven liggen: het klinkt net als dat koordje dat in de slaapkamer de verlichting bediende in oude huizen ;-)

      Verwijderen
    5. Ha Adri...was het niet in een scandinavisch land waar de eerste snelheidsboete voor een velomobielrijder viel ?

      Ik neem aan dat de politie meer te doen heeft dan fietsers lastig vallen die WEL verlichting voeren, maar jij rijdt ook op tijdstippen dat er maar weinig mensen op de weg zijn...

      De politie heeft altijd alle aandacht ( hinderlijk volgen, elders op het fietspad opduiken met alle (zoek)lichten aan enz ) voor mij tussen 04:00 - 05:00 s'morgens.....omdat ze dan niks anders te doen hebben....



      Verwijderen
    6. Ik zou het niet weten.........Fietsers zijn hier toch al een zeldzame verschijning op de weg, dus laten ze ons meestal met rust gelukkig.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  7. De "luiheid" van meneer Manhave ligt veeleer in het feit dat hij overal een -d achter plakt ook al is het gewoon tegenwoordige tijd en van een voltooid deelwoord geen spoor te bekennen is. Zó bont maakt zelfs Arjan het niet.
    'Het bont' dus, niet te verwarren met 'de bond'wat gelijk het belang van een goede spelling aanduidt.
    Graag gedaan ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Mick,

      Ik weet het, maar het heeft niet mijn interesse..........Na dat pannekoek in pannenkoek veranderde heb ik de moed opgegeven ooit nog iets te snappen van de Nederlandse taal, waarvan ik de grammatica meestal toch als een onduidelijk zooitje beschouwde.
      Ik stel je correctie's op prijs, maar lees bijvoorbeeld nooit een correctie jouwerzijds als iemand het heeft over DE liggende carbondeksel, terwijl dat voor mijn gevoel toch echt HET liggende carbondeksel moet zijn. Heb ik dat ook fout?
      Kan best, het maakt me trouwens ook niet uit......☺☺

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    2. Het is zelfs zo Adri, dat iemand die niet opgroeide met de Nederlandse taal niet kan leren waneer "het" te gebruiken of "de" dus mensen die later in hun leven Nederlands leren het nooit helemaal goed kunnen doen.

      Mij interesseert dat ook nihil. Ik plaag collega's van niet Nederlandse herkomst weleens met taalfouten maar zij hebben ( net als jij Adri ) in ieder geval al een heel andere taal dan hun eigen taal geleerd. Daarvoor heb ik altijd respect.

      Verwijderen
    3. Heb een "n" vergeten bij wannneer.....als we toch op iedere slak zout gaan leggen :-))

      Verwijderen
    4. Zou ik niets van gezegd hebben, daar voelen anderen zich toe geroepen...........;-)))

      Verwijderen