Vanmorgen om 6u30 toonde de thermometer 15° C. De verwachtingen waren prima: zonnig, met af en toe wat wolken, en droog. Een matige wind completeerde dit geheel. Dit werd een Seirandag; de Orca mocht een beurtje overslaan.
De rit naar het werk verliep routinematig: zwakke tegenwind - dat heb je in onze streken als je westwaarts rijdt nogal vaak -, droog en licht bewolkt. Het was een kwestie van het tempo erin houden, zodat ik tijdig zou aankomen.
Op de terugweg was de temperatuur toch wat hoger, zo'n 26° C, maar nu was die dekselse wind gedraaid naar het noordwesten. Zijwind dus. Verder was het nog altijd droog - zoals aangekondigd - en de zon zat ondertussen weer achter me. Met die temperatuur was het veel te warm om echt snel te rijden, maar er moest toch iets gebeuren!
Een mens wordt creatief op zo'n moment. De Oregon 450 was thuisgebleven (er zit een Sigma 12.12 STS computer op de Seiran), dus het stuur was licht. Handen los? Jawel!
De uitdaging was snel gevonden: hoe ver raak ik op de ligfiets met de handen los?
Het antwoord van vandaag: 1 hele kilometer. Dat doe je natuurlijk niet tussen het verkeer, niet aan kruispunten en verkeerslichten, maar op een jaagpad waar bijna geen fietsers te zien zijn. Zelfs de ribbelstroken brachten de fiets niet van de wijs.
Zo: weer een PR om scherper te stellen. Hoeveel kilometers kan ik afleggen zonder de handen aan het stuur? Misschien heb ik op dit moment wel een Belgisch record vast, of een Europees, of...
Een eerste record, officieus of officieel, is altijd makkelijk.
Of je met je handen los kunt rijden ligt sterk aan de fiets. Zo kan ik op mijn eigen Nazca Fuego absoluut niet met de handen los rijden. Maar op een ligfiets opstapdag in Ede heb ik eens op een Challenge gereden die perfect was afgesteld en waarbij geen remkabels aan het stuur trokken. Met die fiets kon ik die hele baan, ook de bochten, met de handen los rijden.
BeantwoordenVerwijderenMet de Kobra was dat ook uitgesloten. Met de Seiran lukt het, zo lang er geen gps op het stuur zit. Waarschijnlijk lukken de bochten ook wel, als ze niet te kort zijn.
VerwijderenHet is alleszins véél makkelijker op de bukker met de handen los en ook dat ligt aan de stuureigenschappen. Met de Orca kan het ook wel, als hij de goede kant opgaat, want bijsturen zonder de handen te gebruiken kan ik niet.
Dat is ook niet belangrijk. Het ging enkel om de uitdaging.
Ik ben al blij dat ik met een hand aan het stuur kan rijden.
BeantwoordenVerwijderenZonder handen aan het stuur lukt niet eens een meter.
Pas maar opdat je het stuur niet ineens tussen je ribben hebt steken terwijl je over het wegdek schraapt....
BeantwoordenVerwijderenBij zulke dingen vind ik zelf de grens tussen beheersing of kunde en stommiteit erg dicht bij elkaar liggen.....hoe het gezien wordt ligt er waarschijlijk overwegend aan of de poging goed afliep 😆
Dat doe ik ook niet elke dag, hoor. Je moet je gedachten er ook bij houden en klaar zijn om bij het minste het stuur vast te grijpen. Maar het is een leuk verzetje.
VerwijderenZou het goed zijn voor het Guiness Book? Jammer dat er geen deurwaarder mee reed om het officieel te maken ;-)
Wat zou het dan worden: de langst afgelegde afstand met de handen los op een ligfiets, de langst... op een Challenge ligfiets, op een Seiran 24, op die plek of gewoon geen record? In elk geval wel een PR.
Je vergeet een fiets: de flevobike. een ligfiets gemaakt om zonder handen te rijden.
BeantwoordenVerwijderenHeb er zelf nog eentje gehad en daarmee kon je zolang je niet moest stoppen zonder handen rijden
Inderdaad. Dat is de handen-los-fiets bij uitstek! Na wat leren zou het daarmee nog veel makkelijker moeten zijn dan met zo'n Seiran. Goed, geen record dan ;-)
VerwijderenEen Vlaamse vader vatte het als volgt samen, toen zijn kinderen met huurfietsen op Texel aan het ravotten waren : "Als ge valt, krijgt ge slaag toe"
BeantwoordenVerwijderenDat was al heel lang geleden. Maar die zin weet ik nog. Geldt nu ook voor mijn kinderen :-)))
Meen je dat nu?
VerwijderenSlechte ingesteldheid, volgens mij. Ik moedig mijn lieverds liever aan om allerlei dingen uit te proberen dan dat ik ze bang maak van allerlei zaken. Je moet natuurlijk wel inschatten wat ze kunnen. "No pain, no gain".
Hallo Jan en Quezzzt,
Verwijderen"Als ge valt, krijgt ge slaag toe" Leuk, kende ik nog niet!
Typisch Vlaams? Geen idee, maar Urbanus had er ook eens een dergelijk grapje, die was dan op eten gericht:"Mannekes, ge weet het, als ge 't nie lust, er is nog!"
Vond ik ook een hele leuke!
En wat dat losse handen rijden betreft: een fiets heeft een stuur, met HANDGREPEN, waarom zit dat erop? Zou het misschien bedoeld zijn om beet te houden? Ik denk het wel, anders zou het vrij nutteloos gewicht zijn om mee te zeulen............☺☺☺
Groeten, Adri.
Een stuur dient om accessoires op te monteren: fietscomputer, gps, ..., om een stuurtas aan te hangen (niet bij een ligfiets), om te remmen en te schakelen, ...
VerwijderenDe illustratie bij uitstek werd door Bicky vernoemd: de Flevobike kantelknik ligger.
Maar ik moet toegeven dat ik het af en toe wel gebruik om de fiets in de richting te sturen die ik wil.
Even ernstig: dit was een uitdaging, iets om even te proberen in omstandigheden die zich ertoe leenden. Ik rij bijna altijd met minstens één hand aan het stuur, meestal zelfs met allebei mooi op de handgrepen.
Huurfietsen in dat voorbeeld Jan. De man wilde voorkomen dat hij meer moest afrekenen dan het huurbedrag.
VerwijderenIk laat mijn kinderen echt ook wel ruimte een schaafplek op te lopen maar risicovolle dingen op de openbare weg....nee. In het verkeer kunnen dingen gebeuren waarvan je nooit meer kunt leren.
Ok. We zitten toch op dezelfde golflengte dan. Dingen waarbij averij opgelopen kan worden, doe je best in een omgeving waar je de factoren (min of meer) onder controle hebt.
VerwijderenAdri; handgrepen zijn er zodat je iets hebt om je hand omheen te doen als je gaat remmen.
BeantwoordenVerwijderenGeen Europees record Jan; ik heb wel eens ~1,5 km zonder handen gedaan. Wat voor gemiddelde had je over die ene km? Als je de 16.12 gebruikt hebt om een een sT bij te houden kun je dat uitrekenen :D
Tot nu dan toch een Persoonlijk Record, maar je stelt wel een nieuw doel ;-)
VerwijderenOoh, oeps, er stond 12.12
BeantwoordenVerwijderenSoms zit ook de Garmin Oregon erop, dan kan ik dat makkelijk bekijken. Anderzijds, zoals gezegd: met dat extra gewicht op het stuur waag ik me er niet aan.
Verwijderen